Momenteel heb ik een desktop-pc uit ongeveer 2016 die ik graag wil upgraden.
Algemeen; Het moederbord en de videokaart moeten sowieso vervangen worden. De vraag is of de processor, het geheugen en/of de voeding ook geüpgraded moeten worden, of dat dat overkill is? Als het verstandig is om die onderdelen ook te vervangen, heeft upgraden dan nog wel zin? Of is het beter om meteen een volledig nieuw systeem te kopen?
De opslag heb ik al aangepakt; die bestaat momenteel uit een 2TB SSD.
Mijn systeem uit ~2016 (prijzen zijn ook van 2016).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er af en toe op gamen, bijvoorbeeld Assassin’s Creed, Kingdom Come: Deliverance 2, Hell Let Loose en de nieuwste Star Wars Jedi: Survivor. Daarnaast wil ik hem gebruiken voor eenvoudige videobewerking, gewoon op een laagdrempelig niveau.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op zich heb ik voldoende budget; ik zoek vooral een goede prijs-kwaliteitverhouding. Het mag gerust wat overgedimensioneerd zijn, zodat ik er de komende tien jaar weer mee vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eventueel de processor, geheugen, voeding, schermen, koeling. Zie lijstje hierboven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een nieuwe videokaart en nieuw moederbord (huidige word niet support door Windows 11).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau minimaal, energieverbruik minimaal, alles naar verhouding/rato.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik weet dat ik in ieder geval de videokaart en het moederbord moet vervangen. Over de voeding, processor en het geheugen twijfel ik nog, dus daar graag advies over. Als ik uiteindelijk toch al die onderdelen moet vernieuwen, is het misschien verstandiger om meteen een volledig nieuw systeem te kopen?
Algemeen; Het moederbord en de videokaart moeten sowieso vervangen worden. De vraag is of de processor, het geheugen en/of de voeding ook geüpgraded moeten worden, of dat dat overkill is? Als het verstandig is om die onderdelen ook te vervangen, heeft upgraden dan nog wel zin? Of is het beter om meteen een volledig nieuw systeem te kopen?
De opslag heb ik al aangepakt; die bestaat momenteel uit een 2TB SSD.
Mijn systeem uit ~2016 (prijzen zijn ook van 2016).
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 288,43 | € 288,43 |
| 1 | Moederborden | ASRock Z170M Extreme4 | € 113,14 | € 113,14 |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB | € 394,68 | € 394,68 |
| 1 | Behuizingen | Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) | € 62,73 | € 62,73 |
| 2 | Monitors | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 255,54 | € 511,08 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma | € 39,59 | € 39,59 |
| 2 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 64,45 | € 128,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x Zwart | € 94,96 | € 94,96 |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 750 EVO (retail) 500GB | € 108,60 | € 108,60 |
| Totaal | € 1.742,11 | |||
Ik wil er af en toe op gamen, bijvoorbeeld Assassin’s Creed, Kingdom Come: Deliverance 2, Hell Let Loose en de nieuwste Star Wars Jedi: Survivor. Daarnaast wil ik hem gebruiken voor eenvoudige videobewerking, gewoon op een laagdrempelig niveau.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op zich heb ik voldoende budget; ik zoek vooral een goede prijs-kwaliteitverhouding. Het mag gerust wat overgedimensioneerd zijn, zodat ik er de komende tien jaar weer mee vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eventueel de processor, geheugen, voeding, schermen, koeling. Zie lijstje hierboven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een nieuwe videokaart en nieuw moederbord (huidige word niet support door Windows 11).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau minimaal, energieverbruik minimaal, alles naar verhouding/rato.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik weet dat ik in ieder geval de videokaart en het moederbord moet vervangen. Over de voeding, processor en het geheugen twijfel ik nog, dus daar graag advies over. Als ik uiteindelijk toch al die onderdelen moet vernieuwen, is het misschien verstandiger om meteen een volledig nieuw systeem te kopen?