Dillemma, waterput weer toegankelijk maken ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
We gaan dit jaar met de achtertuin aan de gang. Overkapping, nieuwe borders en nieuwe bestrating. Nou heb ik reeds in de voortuin een beregeningsinstallatie aangebracht en dit willen we ook in de achtertuin gaan doen.

Voor de achtertuin zullen dit hoofdzakelijke druppelslangen worden met hier en daar een aparte sproeier voor een bloempot/bak. Als ik ga uitrekenen wat me dit op jaarbasis aan water gaat kosten is dit ongeveer 80m3. Dit schat ik aan de lengte van de druppelslangen en die paar extra sproeiers plus wat extra capaciteit.

De vorige bewoners van ons huis hadden achterin de tuin een handpomp die werkte op een grondwaterput. Ik heb de handpomp zo'n 15 jaar geelden weggehaald en de leiding dichtgemaakt.

Zou het verstandig zijn eens serieus na te denken om deze grondwaterput eens toegankelijk te maken ja of te nee? Ik heb totaal geen idee hoe diep die zou zijn en of de waterkwaliteit goed is.

Als dit handig zou zijn, vervolgstappen, put weer toegankelijk maken, meten hoe diep die is en of er nog water in staat? Dan hydrofoorpomp huren, aanbrengen en na een paar uur laten lopen en water laten controleren?

Dan zit ik nog met het probleem, stel dat ik dit water kan gebruiken. Kan ik zomaar de slang/buis met bochten onder de grond aan brengen? De plaats waar de grondwaterput zit, zit precies in de overkapping.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:47
Is het een bronwater of een regenwaterput?
Als het een grondwater put is, dan zijn die over het algemeen diep genoeg. Dan zou het enkel kunnen zijn dat je hem eens goed moet schoonmaken omdat hij dichtgeslibd is.

Wat is de reden dat je de put wilt gebruiken? Economisch kan het vaak niet echt uit.

Is de put vergunnings- of meldingsplichtig?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als de pomp bovengronds zit/zat is de put maximaal zo'n tien meter diep (je kunt niet meer dan tien meter omhoog pompen door te zuigen), tenzij er een kloksysteem (stalen buizen met onderin een bal in een uitsparing die heen en weer beweegt) in zat.

De vraag is vooral waarom je de bron wil gaan gebruiken. Als het om onafhankelijkheid van het waternet is of om meer druk te hebben is het een logische stap. Wil je echter geld besparen dan kom je al snel bedrogen uit. Kraanwater is dermate goedkoop dat zelf water oppompen vaak zelfs duurder is.

Doordat je put (waarschijnlijk) maximaal tien meter diep is moet je er ook rekening mee houden dat het water vrijwel zeker ijzerhoudend zal zijn. Dat kun je dan nergens spuiten/nevelen, anders wordt wat je besproeit roestbruin.

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De hamvraag is inderdaad, wat voor put is het en waar komt het water vandaan.
Als het een "geslagen" put is, met een buis zoals thyleen kan je hier een hydrofoor op aan sluiten.
Kijk wel naar het debiet dat hij levert en welke maat buizen je gaat gebruiken. Direct een tuinslang erop gaat de hoeveelheid water sterk limiteren. Het beste werk je met hoge druk PVC tot je aanvoer van je slangen om zoveel mogelijk de druk en de hoevelheid water te verdelen zonder te limiteren.

Als het een betonnen / stenen put is heb je 2 opties. Een sterke dompelpomp gebruiken of een hydrofoor.

Hier hebben wij een hydrofoor staan op thyleen, nagenoeg geen roest en besproeien regelmaat de tuin en vullen het 5meter omtrek zwembad ermee. Wel is het aan te raden er altijd een of meerdere filters ervoor te hangen, aan de hand van wat je met het water wil gaan doen.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:43
Woon je op klei of zand?
Een opvoerpomp vraagt veel stroom.
Hier zomaar 1200 Watt per uur.
Als je zonnepanelen hebt liggen maakt dat natuurlijk niet uit.
Als je landelijk woont kan het zo zijn dat er veel landbouwgif/pfas inzit.
Op kleigrond veel roestwater.
Als je een moestuin wil en jonge kinderen hebt zou ik daar drinkwater/regenton voor gebruiken.

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 14:22
Ik heb zelf een puls laten slaan (14 meter diep) om de tuin en planten te besproeien. Water uit de sloot was in mijn geval niet mogelijk, iets met een buurman die niet wilde baggeren. Staat hooguit 10cm water in.

Hierop heb ik een pomp met hydrofoor, voor het totaal had ik daar heel wat m2 schoon drinkwater kunnen gebruiken voor dat je uit de kosten bent maar vind het niet okey om drinkwater voor de tuin te gebruiken. De moestuin, kruidentuin en kas gebruik ik wel drinkwater voor. Als we in de toekomst restricties krijgen op drinkwater gebruik of verbruikstaffels heb ik voor de tuin er geen gezeik mee.

Als je in een waterwin gebied zit mag je mogelijk geen eigen bron slaan.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:17
Gewoon proberen met een beschikbare pomp (of eentje huren/lenen). Dat weet je al snel genoeg. Eventueel even wat druk op zetten met de tuinslang.

Investering krijg je er op termijn altijd uit en het gevoel dat je geen leidingwater misbruikt is onbetaalbaar. Ik heb een put laten slaan tot -14, daar hangt een slang van een Gardena tuinpomp in tot -7, gaat prima. Helaas hier wel oer (ijzer) maar voor de tuin kan het prima. Mocht je overwegen om fors te investeren is dat wel een check die je kunt doen. Het water stinkt wat en laat roestvlekken achter.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-05 15:28
haya schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:05:
Als je landelijk woont kan het zo zijn dat er veel landbouwgif/pfas inzit.
Voor grondwater is dat vrijwel nooit een probleem. Zou me daar geen minuut zorgen over maken. Over de kosten wel want je moet heel veel water gebruiken om dit een optie te laten zijn. Water kost drie keer niets (op dit moment).

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:50
Een postief verhaal dan maar :9
Gisteren een buispomp geinstalleerd en meteen via een shelly in Home Assistant geintegreerd.
Ja water is goedkoop en heel eerlijk, veel te goedkoop. Wij doen het om te sproeien om stof tegen te gaan (paarden paddock waar geen gras groeit)
Wanneer je de mogelijkheid hebt dan zou ik het gebruiken.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:25
Is een regenton aan de regenpijp vastmaken niet makkelijker en goedkoper?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
regenton is een leuk idee, maar na 3 weken droogte en twee gieters heb je daar niets meer aan.

Ik voel mij een stuk minder schuldig om grondwater op de planten en gras te doen, dan fris gezond en zeer schoondrink water.

• pagani
  • Niet online
Mathijs Kok schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:36:
[...]

Voor grondwater is dat vrijwel nooit een probleem. Zou me daar geen minuut zorgen over maken. Over de kosten wel want je moet heel veel water gebruiken om dit een optie te laten zijn. Water kost drie keer niets (op dit moment).
Wij halen hier (landelijk, heuvelrug) op 30 meter diepte grondwater op maar daar zit weldegelijk mestverontreiniging in (stikstofverbindingen) die net buiten de norm voor drinkwater vallen voor mensen. De paarden en (moes-)tuin gaan er goed op, maar je moet het als mens niet gaan drinken.

• haya
  • Laatst online: 18:43
Exact dat zit bij ons aan de stuwwal al op 12 meter.
Het bevreemd mij dat sommige mensen anders beweren.
Hebben het hier laten testen(paar honderd euro).

• Linux gebruiker
  • Laatst online: 20:12
pagani schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:46:
Als de pomp bovengronds zit/zat is de put maximaal zo'n tien meter diep (je kunt niet meer dan tien meter omhoog pompen door te zuigen), tenzij er een kloksysteem (stalen buizen met onderin een bal in een uitsparing die heen en weer beweegt) in zat.

Doordat je put (waarschijnlijk) maximaal tien meter diep is moet je er ook rekening mee houden dat het water vrijwel zeker ijzerhoudend zal zijn. Dat kun je dan nergens spuiten/nevelen, anders wordt wat je besproeit roestbruin.
Je doet een aantal aannames die niet hoeven te kloppen, een water put kan veel dieper zijn dan 10 meter om toch te kunnen pompen, het aantal meter boven de waterspiegel, tijdens pompen is van belang.
Ijzerhoudend water is van regio tot regio verschillend, zelfs tussen buren onderling kan het zijn dat je wel of geen ijzer hebt, het is een kwestie van geluk of pech hebben.
Dan is ontijzeren een oplossing.

• pagani
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:59:
[...]

Je doet een aantal aannames die niet hoeven te kloppen, een water put kan veel dieper zijn dan 10 meter om toch te kunnen pompen, het aantal meter boven de waterspiegel, tijdens pompen is van belang.
Ijzerhoudend water is van regio tot regio verschillend, zelfs tussen buren onderling kan het zijn dat je wel of geen ijzer hebt, het is een kwestie van geluk of pech hebben.
Dan is ontijzeren een oplossing.
Klopt, maar in de praktijk ben ik, zeker voor een thuisinstallatie, ALS het waterpeil op minder dan tien meter diepte ligt, nooit een put tegengekomen die dieper is dan zeg 10-20 meter.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:03

inhico

pw

prijzen voor (drink)water uit de kraan variëren in NL tussen ca €1,20 en €2,00 per m3. Met dat gegeven kun je uitrekenen hoe snel je je investering in een eigen put kunt terugverdienen. Hou daarbij rekening met de kosten van electriciteit van de pomp. Dat is veelal marginaal, maar dat zijn de kostenbesparingen van een eigen grondwaterput ook.
Er zijn gemeenten die hun rioolheffing baseren op het waterverbruik. Dat betekent dat de prijs per m3 voor drinkwater enkele euro's hoger kan worden. Bij mij is dat bijvoorbeeld ruim €3,00 per m3 bovenop basisprijs. Totaalprijs daarmee ca €4,5/m3.
Dat maakt het kostenplaatje al wat anders. En overigens zullen die bedragen voorlopig zeker niet minder worden.

In dit geval is de put er al en mogelijk functioneert die nog. In dat geval heb je alleen de kosten voor een pomp (een hydrofoor is niet zo duur) en wat leidingwerk. En een deel van dat leidingwerk zou je ook nodig hebben als je drinkwater zou gebruiken.

Enkele details:
- een put met beperkte opbrengst, zoals in dit geval, is alleen in heel bijzondere gevallen vergunningplichtig.
- de kwaliteit van het (ondiepe) grondwater is op veel plaatsen niet best, met dank aan de landbouw. Maar zo lang je het niet gebruikt als drinkwater is er doorgaans geen probleem met het grondwater voor beregening/auto wassen etc. Als je grenst aan een bollen/sierbloemen/bomen teler kan het wel veel gif bevatten.
- In de buurt van de kust kan het grondwater veel zout bevatten.
- Elders kan er veel ijzer in zitten. Kun je snel constateren. Veel ijzer kan het minder geschikt maken voor schoonmaak-doeleinden, maar nog steeds prima voor beregening. Ijzer in de bodem is vaak erg lokaal.
- Een hydrofoor kan oppompen tot een 10 meter diepte. Een bronpomp kan ook van grotere diepte water oppompen.
- Geen probleem om ondergronds buizen/bochten aan te brengen. Gebruik daarvoor tyleen: makkelijk verwerkbaar en vorstbestendig.

...

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
Allen dank voor de heldere uitleg en toelichting.

Ik woon niet erg landelijk, dus vervuiling van boeren etc ben ik niet bang voor. IJzer weet ik natuurlijk niet, dat zal ik moeten (laten) testen.
De diepte is mij ook erg onbekend, al moet ik zeggen dat de IJssel ook niet heel er weg is, dus het lijkt me geen 30 meter diep te zijn.

Het gaat me vooral om beregening, wellicht later nog eens voor het toilet oid.
Ik vind het gewoon zonde als er jaarlijks 10-tallen m3 gebruikt wordt van het drinkwater voor beregening.
Daarnaast wordt drinkwater wel steeds "duurder" dus ik denk dat de investering van de pomp zich nog wel terug verdiend ook. Leidingwerk heb ik toch al nodig, dus die paar meter extra naar de grondwater aansluiting kan er nog wel bij.

Ik zal eens zien of er nog water in staat en of er veel vuiligheid onderin aanwezig is, ik zat te denken om een paar panlatten aan elkaar te maken en deze er in te doen. Zo weet ik ook de diepte en kan ik wel voelen of het onderin gronderig voelt. Ook kan ik dan op de panlat de hoogte van het water afmeten.

Ik zal eens rustig verder puzzelen en jullie op de hoogte houden 👍

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:19

DIY

etienne001 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:33: IJzer weet ik natuurlijk niet, dat zal ik moeten (laten) testen.
Het water kan heel helder zijn, maar toch veel ijzer bevatten. Als je een flinke bak, bv een speciekuip, met water uit je bron vult en die een paar dagen laat staan, gaat het aanwezige ijzer oxideren/vlokken. Er ontstaat dan een olie achtig laagje op het water en onderin de bak een laag bruine drap.

Pas op dat je niet iets in je bron/put laat vallen, soms zijn ze heel diep (onze is 20m).

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 02-05-2026 21:45 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Zoals in elk beregeningstopic is het ook wel goed om even na te denken waarom je beregent. Je vind het zonde van drinkwater, goed punt. Is beregenen echt nodig? Zit je bij de IJssel op zuinige zandgrond? heb je met je plantenkeuze rekening gehouden dat je planten ook wat droogte kunnen hebben? beregen je je gras omdat je bang bent dat het bruin wordt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blasterxp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:13:
regenton is een leuk idee, maar na 3 weken droogte en twee gieters heb je daar niets meer aan.

Ik voel mij een stuk minder schuldig om grondwater op de planten en gras te doen, dan fris gezond en zeer schoondrink water.
Nu is dit een serieuze vraag want ik ben er echt niet zeker van: Maar in hoeverre is het probleem van watergebrek in de zomer dat de waterzuiveringen het niet aan kunnen / puur lokaal niet genoeg water hebben, en in hoeverre is dat het gewoon algemeen te lage (grond)waterstanden zijn?

Want als dat laatste het geval is, dan maakt het natuurlijk weinig uit of jij bij jou het grondwater omhoog pompt, of dat de zuivering dat een stukje verderop het grondwater omhoog pompt. Ja dan hoeft de zuivering wat minder werk te doen, maar als dat toch niet de beperkende factor is.

• Linux gebruiker
  • Laatst online: 20:12
etienne001 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:33:
Allen dank voor de heldere uitleg en toelichting.

Ik woon niet erg landelijk, dus vervuiling van boeren etc ben ik niet bang voor. IJzer weet ik natuurlijk niet, dat zal ik moeten (laten) testen.
Als je water uit je put krijgt, laat het in een emmer staan, dan weet je vrij snel hoe het met ijzer in het water gesteld is. Je kunt je put doorblazen met perslucht door met een stijve slang zo diep mogelijk in de put te gaan, een omgekeerde emmer gebruik je om de slang in de put te te houden, en om te voorkomen dat water en smurrie overal naar toe vliegen, want het komt er met geweld uit je put als veel lucht in je put pompt. .

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:09
Linux gebruiker schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Als je water uit je put krijgt, laat het in een emmer staan, dan weet je vrij snel hoe het met ijzer in het water gesteld is. Je kunt je put doorblazen met perslucht door met een stijve slang zo diep mogelijk in de put te gaan, een omgekeerde emmer gebruik je om de slang in de put te te houden, en om te voorkomen dat water en smurrie overal naar toe vliegen, want het komt er met geweld uit je put als veel lucht in je put pompt. .
Nog beter in een doorzichtig glas of maatbeker. Zie je na een dag of twee wel.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 21:21
Blasterxp schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:13:

onze 2 tonnen van 200 en 250 l waren tot gisteren nog halfvol en ook in de afgelopen jaren met sproeiverboden hadden wij nog gewoon water :). Eventueel kun je ze dagelijks aanvullen met het water dat je weg laat spoelen terwijl je douche op temperatuur komt. Ik weet alleen niet hoe lang deze meegaan als je er een semi-permanente druppelirrigatie op aan wilt sluiten of als je normaliter 10 duizenden liters per jaar over de plantjes sproeit.

Goed gewortelde planten hebben simpelweg minder beregening nodig dan je denkt.

Voordeel: je hoeft geen grondwater op te pompen terwijl de waterschappen juist hun best doen het grondwater op peil te houden, je voorkomt ermee dat het hemelwater afgevoerd wordt via het riool en je hebt geen pomp nodig die energie staat te verbruiken. Nadeel is dan wel dat de druk wellicht niet is wat je zou willen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
Probleem wat vaak bij de waterleiding speelt is dat als het zomers warm en droog is de druk steeds lager wordt, dus dan moet je er ook nog een pomp tussen zetten als je pop-up sproeiers gebruikt, omdat die anders niet functioneren.

Hoeveel beregening er nodig is hangt sterk af van waar je in het land woont, arme zandgrond in het zuid-oosten of klei in Groningen geeft een groot verschil en dat komt niet enkel door de grond.
Pagina: 1