Vraag

• Temporary834
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:13
Mijn vraag

Ik heb een nieuwe pc gebouwd maar de 2 front case fans zijn erg luid, ook bij geen load. Wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nieuwe PC gebouwd precies zoals in de huidige best buy guide 1440p op tijd van schrijven: Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc inclusief de Chieftec APEX AIR behuizing.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de voorgemonteerde fans elk met een 4 pin connector aan de case fan pins op het moederbord gezet en in de bios de fan curve voor de case fans naar het "quiet" profiel gezet. De fans maken nog steeds een geluid dat klinkt alsof ze niet lekker lopen ook bij lagere snelheid.

Alle reacties

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:50
Ga in de BIOS aan de slag met een fancurve.
Alternatief is om een app te gebruiken zoals Fancontrol.

• Temporary834
Frontysco schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:00:
Ga in de BIOS aan de slag met een fancurve.
Alternatief is om een app te gebruiken zoals Fancontrol.
Ik heb de fan curve al aangepast, het probleem is volgens mij niet dat ze te hard lopen, ook bij het opspinnen klinken ze niet lekker.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:30

millman

6708Mhz @ -185c

Zit er niet ergens een snoertje tegen de fans? Demonteer de fans en test ze uit de behiizing, maken ze dan nog steeds buitensporig lawaai, stuur ze dan terug

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Temporary834
millman schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:54:
Zit er niet ergens een snoertje tegen de fans? Demonteer de fans en test ze uit de behiizing, maken ze dan nog steeds buitensporig lawaai, stuur ze dan terug
Volgens mij niet, ik heb het snoertje met de hand aan de kant gedrukt en ze maken nog steeds geluid. Als ik ze heel voorzichtig me de hand draai dan voelen ze ook niet lekker.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:30

millman

6708Mhz @ -185c

Als het nieuwe fans zijn, en niet ergens geforceerd dat ze iets doorbuigen, stuur ze lekker terug. RMA ftw

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
Controleer ook even of je de fan control in de bios op PWM of DC hebt staan, 4pin headers zijn gemaakt voor PWM en 3 pin voor DC.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1