Vacuüm boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schonenberg
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:37
Goedendag

Heb de kraan in de keuken vervangen en toen viel me op dat de behuizing van de boiler is vervormd alsof hij vacuüm getrokken is ,geen idee hoelang dit al zo is en belangrijker kan dit zo blijven of moet deze vervangen worden Hij werkt nog naar behoren
Wie heeft er advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCLFLWTRopNORFgbeR1uI31unTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlQ3nifaj8cSp4VDlKdfh09Z.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
Hoe ziet de andere kant er uit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Schonenberg
Precies hetzelfde

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou dat niet gewoon het design zijn, de plastiek is letterlijk een omhulsel. Ik zien liever hoe de metalen kuip die onder die plastiek zit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Schonenberg
Ik weet nog toen ik hem plaatste was hij recht ,dat is ook te zien op div sites waar deze verkocht worden

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat de boiler is gaan afkoelen van max. T tot omgevingstemperatuur terwijl aanvoer en afvoer afgesloten was.
Dan krimpt het water maar of dat zo veel is?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
In theorie zou je bij een gesloten systeem (dus geen in / uitvoer mogelijk) een volume daling kunnen krijgen.
In een snelle berekening, uitgaande van 20 liter water bij 80 graden c, afkoelend naar 20 graden c (dus delta t is 60). Dan zou je uitkomen op ongeveer 0,12 liter volume verlies.
Volgens mij zouden die boilers dit sowieso op moeten kunnen vangen.

Is er een situatie geweest waarbij de boiler op temperatuur was en de in/uitvoer beide gesloten voor langere tijd gesloten bleven?

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
Is het niet gewoon een behuizing die vervormt is door warmte ofzo?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Bij boilers wordt er altijd voor gewaarschuwd dat je maatregelen neemt als de hoofdkraan tijdelijk dicht zit. Het drukverschil (door afkoelen) moet ergens opgevangen worden. Dat lijkt hier fout gegaan te zijn.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:39
Ik heb ook zo’n boiler. Hier zijn de beide zijwanden ook met zo’n curve.

Mijn inziens dus gewoon de normale vorm van dat ding.

Laten en door met je leven.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:31
Twee mogelijke redenen: compartimentering (middels afsluiters/kranen) waarna de boiler is gaan afkoelen, zoals @JukeboxBill al zegt. Kans hierop lijkt me wel klein, dan moeten wel hele specifieke omstandigheden gecreëerd worden.

Kan ook waterslag zijn geweest, dat kan ook resulterende in onderdrukken. Omdat dit een vrij snel proces is acht ik de kans hierop groter.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

de Peer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:56:
Bij boilers wordt er altijd voor gewaarschuwd dat je maatregelen neemt als de hoofdkraan tijdelijk dicht zit. Het drukverschil (door afkoelen) moet ergens opgevangen worden. Dat lijkt hier fout gegaan te zijn.
Dat is nieuw voor mij? Wat voor maatregelen?

Ik weet niet beter dan dat er een overdrukventiel op de koud-wateraansluiting zit. Daar heeft de hoofdkraan afsluiten toch niet zoveel mee te maken?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:42
orf schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:43:
[...]

Ik weet niet beter dan dat er een overdrukventiel op de koud-wateraansluiting zit. Daar heeft de hoofdkraan afsluiten toch niet zoveel mee te maken?
Gaat hier om onderdruk, vacuum.
Niet om overdruk.
Een maatregel kan bijvoorbeeld zij om ergens een kraan open te zetten als je water afsluit.
Dan kan er ergens lucht in, dus krijg je geen vacuum.

Om hem nou direct te vervangen vind ik wat ver gaan.
Zolang die niet lekt is er eigenlijk weinig aan de hand.
Boiler zal van binnen RVS zijn, verwarmingselement gaat er van bovenaf in dus die heeft er geen last van.
Enige nadeel is dat die heel misschien ietsjes minder inhoud heeft.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Boiler is vanbinnen koper, daaromheen isolatiemateriaal en daaromheen een plastic behuizing.
Ik denk dat de behuizing gewoon te warm is geweest. Hoe warm staat het water ingesteld?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:42
Damic schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:29:
Zou dat niet gewoon het design zijn, de plastiek is letterlijk een omhulsel. Ik zien liever hoe de metalen kuip die onder die plastiek zit.
Plastic kap is waarschijnlijk ook gebruikt als de mal voor de purschuim isolatie van de metalen boiler zelf.
Hierdoor is het natuurlijk 1 geheel geworden en trekt plastic ook mee naar binnen als boiler vervormd.

[ Voor 6% gewijzigd door brambo123 op 28-04-2026 19:05 ]

• Schonenberg
brambo123 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:58:
[...]

Gaat hier om onderdruk, vacuum.
Niet om overdruk.
Een maatregel kan bijvoorbeeld zij om ergens een kraan open te zetten als je water afsluit.
Dan kan er ergens lucht in, dus krijg je geen vacuum.

Om hem nou direct te vervangen vind ik wat ver gaan.
Zolang die niet lekt is er eigenlijk weinig aan de hand.
Boiler zal van binnen RVS zijn, verwarmingselement gaat er van bovenaf in dus die heeft er geen last van.
Enige nadeel is dat die heel misschien ietsjes minder inhoud heeft.
Voordat ik de kraan los haalde hoofdkraan dicht en vervangende kraan open zowel de koude als de warme nadat er geen water meer uitkwam leidingen los nieuwe kraan erop en aangesloten langzaam de hoofdkraan open en stekker er weer in dit alles heeft zoeen 15 minuten geduurd

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
BlueKeenan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:10:
In theorie zou je bij een gesloten systeem (dus geen in / uitvoer mogelijk) een volume daling kunnen krijgen.
In een snelle berekening, uitgaande van 20 liter water bij 80 graden c, afkoelend naar 20 graden c (dus delta t is 60). Dan zou je uitkomen op ongeveer 0,12 liter volume verlies.
Volgens mij zouden die boilers dit sowieso op moeten kunnen vangen.

Is er een situatie geweest waarbij de boiler op temperatuur was en de in/uitvoer beide gesloten voor langere tijd gesloten bleven?
Ik kom uit op een volume verschil van ongeveer 0,5 liter als je 20 liter water laat afkoelen van 80 naar 20 graden. Maar er is maar weinig volumeverschil nodig omdat water maar zeer beperkt samendrukbaar is.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Schonenberg schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:43:
Ik weet nog toen ik hem plaatste was hij recht ,dat is ook te zien op div sites waar deze verkocht worden
Over welk model spreken we dan, want @Panzer_V stelt dat ie zo een boiler heeft en daar de wanden gestroomlijnd zijn.
brambo123 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:04:
[...]

Plastic kap is waarschijnlijk ook gebruikt als de mal voor de purschuim isolatie van de metalen boiler zelf.
Hierdoor is het natuurlijk 1 geheel geworden en trekt plastic ook mee naar binnen als boiler vervormd.
Je weet maar nooit dat het gewoon een design is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Schonenberg
Damic schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:04:
[...]

Over welk model spreken we dan, want @Panzer_V stelt dat ie zo een boiler heeft en daar de wanden gestroomlijnd zijn.
[...]
Je weet maar nooit dat het gewoon een design is.
De close in boiler van daalderop Als je op internet kijkt staan ze met een normale zijkant ,heb er een op het werk hangen die is ook gewoon recht Dat was ook toen ik deze nieuw plaatste een week of vier geleden was dat ook nog (toen is een keukenboer geweest en hebben we samen in het kastje gekeken ) zo echter maar na tijdens/het vervangen viel het mij op , hij werkt nog prima ben alleen nieuwsgierig hoe het komt en belangrijker kan het kwaad want straks is de keuken klaar en wil geen gezeik hebben

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:39
Schonenberg schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:14:
[...]

De close in boiler van daalderop Als je op internet kijkt staan ze met een normale zijkant ,heb er een op het werk hangen die is ook gewoon recht Dat was ook toen ik deze nieuw plaatste een week of vier geleden was dat ook nog (toen is een keukenboer geweest en hebben we samen in het kastje gekeken ) zo echter maar na tijdens/het vervangen viel het mij op , hij werkt nog prima ben alleen nieuwsgierig hoe het komt en belangrijker kan het kwaad want straks is de keuken klaar en wil geen gezeik hebben
Bij mij zat de boiler er al in toen ik het huis kocht. Zeer waarschijnlijk hangt hij bij mij al zo’n tien jaar of langer. Twee jaar geleden was hij hier al ingedeukt. Dus ja…. Geen idee hoe het komt, maar het doet niet af aan de functie.

Voordat ik het huis kocht heeft het huis een klein jaar leeg gestaan. Daardoor zat er een oude warrig wordende man in. Geen idee of de boiler aan/uit gestaan heeft dat jaar en of het water er af was of niet.

Maar uitgaande op TS heeft ie maar een kwartiertje nodig om te vervormen….. water kan niet zoveel afkoelen in een kwartiertje.

[ Voor 15% gewijzigd door Panzer_V op 28-04-2026 20:30 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Pejdref
  • Niet online
Schonenberg schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:14:
[...]

Dit lijkt wel op een vervorming door onderdruk. Het advies bij een vervormde boiler is vervangen vanwege risico op scheuren. Daarnaast kun je de 'hier gaat het al jaren goed' ervaringen leggen en zul je zelf de afweging moeten maken.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:49
Kan natuurlijk ook aan de behuizing liggen. Maar heeft deze boiler wel een Inlaatcombinatie, bij het missen hiervan is dit ook zo’n probleem veroorzaken.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• JukeboxBill
Krissiejj schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:36:
Kan natuurlijk ook aan de behuizing liggen. Maar heeft deze boiler wel een Inlaatcombinatie, bij het missen hiervan is dit ook zo’n probleem veroorzaken.
Inlaatcombi begrenst de overdruk tot 6 a 8 atm.. Bij te grote overdruk gaat de boiler bol staan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
JukeboxBill schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:20:
[...]

Inlaatcombi begrenst de overdruk tot 6 a 8 atm.. Bij te grote overdruk gaat de boiler bol staan.
Dat is dan de oplossing. inlaatcombinatie blokkeren, dan ontstaat er overdruk en ploft ie weer terug in zijn oude vorm.
Heerlijk dit forum, er is altijd een oplossing :P :9

Uiteraard is bovenstaande op eigen risico want mogelijk niet geheel verantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 29-04-2026 07:03 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48

Yucon

*broem*

orf schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:43:
[...]

De warmwaterkraan openzetten. Dan kan hij lucht aanzuigen. Ik denk trouwens dat het niet om de hoofdkraan gaat maar om wanneer de stroom eraf gaat.

Ik had me nooit gerealiseerd dat dit een ding is, maar het klinkt eigenlijk wel logisch als je erover nadenkt.

[ Voor 38% gewijzigd door Yucon op 29-04-2026 07:49 ]

• JukeboxBill
No Hands schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:00:
[...]

Dat is dan de oplossing. inlaatcombinatie blokkeren, dan ontstaat er overdruk en ploft ie weer terug in zijn oude vorm.
Heerlijk dit forum, er is altijd een oplossing :P :9

Uiteraard is bovenstaande op eigen risico want mogelijk niet geheel verantwoord.
Dat is geen oplossing, want tegen die overdruk is de boiler bestand.

• orf
  • Nu online

orf

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:14:
[...]

Waarom is er dan een overdrukventiel?

• JukeboxBill
orf schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:15:
[...]

Waarom is er dan een overdrukventiel?
Dat is de beveiliging om de overdruk niet te groot te laten worden. Het ventiel van de inlaatcombi gaat open bij 6 a 8 atm., afhankelijk van het type.
Dat kan je zien als er water uit komt naar de afvoer.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:14:
[...]

Ooit een boiler zien exploderen? Onderschat niet de kracht van stoom. staan genoeg filmpjes op internet.

Als de druk maar hoog genoeg is gaat ie echt wel kapot ;)

ora et labora

• orf
  • Nu online

orf

JukeboxBill schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:17:
[...]

Dat is de beveiliging om de overdruk niet te groot te laten worden. Het ventiel van de inlaatcombi gaat open bij 6 a 8 atm., afhankelijk van het type.
Dat kan je zien als er water uit komt naar de afvoer.
Dat snap ik. Maar het voorstel was om de inlaatcombinatie te blokkeren.

• JukeboxBill
mrc4nl schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:24:
[...]

Ooit een boiler zien exploderen? Onderschat niet de kracht van stoom. staan genoeg filmpjes op internet.

Als de druk maar hoog genoeg is gaat ie echt wel kapot ;)
Ja, maar daarvoor is dus de inlaatcombi.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:33
Nog nooit eerder gezien. (Heb er toch zeker 15 in mn handen gahad afgelopen jaren)

Inderdaad is er onderdruk geweest. Aan en afvoer leiding lijkt dicht te zijn geweest bij afkoeling. Of de warmwater leiding is lang en loopt een verdieping lager. (Ook onderdruk dus).
Waterslag is meestal een drukgolf, geen onderdruk. Hoewel een golf een hoge en lage druk kent lijkt me dat nog minder aannemelijk.

Kan eigenlijk niet samenhangen met moment vervangen kraan. (Want dan zijn koppelingen los??)

Ik zou blijven monitoren. Als wel scheurt krijg je natuurlijk waterballet. Al zou ik er niet al te bang voor zijn het nu wel een zwakker punt geworden natuurlijk.

Of als nieuwer apparaat proberen met garantie claim Itho?

• Pejdref
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:47:
[...]

De warmwaterkraan openzetten. Dan kan hij lucht aanzuigen. Ik denk trouwens dat het niet om de hoofdkraan gaat maar om wanneer de stroom eraf gaat.

Ik had me nooit gerealiseerd dat dit een ding is, maar het klinkt eigenlijk wel logisch als je erover nadenkt.
Er zijn genoeg keukenkranen met ingebouwde keerklep, dan werkt dit denk ik niet.

• _JGC_
  • Nu online
@Degast Itho en garantie? Forget it. Die verwijzen naar een installatiebedrijf, doen niks met eindgebruikers.

Maargoed, boiler kan uitelkaar. Bovenkant eraf, element eruit en dan kan je in de boiler kijken. Daarna wel nieuwe pakking plaatsen voor de hele boel weer inelkaar gaat. Denk alleen dat een vervangend boilertje van Marktplaats eenvoudiger is.

• Degast
Nou, heb toch ook best goede garantie ervaring..

Moet oorzaak wel duidelijk buiten foutief gebruik liggen natuurlijk.

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:50
Dit apparaat is kort geleden geplaatst door een installateur? Dan daar ook de vraag neerleggen lijkt mij. En het daaropvolgende gebrek ook door deze installateur laten oplossen.

Heb je de boiler zelf geïnstalleerd en de daaropvolgende handelingen volgens handleidingen uitgevoerd? Dan het probleem bij de verkoper neerleggen.

De verantwoordelijkheid neerleggen bij waar die hoort en niet zelf gaan knoeien of uitzoeken: dan gaat namelijk aan het eind iedereen naar elkaar wijzen.

Verkopers zijn goed in doorverwijzen naar fabrikanten en installateurs zijn goed in installeren is mijn ervaring. De wetgever denkt daar anders over en in (gezamenlijk en fatsoenlijk) overleg moet het probleem opgelost worden door wie het 'veroorzaakt' heeft.

En dán heb je Tweakers met het halfzijdig opblazen van keukenboilers, gneh gneh ;)

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• Schonenberg
Krissiejj schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:36:
Natuurlijk is het volgens de regels gemonteerd dus met een originele inlaatcombinatie dus daar kan het niet aan liggen

• Schonenberg
Degast schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:49:
Nou, heb toch ook best goede garantie ervaring..

Moet oorzaak wel duidelijk buiten foutief gebruik liggen natuurlijk.
Ik heb een berichtje naar daalderop gestuurd met foto erbij ,hun antwoord kan geen kwaad is op zich wel vreemd en wil graag het serienummer ,gaat mij niet om garantie of iets dergelijks maar of het on/veilig is

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schonenberg schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:56:
[...]

Ik heb een berichtje naar daalderop gestuurd met foto erbij ,hun antwoord kan geen kwaad is op zich wel vreemd en wil graag het serienummer ,gaat mij niet om garantie of iets dergelijks maar of het on/veilig is
Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten maar persoonlijk zou ik toch iets harder in de wedstrijd gaan zitten. Dit wil je volgens mij niet behandelen als een krasje op de behuizing.

• Schonenberg
twain4me schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:02:
[...]

Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten maar persoonlijk zou ik toch iets harder in de wedstrijd gaan zitten. Dit wil je volgens mij niet behandelen als een krasje op de behuizing.
Ja snap ik helemaal maar de vraag is veilig of niet ,oorzaak , en wat kunnen we er aan doen ?
Niet alles tegelijk

• JukeboxBill
Schonenberg schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:56:
[...]

Met het serienummer kunnen ze misschien kijken of er meer dan gemiddeld klachten zijn uit die productie batch.
Als het vat zelf nog van koper is, dan zal het inderdaad wel meevallen met de veiligheid. Koper kan je wel redelijk goed vervormen zonder dat het scheurt.
En anders zal het ding echt niet exploderen. Water is nagenoeg niet samendrukbaar. Als er ergens een zwakke plek zit dan zal het daar gaan scheuren en zodra er een lek is dan is de druk ook heel snel weg.
Het water kookt niet dus een stoom explosie is ook niet aan de orde.

• _JGC_
  • Nu online
@JukeboxBill Maar als ie scheurt terwijl je niet thuis bent heb je wel je hele benedenverdieping blank staan.

Ik weet nog wat voor rotzooi het hier gaf toen bleek dat ik een flexibele slang had meegekregen waarbij de koppeling niet gekrompen was maar los in de slang stak. Klapte pas los toen ik de boiler liet verwarmen, de druk liep op en nog voordat de inlaatcombinatie de overdruk weg liet lopen klapte de koppeling van de slang af.

• JukeboxBill
_JGC_ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:00:
@JukeboxBill Maar als ie scheurt terwijl je niet thuis bent heb je wel je hele benedenverdieping blank staan.

Ik weet nog wat voor rotzooi het hier gaf toen bleek dat ik een flexibele slang had meegekregen waarbij de koppeling niet gekrompen was maar los in de slang stak. Klapte pas los toen ik de boiler liet verwarmen, de druk liep op en nog voordat de inlaatcombinatie de overdruk weg liet lopen klapte de koppeling van de slang af.
Losschietende koppeling is een ander bezwijkmechanisme dan een zich ontwikkelende scheur in koperplaat.
Dat er dan lekkage is dat zal TS ook wel snappen. Als dat risico niet acceptabel is dan de boiler vervangen.

• JukeboxBill
Chewmonkey schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:14:
. . .

En dán heb je Tweakers met het halfzijdig opblazen van keukenboilers, gneh gneh ;)
Vervorming zit aan beide kanten.

• Degast
Voor t zelfde geld hebben ze een slechte serie gebouwd. Zwakker koper geleverd gekregen of zoiets.
Dus begrijp wel dat ze serienummer willen.

Wie weet is ie ooit netjes geregistreerd..

En inderdaad kan ook voor hun zelf belangrijke info zijn. "Toch iets teveel bespaard op.."

Goed dat je toch even contact zocht, je weet t niet..

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:50
Schonenberg schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:09:
[...]

Ja snap ik helemaal maar de vraag is veilig of niet ,oorzaak , en wat kunnen we er aan doen ?
Niet alles tegelijk
Nogmaals, de verantwoordelijkheid niet bij jezelf houden.

Leuk dat men een serienummer wil, maar dat is een taak voor de verkoper of installateur om te doen.
Jij wil gewoon een goede boiler in je kasje hebben.. tenminste, dat neem ik aan.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

Pagina: 1