Advies over isoleren halfsteens garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 12:15
Goedendag,

Ik wil mijn halfsteens garage gaan isoleren. Het doel is om het binnenin de garage wat comfortabeler te maken. Verwarmen in de winter wil ik gaan doen middels een elektrische radiator.

Zouden jullie willen meedenken over onderstaand plan van aanpak? Ik lees online namelijk tegenstrijdige berichten en weet niet zo goed wat nou precies de juiste aanpak is.

Ik wil ventilatie latten tegen de halfsteens muur bevestigen. In de halfsteens muur zal ik dan enkele gaten maken ter ventilatie. Vervolgens wil ik PIR platen op de ventilatie latten bevestigen. De PIR platen wil ik dan nog bekleden met OSB platen.

Ik lees online tegenstrijdige berichten. De ene zegt wel damp open / gesloten folie te gebruiken, de ander zegt dat er tussen de PIR platen al aluminium folie zit welke de boel afsluit en er dus niet nogmaals damp open / gesloten folie aangebracht hoeft te worden. Wat is hier de consensus over bovenstaande?

Het plafond bestaat uit bitumen en sedum. Aan de onderkant van het dak lopen grote houten balken. Tussen de balken in wil ik dan glaswol aanbrengen. Vervolgens een klimaat folie (miofol active) eroverheen en afwerken met gipsplaten.

Is dit de juiste aanpak? Mis ik zo nog iets?

Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:29
Bouwfysisch is dit in orde. Pir met alu is dampdicht, de onderlinge naden aftapen met alutape en rondom dichtpurren zou dan voldoende moeten zijn.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
wat @Jan Workum zegt. Dit is overigens al tientalen malen uitgetypt hier op dit forum

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:38
Wat hierboven al gezegd is. Huidige idee is een correcte methode.

Voor de latten zou ik geïmpregneerde ventilatielatten gebruiken, geen standaard panlatten. Dit zou ik bevestigen met spanhulzen in plaats van slagpluggen, dat werkt sneller en is ook goedkoper.
De openingen die je in de muur maakt zou je bijenbekjes in kunnen doen zodat je geen ongedierte in de spouw krijgt.

Het dak klopt ook.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57
Eventueel kun je je opbouw nog in ubakus.de zetten. Even een gratis account maken dan kun je je bestaande muur en gewenste isolatie erin klikken.