Dillemma, waterput weer toegankelijk maken ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:00
We gaan dit jaar met de achtertuin aan de gang. Overkapping, nieuwe borders en nieuwe bestrating. Nou heb ik reeds in de voortuin een beregeningsinstallatie aangebracht en dit willen we ook in de achtertuin gaan doen.

Voor de achtertuin zullen dit hoofdzakelijke druppelslangen worden met hier en daar een aparte sproeier voor een bloempot/bak. Als ik ga uitrekenen wat me dit op jaarbasis aan water gaat kosten is dit ongeveer 80m3. Dit schat ik aan de lengte van de druppelslangen en die paar extra sproeiers plus wat extra capaciteit.

De vorige bewoners van ons huis hadden achterin de tuin een handpomp die werkte op een grondwaterput. Ik heb de handpomp zo'n 15 jaar geelden weggehaald en de leiding dichtgemaakt.

Zou het verstandig zijn eens serieus na te denken om deze grondwaterput eens toegankelijk te maken ja of te nee? Ik heb totaal geen idee hoe diep die zou zijn en of de waterkwaliteit goed is.

Als dit handig zou zijn, vervolgstappen, put weer toegankelijk maken, meten hoe diep die is en of er nog water in staat? Dan hydrofoorpomp huren, aanbrengen en na een paar uur laten lopen en water laten controleren?

Dan zit ik nog met het probleem, stel dat ik dit water kan gebruiken. Kan ik zomaar de slang/buis met bochten onder de grond aan brengen? De plaats waar de grondwaterput zit, zit precies in de overkapping.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:02
Is het een bronwater of een regenwaterput?
Als het een grondwater put is, dan zijn die over het algemeen diep genoeg. Dan zou het enkel kunnen zijn dat je hem eens goed moet schoonmaken omdat hij dichtgeslibd is.

Wat is de reden dat je de put wilt gebruiken? Economisch kan het vaak niet echt uit.

Is de put vergunnings- of meldingsplichtig?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als de pomp bovengronds zit/zat is de put maximaal zo'n tien meter diep (je kunt niet meer dan tien meter omhoog pompen door te zuigen), tenzij er een kloksysteem (stalen buizen met onderin een bal in een uitsparing die heen en weer beweegt) in zat.

De vraag is vooral waarom je de bron wil gaan gebruiken. Als het om onafhankelijkheid van het waternet is of om meer druk te hebben is het een logische stap. Wil je echter geld besparen dan kom je al snel bedrogen uit. Kraanwater is dermate goedkoop dat zelf water oppompen vaak zelfs duurder is.

Doordat je put (waarschijnlijk) maximaal tien meter diep is moet je er ook rekening mee houden dat het water vrijwel zeker ijzerhoudend zal zijn. Dat kun je dan nergens spuiten/nevelen, anders wordt wat je besproeit roestbruin.

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De hamvraag is inderdaad, wat voor put is het en waar komt het water vandaan.
Als het een "geslagen" put is, met een buis zoals thyleen kan je hier een hydrofoor op aan sluiten.
Kijk wel naar het debiet dat hij levert en welke maat buizen je gaat gebruiken. Direct een tuinslang erop gaat de hoeveelheid water sterk limiteren. Het beste werk je met hoge druk PVC tot je aanvoer van je slangen om zoveel mogelijk de druk en de hoevelheid water te verdelen zonder te limiteren.

Als het een betonnen / stenen put is heb je 2 opties. Een sterke dompelpomp gebruiken of een hydrofoor.

Hier hebben wij een hydrofoor staan op thyleen, nagenoeg geen roest en besproeien regelmaat de tuin en vullen het 5meter omtrek zwembad ermee. Wel is het aan te raden er altijd een of meerdere filters ervoor te hangen, aan de hand van wat je met het water wil gaan doen.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Woon je op klei of zand?
Een opvoerpomp vraagt veel stroom.
Hier zomaar 1200 Watt per uur.
Als je zonnepanelen hebt liggen maakt dat natuurlijk niet uit.
Als je landelijk woont kan het zo zijn dat er veel landbouwgif/pfas inzit.
Op kleigrond veel roestwater.
Als je een moestuin wil en jonge kinderen hebt zou ik daar drinkwater/regenton voor gebruiken.