PC Upgrade 2016 Multiboot, gaming in 1440p

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views

Vraag

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Momenteel heb ik een desktop-pc uit ongeveer 2016 die ik graag wil upgraden.

Algemeen; Het moederbord en de videokaart moeten sowieso vervangen worden. De vraag is of de processor, het geheugen en/of de voeding ook geüpgraded moeten worden, of dat dat overkill is? Als het verstandig is om die onderdelen ook te vervangen, heeft upgraden dan nog wel zin? Of is het beter om meteen een volledig nieuw systeem te kopen?

De opslag heb ik al aangepakt; die bestaat momenteel uit een 2TB SSD.

Mijn systeem uit ~2016 (prijzen zijn ook van 2016).
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 288,43€ 288,43
1MoederbordenASRock Z170M Extreme4€ 113,14€ 113,14
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 394,68€ 394,68
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 62,73€ 62,73
2MonitorsDell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 255,54€ 511,08
1ProcessorkoelingScythe Fuma€ 39,59€ 39,59
2Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 64,45€ 128,90
1VoedingenCorsair RM750x Zwart€ 94,96€ 94,96
1Interne ssd'sSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 108,60€ 108,60
Totaal€ 1.742,11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er af en toe op gamen, bijvoorbeeld Assassin’s Creed, Kingdom Come: Deliverance 2, Hell Let Loose en de nieuwste Star Wars Jedi: Survivor. Daarnaast wil ik hem gebruiken voor eenvoudige videobewerking, gewoon op een laagdrempelig niveau.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op zich heb ik voldoende budget; ik zoek vooral een goede prijs-kwaliteitverhouding. Het mag gerust wat overgedimensioneerd zijn, zodat ik er de komende tien jaar weer mee vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eventueel de processor, geheugen, voeding, schermen, koeling. Zie lijstje hierboven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een nieuwe videokaart en nieuw moederbord (huidige word niet support door Windows 11).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau minimaal, energieverbruik minimaal, alles naar verhouding/rato.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik weet dat ik in ieder geval de videokaart en het moederbord moet vervangen. Over de voeding, processor en het geheugen twijfel ik nog, dus daar graag advies over. Als ik uiteindelijk toch al die onderdelen moet vernieuwen, is het misschien verstandiger om meteen een volledig nieuw systeem te kopen?

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:15
Je processor ondersteunt geen Windows 11. Dus als je dat wenst te gebruiken, moet je ook een nieuwe processor kopen.
Wat betreft voeding heb je een goed type, dus in principe zou je die kunnen hergebruiken, maar ik twijfel er een beetje aan omdat die geen ATX 3.0 ondersteunt. Bovendien is ze nogal diep (18 cm) voor veel behuizingen. De behuizing zelf, als je er tevreden van bent, zou je die kunnen hergebruiken. Ik ben er in onderstaand voorstel vanuit gegaan dat je enkel de opslag hergebruikt.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 204,99€ 204,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 94,82€ 94,82
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070€ 603,25€ 603,25
1BehuizingenCooler Master Elite 301 Lite Steel Left Panel€ 39,90€ 39,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,05€ 24,05
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 399,-€ 399,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 750W€ 111,99€ 111,99
Totaal€ 1.478,-
Ik ben uitgegaan van zo laag mogelijk energieverbruik (processor, moederbord en videokaart), terwijl je toch op 1440p zou moeten kunnen gamen. Het moederbord zelf is vrij basic, maar mist eigenlijk niets (behalve wifi en RGB, maar dat laatste maakt niet uit met een dichte behuizing). Mocht je toch een wat luxer moederbord willen, neem dan de ASRock B850 Lifemixer Wifi. De videokaart, voeding en processorkoeler heb ik gekozen op stilte.

Je zou nog wat kunnen besparen door je geheugen te hergebruiken, maar je geheugen is DDR4. Dat betekent dat je vastzit aan AM4. Bovendien is ook de snelheid van het geheugen niet te best (2133 MHz, ik zou 3200 aanraden), dus als je budget hebt, zou ik toch aanraden om meteen DDR5 te nemen. (zoals in het systeem hierboven)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

Dit topic is gesloten.