Aansluiten nieuwe wasmachinekraan, echt zo lastig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Seventy
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:13
Oké, wasmachine is stuk en de kraan is doorgedraaid (met andere woorden, die kan niet meer dicht).

Net op Koningsdag een nieuwe kraan gekocht maar het schroefdraad van de kraan is net iets te kort om de kraan volledig dicht in de leiding te draaien (scheelt een graad of twintig). Stukje rubber ertussen geplaatst, maar er blijft water doorheen sijpelen (lekken). Verlengstukjes bij de lokale bouwmarkt zijn dezelfde lengte qua schroefdraad dus die ertussen draaien is ook geen oplossing.

Morgen komen jongens van een zekere firma een nieuwe wasmachine brengen, en aansluiten, maar die hebben dus niet een nieuwe (of ouwe) kraan mee om ons nog even te helpen gok ik zo.

Intussen kunnen we niets omdat de hoofdkraan dicht moet blijven omdat anders het water eruit spuit. Dus geen geplas, gepoep of gedouche.

Iemand in de tussentijd nog een idee wat ik kan doen om het euvel toch te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DmN4p4OxUmZorPYYwH-aIgqi-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO1CniE7qj8EEYUpnpkabWQD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:00

BoAC

Memento mori

Teflon tape gaat je helpen. De schroefdraad flink inwinden en hij blijft dicht :)

Vaak een rood klosje met van die witte tape die niet plakt.

[ Voor 29% gewijzigd door BoAC op 27-04-2026 16:25 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Naar de gamma rijden voor een rolletje teflon tape of dat loctite koord ben de naam even kwijt.

Edit: loctite 55

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald.42 op 27-04-2026 16:25 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:28
Ik had eerder hetzelfde probleem gehad. Ik heb in plaats daarvan een ander product gebruikt. GRIFFON Kolmat Fibre Seal. Werkte voor mij beter dan teflon of loctite 55. Heeft ook alle keuringen. Ik hoefde daardoor kraan niet volledig in te draaien en het blijft er heel strak op zitten. Ik heb er ook geen rubber ring op gedaan en bij mij is schroefdraad gewoon zichtbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Monkeydancer op 27-04-2026 16:34 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 21:20
Teflon wel met de klok mee aanbrengen anders draai je alles weer los als je de kraan er op schroeft.

iRacing Profiel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat voor schroefdraad? Met kartels gaat teflon niet werken en heb je hennep of beter nodig. Daar hoort dan ook geen rubber in

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heb je een foto van de schroefdraad van je oude kraan en die van de nieuwe?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Seventy
Bedankt voor de snelle reacties.

Om het iets te verduidelijken: Op de foto zie je dat de kraanopening (nieuwe kraan) nu naar beneden staat (even voor het gemak). Bij de oude kraan (helemaal vastgedraaid) is de opening rechts (waterpas), daar zit dan de slang op aangesloten. Bij de nieuwe kraan staat 'ie nog 20 graden verder omhoog, maar zo kan ik mijn slang dus niet aansluiten omdat het water dan omhoog moet. Bovendien blijft 'ie dan lekken omdat 'ie niet helemaal dichtgedraaid kan worden.

Ik heb een rolletje tape nog geprobeerd, maar hij draait de tape eraf. Maar daar zit dan ook het probleem niet volgens mij. Het probleem zit hem erin dat de schroef van de kraan gewoon net iets te kort is voor mijn leiding. Hij past gewoon niet. Terwijl het gewoon een standaard kraan is van een bouwmarkt. Maar ik kan moeilijk tien bouwmarkten afrijden voor tien kranen in de hoop dat er wel eentje past.

In elk geval, als morgen de nieuwe wasmachine geleverd wordt kan ik wel die oude kraan aanbieden (ze installeren dat ding ook), en dat ze hem daarmee aansluiten, maar je blijft dus wel een constante water toevoer houden, en is dus geen duurzame oplossing.

We tappen nu even wat water uit de nieuwe kraan. Handdoekje om die kraan gewikkeld, hoofdkraan open, water in een emmer, hoofdkraan weer dicht.

Voor nu zijn de bouwmarkten gesloten, dus daar heb ik effe niets aan. ^^

[ Voor 8% gewijzigd door Seventy op 27-04-2026 17:07 ]

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:18
Seventy schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:05:
Bedankt voor de snelle reacties.

Om het iets te verduidelijken: Op de foto zie je dat de kraanopening (nieuwe kraan) nu naar beneden staat (even voor het gemak). Bij de oude kraan (helemaal vastgedraaid) is de opening rechts (waterpas), daar zit dan de slang op aangesloten. Bij de nieuwe kraan staat 'ie nog 20 graden verder omhoog, maar zo kan ik mijn slang dus niet aansluiten omdat het water dan omhoog moet. Bovendien blijft 'ie dan lekken.

Ik heb een rolletje tape hier nog geprobeerd, maar draait de tape eraf. Maar daar zit dan ook het probleem niet volgens mij. Het probleem zit hem erin dat de schroef van de kraan gewoon net iets te kort is voor mijn leiding. Hij past gewoon niet. Terwijl het gewoon een standaard kraan is van een bouwmarkt. Maar ik kan moeilijk tien bouwmarkten afrijden voor tien kranen in de hoop dat er wel eentje past.

In elk geval, als morgen de nieuwe wasmachine geleverd wordt kan ik wel die oude kraan aanbieden (ze installeren dat ding ook), en dat ze hem daarmee aansluiten, maar je blijft dus wel een constante water toevoer houden, en is dus geen duurzame oplossing.

We tappen nu even wat water uit de nieuwe kraan. Handdoekje om die kraan gewikkeld, hoofdkraan open, water in een emmer, hoofdkraan weer dicht.

Voor nu zijn de bouwmarkten gesloten, dus daar heb ik effe niets aan. ^^
Water ligt er niet van wakker als het een beetje naar boven moet stromen hoor. ;)

Het maakt ook niet uit of de kraan er helemaal tot het einde ingedraaid is, met wat loctite er tussen kan je dat perfect waterdicht draaien. Als de loctite er af komt, dan moet je hem andersom er op doen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Seventy kan de oude kraan er nu dan niet in? En plaats fotos van de schroefdraad van de oude en de nieuwe kraan. Dit is echt raden zo.
Edit. En doorgedraaid? De knop (waarschijnlijk) of de kraan zelf (minder waarschijnlijk). Trek die knop eraf van de oude en kijk of je die alsnog kan afsluiten door aan de stift te draaien.

[ Voor 41% gewijzigd door franssie op 27-04-2026 17:15 ]

• Seventy
franssie schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:13:
@Seventy kan de oude kraan er nu dan niet in? En plaats fotos van de schroefdraad van de oude en de nieuwe kraan. Dit is echt raden zo.
Edit. En doorgedraaid? De knop (waarschijnlijk) of de kraan zelf (minder waarschijnlijk). Trek die knop eraf van de oude en kijk of je die alsnog kan afsluiten door aan de stift te draaien.
Ja, de knop. Goeie van die proberen eraf te halen. Ik zal eens kijken of dat mogelijk is.

Hier de ouwe kraan, die dus niet even iets verder gedraaid kan worden dan de nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCMsUK1q8j698c3PcBa1L-A22EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgSrJ8zHb5YdETm1Rh17wj6B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2oRp1D_BqMKF1qAHL86hrva640=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqsXdA37dLngdtAbzPaceQ2X.jpg?f=fotoalbum_large

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bij de nieuwe kraan staat 'ie nog 20 graden verder omhoog, maar zo kan ik mijn slang dus niet aansluiten omdat het water dan omhoog moet.
[...]

maar je blijft dus wel een constante water toevoer houden, en is dus geen duurzame oplossing.
Wat is dit nou weer voor logica :+

Je zet een kraan boven op een leiding die uit de vloer komt, maar dan zou het wat er niet omhoog kunnen stromen vanuit de kraan? :+

Hoezo zou een constante toevoer geen duurzame oplossing zijn? Pas wanneer je de wasmachine weer los moet koppelen hoef je de kraan dicht te draaien, je bent toch hopelijk niet de hele tijd tussen wasmachinebeurten door de kraan aan het sluiten? 8)7

De enige reden dat hier een kraantje zit is omdat een wasmachine geen vaste aansluiting gebruikt, net zoals dat je bijv. een magnetron of kookplaat ook in een (al dan niet perilex) WCD steekt. De reden dat het kraantje er zit is puur zodat je de leiding makkelijk kunt 'afdoppen' op het moment dat je van wasmachine wisselt, dus die kraan zou je hooguit eens in de zoveel jaar nodig moeten hebben.
Als je het nu met de oude kraan laat aansluiten is dat helemaal prima, ga je op je gemak een keer een ander kraantje halen of laat je een loodgieter langskomen. Je wasmachine verbruikt echt niet meer water met het kraantje open dan met het kraantje dicht.

• Seventy
Oon schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:21:
[...]

Hoezo zou een constante toevoer geen duurzame oplossing zijn? Pas wanneer je de wasmachine weer los moet koppelen hoef je de kraan dicht te draaien, je bent toch hopelijk niet de hele tijd tussen wasmachinebeurten door de kraan aan het sluiten? 8)7
Dat ben ik inderdaad niet aan het doen nee, maar als ik die slang vroeg of laat een keer moet afkoppelen zal ik toch die kraan dicht moeten kunnen draaien zonder dat ik per se eerst het complete water moet afsluiten. Dat bedoel ik met duurzaam.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mr.Conroe schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:37:
Teflon wel met de klok mee aanbrengen anders draai je alles weer los als je de kraan er op schroeft.
Ik heb een rolletje tape nog geprobeerd, maar hij draait de tape eraf.
^^ zo simpel is het gewoon.

Als de tape echt niet blijft zitten dan pak je een waterpomptang (loodgieters trucje) en maak je wat inkepingen in het schroefdraad van de kraan om de tape iets van houwvast te geven.

Maar die kraan moet gewoon passen en dit moet zeker kunnen met gewoon standaard teflontape.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:53

Roozzz

Plus ultra

Het ligt misschien aan de dag, maar wat is nu het probleem precies? Krijg je de kraan niet lekvrij aangesloten? -> teflon zoals al beschreven.

Kan je de kraan niet dichtdraaien? -> :? Tijd voor een nieuwe.

If you can see, look. If you can look, observe

• Ronald.42
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:27:
[...]

[...]

^^ zo simpel is het gewoon.

Als de tape echt niet blijft zitten dan pak je een waterpomptang (loodgieters trucje) en maak je wat inkepingen in het schroefdraad van de kraan om de tape iets van houwvast te geven.

Maar die kraan moet gewoon passen en dit moet zeker kunnen met gewoon standaard teflontape.
Idd schroefdraad opruwen en de tape er strak omheen trekken zodat je het net niet stuk trekt terwijl je het wikkelt.

Als de schroefdraad glad verchroomd is dan wil het vaak niet goed mee de sok indraaien vandaar dat je hem dan opruwd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Seventy
Roozzz schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:37:
Het ligt misschien aan de dag, maar wat is nu het probleem precies? Krijg je de kraan niet lekvrij aangesloten? -> teflon zoals al beschreven.

Kan je de kraan niet dichtdraaien? -> :? Tijd voor een nieuwe.
De oude kraan kan niet meer dicht gedraaid worden, klopt. Net even het kapje eraf gehaald en geprobeerd met het pinnetje open en dicht en te dicht te draaien, maar ook met pinnetje op standje sluiten blijft er water uit de kraan komen.

Nieuwe kraan kan net niet goed genoeg op de leiding worden dichtgedraaid en teflon en rubber ertussen hebben niet geholpen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:34
rubber hoort er sowieso niet tussen. die kraan moet gewoon afsluiten op het schroefdraad met een laagje teflon/locktite/vlas oid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Loctite 55 en je probleem is 100% opgelost.

Niet klooien met rubbers en tape.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:20

Qwerty-273

Meukposter

Oon schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:21:
je bent toch hopelijk niet de hele tijd tussen wasmachinebeurten door de kraan aan het sluiten? 8)7
Ik ken wel iemand die voor elke wasbeurt het kraantje opendraait en na het wassen weer dicht (zelfde ook met de stekker er in en uit). Dat komt puur door een hele oude ervaring met een gesprongen/gescheurde waterleiding en een obsessie dat stekkers uit het stopcontact moeten (want anders kost het geld). Maar dat kan je eerder als een ocd-trekje bestempelen dan nuttige logica.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Loctite 55 is vergeeflijker dan teflontape.
Hennep is niet goedgekeurd voor drinkwater.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als de kraan naar rechts wijst en je wil dat niet dan begin je toch een kwartslag naar links gedraaid met hem erop zetten? en water kan best eerst naar boven vanuit de kraan, er staat gewoon altijd druk op richting wasmachine, de wasmachine regelt zelf de watertoevoer. ik begrijp nog steeds niet helemaal uit het verhaal waarom er een nieuw kraantje op moest eigenlijk :? Je hebt nu iig iets van teflontape of loctite nodig om hem waterdicht te krijgen als je de kraan erop zet. ik zou de oude nog eens proberen, tenzij die lekt ofzo.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:33
Zoek even een video op youtube hoe die tape werkt. Het is niet 1 omslag en gaan.

Door die tape goed te gebruiken kun je de kraan ook in je gewenste positie zetten.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:22
1. Als teflon tape eraf draait, heb je het de gerkeerde richting eromheen gedraaid. Dus tegen de draairichting in.

2. Een kraan hoeft er niet volledig op gedraaid te worden tot je niet meer verder kunt. Je kunt een kwart of halve slag ervoor al stoppen, zodat je kraan niet naar boven wijst.

3. Loctite is nog makkelijker, werkt iets fijner dan teflon, wat kan gaan meedraaien.

4. Als de schroefdraad helemaal glad is, helpt opruwen door met een tang er even stevig omheen te schuren. Dan pakt de teflon/loctite beter.

5. Weg met die rubbers, dat doet niks en is niet voor deze aansluiting.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Seventy schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:49:
...
Nieuwe kraan kan net niet goed genoeg op de leiding worden dichtgedraaid en teflon en rubber ertussen hebben niet geholpen.
Dan doe je het toch niet goed. Met Teflontape of Loctite 55 (juist toegepast) kan je deze kraan én waterdicht monteren én in welke positie dan ook laten uitkomen.
En dan voor de duidelijkheid: het is dus niet de bedoeling dat je de hele schroefdraad tot het eind er helemaal in draait, tot hij daardoor niet meer verder draaien kan. Als je zover komt, doe je het ook niet goed. Het is de toepassing van de tape waardoor je eerder dan dat stopt met het erin draaien van de kraan én hem in de gewenste positie kan draaien én waterdicht is.

Alles kan stuk.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:36
Loctite55 is wonderspul, werkt veel beter dan teflontape. Teflontape is veel makkelijker in te snijden door de schroefdraad, ik kreeg er mijn wasmachinekraan ook niet mee vast. Paar slagen loctite55 erom en kraan zit op de helft van de schroefdraad al muurvast en is gewoon waterdicht.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ts heeft er niets aan, maar ik ga dus 55 kopen voor in de gereedschapskist

• Seventy
franssie schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:13:
Eens even zien hoe dit uit gaat pakken voor mij. Misschien dat die jongens die de nieuwe wasmachine komen brengen een idee hebben, sowieso dat spul halen, en voor de zekerheid heb ik ook maar even de woonstichting aangeschreven.

En nu maar hopen dat ik voor die tijd geen grote bah hoef te doen want de hoofdkraan staat uit. 8)7

• No Hands
Seventy schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:15:
[...]

Eens even zien hoe dit uit gaat pakken voor mij. Misschien dat die jongens die de nieuwe wasmachine komen brengen een idee hebben, sowieso dat spul halen, en voor de zekerheid heb ik ook maar even de woonstichting aangeschreven.

En nu maar hopen dat ik voor die tijd geen grote bah hoef te doen want de hoofdkraan staat uit. 8)7
grote bah spoelt gewoon weg met een emmer water uit je lekkende kraan.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:14
Sorry hoor, maar ik vind dit wel een beetje onkunde. Zelfs de meest goedkope teflontape, mits goed aangebracht gaat dit oplossen.

Maak de draad eerst even ruw van de nieuwe kraan, met een waterpomp tang of een oud zaagblad.
Daarna de teflon er gewoon strak erop draaien met de klok mee, kraan in muurplaat draaien handvast, daarna nog wat slagen met een tang, en klaar is de TS.

Je hebt een nieuwe kraan, je heb teflon, ik zou zeggen ga er nog eens voor ! Het gaat je gewoon lukken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

franssie schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:13:
Bespaar je de moeite. Het is vooral een stuk duurder dan teflontape.. bijna alle loodgieters gebruiken teflontape en niet dat overpriced spul :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je het met teflontape niet waterdicht krijgt heb je te weinig slagen gemaakt om de schroefdraad. Zo eenvoudig werkt dat spul eigenlijk.

Tegelijkertijd geeft meer teflon je ook de mogelijkheid om de kraan dusdanig strak te draaien dat die lekker naar beneden kan uitlopen. Dus niet de hele schroefdraad gebruiken, dat komt vaak niet goed uit. Een kwart slag eerder beginnen met draaien, zoals hierboven genoemd is, heeft geen zin omdat de beide schroefdraden nou eenmaal op een bepaald punt beginnen.

• No Hands
Glashelder schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:47:
[...]

Bespaar je de moeite. Het is vooral een stuk duurder dan teflontape.. bijna alle loodgieters gebruiken teflontape en niet dat overpriced spul :p
Dan weet ik niet wat voor loodgieters jij in je kringen hebt maar ik ken er geen 1 die nog teflontape in zijn bus heeft om kranen vast te zetten.

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Ik heb beide plus nog ouderwetse hennep en kit.
Loctite 55 komt wat mij betreft wel redelijk in de buurt van hennep en kit.
Voordeel van het oude hennep is dat het uitzet als het vochtig wordt dus in principe altijd dicht, werkt zelfs prima op stoomleidingen.
Nadeel, is voor drinkwater niet meer geschikt vroeger wel maar toen was asbest ook mooi spul.

Over het algemeen kom je met teflontape prima weg is er wat meer speling dan pak ik liever loctite55 dat vult wat beter en zit wat strakker in de niet helemaal vast positie.

En dan heb ik nog wel wat varianten van loctite voor als het echt helemaal kut is :+

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:22
Seventy schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:15:
[...]

In plaats van hier steeds reageren, pak die teflon tape en probeer het nog eens. Een keer of 9 rond. TEGEN DE DRAAIRICHTING.

En niet je woningbouw lastigvallen. Dit is onderhoud die je zelf moet doen. (Of laten doen)

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Krijg de indruk dat @Seventy ook de kraan volledig in de muurplaat wil draaien, dusdanig dat er geen schroefdraad zichtbaar meer is.
Met voldoende dichtmiddel (teflontape, Loctite 55, etc.) kun je gerust een aantal gangen schroefdraad over houden. Als je de kraan op een gegeven moment niet verder in de muurplaats kunt draaien zonder Rambo te zijn, is het goed. Pas wel op met teflontape, daarbij kun je de kraan niet iets terugdraaien om de kraan mooi recht te stellen. Daarom geven mensen soms de voorkeur aan Loctite 55, daarbij kun je de kraan juist wel iets terugdraaien.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:10
[...]

Dat heb je verkeerd ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Seventy
t14wo schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:10:
[...]

In plaats van hier steeds reageren, pak die teflon tape en probeer het nog eens. Een keer of 9 rond. TEGEN DE DRAAIRICHTING.

En niet je woningbouw lastigvallen. Dit is onderhoud die je zelf moet doen. (Of laten doen)
Sorry makker, wist niet dat je kwaad werd. Geprobeerd in elk geval. Met een keer of negen rond krijg ik die hele kraan niet meer in de aansluiting.

Maar goed, ik ga het hier voor gezien houden.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Seventy schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:44:
[...]
...
Met een keer of negen rond krijg ik die hele kraan niet meer in de aansluiting.
Dan met minder wikkelingen proberen. Dat is echt alles.

Alles kan stuk.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Frieda schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:27:
als de kraan naar rechts wijst en je wil dat niet dan begin je toch een kwartslag naar links gedraaid met hem erop zetten? en water kan best eerst naar boven vanuit de kraan, er staat gewoon altijd druk op richting wasmachine, de wasmachine regelt zelf de watertoevoer. ik begrijp nog steeds niet helemaal uit het verhaal waarom er een nieuw kraantje op moest eigenlijk :? Je hebt nu iig iets van teflontape of loctite nodig om hem waterdicht te krijgen als je de kraan erop zet. ik zou de oude nog eens proberen, tenzij die lekt ofzo.
:D Ga de volgende keer even bij een willekeurig schroefdraad bekijken hoeveel beginpunten het heeft. Schroefdraad waar 2 gangen (laat staan meer) in elkaar gedraaid worden zijn echt heel erg zeldzaam in en om het huis.

Verder @Seventy zoals vermeld, teflontape, hoeveelheid wikkelingen kan variëren (en helpt niet gelijk 10 keer over het startpunt van het schroefdraad te gaan) maar is gewoon even proberen. De schroefdraad opruwen (tang, zaagje desnoods een stoeprand) en tegen de draairichting in draaien (dus als je vanuit de achtwrkant/muurkant kijkt met de klok mee, vanuit de knob kant tegen de klok in) en dit gaat je echt wel lukken. Zet alleen even je eigen ideeën met afdichtrubbers, de lengte van het schroefdraad etc. Even op pauze, je mentale beeld hoe dit werkt en afdicht komt niet overeen met de situatie in 99 v/d 100 gevallen.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:20
Ik heb ook altijd ruzie met teflontape. Dan doe je er te weinig omheen, waardoor het nog lekt of niet goed vast komt, of teveel en dan past ie er niet meer in.
Loctite draad, precies het aantal slagen dat op de verpakking staat, en niet alleen maar precies in de draad leggen maar af en toe ook scheef over de schroefdraad heen.
Dan hoef je de kraan niet tot het einde te draaien, hij klemt al veel eerder dan dat. Dan kan je hem recht naar beneden uit laten komen, als je dat mooier vindt ogen. Voor de werking maakt het geen moer uit welke kant op je kraan wijst

• eouwehand
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:55
Teflon is niet goed nastelbaar.
Probeer de kraan dus naar de goede positie te draaien en vervolgens niet meer terugdraaien.
Niet teveel tape gebruiken 3 a 4 keer met de klok rond is voldoende.
Mocht het nog steeds lekken dan zou ook je muurplaat gescheurd kunnen zijn.
Pagina: 1