Binnenhoeken afwerken gips/gips en gips/beton voor renovlies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Samwise123
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-04 07:27
Hi mede tweakers.

Met onze verbouwing hebben we besloten om op de eerste verdieping de gipswanden met renovlies af te werken en daarna te schilderen. Nu ben ik benieuwd naar hoe jullie binnenhoeken hebben afgewerkt bij de gips op gips hoeken en de gips op beton hoeken (zijmuren tussen de huizen zijn van beton, net als het plafond). We hebben nu 1 kamer gedaan met voegband, maar je krijgt dan wel een paar mm ophoging. Ik heb gelezen dat kitten alleen aan te raden is tussen gipswand en plafond en niet bij gips op gips. Voor de gips op beton wanden kan ik weinig vinden.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Je hebt het over renovlies en over voegband met een paar mm ophoging en over kitten over gips op gips. Je plakt die voegband over het renovlies of begrijp ik het niet goed?

Normaal gesproken snij je de renovlies in de binnenhoeken gewoon af aan beide kanten en kit je de binnenhoek daarna af. De kit goed laten drogen (anders gegarandeerd craquelé), 2x sausen en het is goed.

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 27-04-2026 08:39 ]

...

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 10:15
Heb al mijn binnen hoeken in gesneden en afgekit.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-04 09:12
Allereerst waarom ga je niet met dat renovlies ook over de beton wand?

Dat is in deze woning (hier waar ik woon) ook gedaan en daarmee is de structuur en de afwerking middels een dispersie verf absoluut gelijk qua uiterlijk, structuur en werking.

Als je het toch wilt separeren is het voorstel van @IceM de oplossing.

• Samwise123
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-04 07:27
Hi allen,

Thanks voor jullie reactie.
Het idee is om na het plaatsen van de gipswanden, de voegband erop te zetten met filler en daar de renovlies eroverheen te doen. Daarna sauzen. We zullen de betonwand ook met renovlies behangen, dat is 1 muur in een kamer, bovenop de 3 gipswanden. Hierdoor hebben we dus gips/gips hoeken en gips/beton hoeken. Dus ik ben opzoek naar de beste manier om dit netjes te krijgen.
Ik heb optie voor kit overwogen, maar dit werd me afgeraden, omdat dit teveel gaat werken. Alleen vraag ik me af of dit geldt voor renovlies, of alleen voor wanneer je zou stucen.

Maar als ik jullie zo hoor, raden jullie dan kitten aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Samwise123 op 27-04-2026 15:07 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Waarom wil je die hoeken dichtzetten voordat je er renovlies overheen plakt? Ik snap niet helemaal waarom je dat wil. Als de hoeken gewoon 'normaal' aansluiten op elkaar en er geen grote gaten of zo inzitten, hoeft dichtsmeren niet; anders zou je het wel kunnen doen.

Bij renovlies plakken: banen in de hoek afsnijden (en dan weer met een nieuwe baan beginnen, die leg je 2 cm over de hoek heen en snij je ook weer af) en daarna de hoeken (en ook de overgang van plafond naar renovlies) afkitten met een anticrack acrylaatkit. Goed laten drogen (minimaal 24 uur), 2x sausen en klaar.

...

Pagina: 1