Solar Inverter smart maken.

Pagina: 1
Acties:

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:04
Ik heb een klein secondair solar array van 4 panalen dat al jaren werkt op een oude Mastervolt Soladin omvormer. 5 jaar geleden heeft de fabrikant de cloud ondersteuning gestopt, waardoor deze omvormer eigenlijk al jaren ook gewoon aan de muur hangt en stand alone werkt.
Deze week zijn de terugleverprijzen echter dusdanig niet leuk (-40 ct. per kw/h vandaag), dat ik toch nog maar eens ben gaan kijken wat ik met deze inverter kan. De andere inverters die ik gebruik heb (Een SolarEdge en een Goodwee) hadden beide de mogelijkheid om softwarematig de productie te beperken.
De oude Mastervolt maakt dan geen verbinding met de cloud meer, hij heeft echter wel een button waarmee hij zijn eigen access point op kan zetten voor configuratie van het netwerk. In deze modus is het mogelijk om zijn huidige en historische productie te bekijken, weermee ik z'n functioneren de laatste jaren af en toe gechecked heb. Gisteren heb ik ook de tijd genomen om even wat beter te kijken welke functie's deze interface nog meer bied. Het blijkt dat ook deze inverter een export limit in WATT's kan zetten, alleen is de functie geblocked in de interface. Gelukkig is de beveiliging van deze inverter dusdanig slecht dat ik via een simpele hack deze setting alsnog aan kan passen _/-\o_ . Met een waarde van 200 watt bleek de inverter ook daadwerkelijk maar 200 WATT te leveren, ipv de 500 die hij enkele seconden daarvoor leverde.De inverter heeft dus de mogelijkheid om bij negativie prijzen de export limit op 0 te zetten, waarmee dus geen stroom meer geleverd wordt :henk .

Met deze capability word het interessant om toch even wat tijd in de inverter te zetten, en heb in het smart home op te nemen. Om dit voor elkaar te krijgen moeten er 3 problemen opgelost worden :
1) Er zit een fisieke knop op de inverter om het wifi access punt aan te zetten. Deze zal 'ingedrukt' moeten worden, waarna het wifi 30 minuten beschikbaar blijft. Daarna zal er opnieuw gedrukt moeten worden.
2) Er zal een device (esp32) ingericht moeten worden, welke met het wifi van de inverter connect, de waardes uitleest, en de export limit zet.
3) De esp32 moet in het smart home geintegreerd worden. Kan misschien met ESP home, maar ik weet niet of dit werkt als de esp op 2 netwerken actief is.

Vandaag ben ik begonnen met het project, om het eerste probleem op te lossen.
De inverter aan de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk03-_awgDAJnyA60dk7-aX7xwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcXZJlezMQyVtN4ejcMNrPCl.jpg?f=fotoalbum_large

Wifi antenne, en het kleine knopje aan de linkerkant moet ingedrukt worden om het access point te activeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orV0TmW-JWhp58_JWe2vvlOYZo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYXxI51o3quehX0ewZnKGEWG.jpg?f=fotoalbum_large

De wifi button voelde alsof er een tactile switch achter zit. Ivp fysiek indrukken, kunnen we evt. ook een schakeling ontwerpen om deze switch electronisch te overbruggen, waardoor de software van de interverter denkt dat er gedrukt is.
Openmaken van de inverter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGF8h0zj1fEqQsc4aTIFlg9fXW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DsWwIITuv5zFByaCdTno36T.jpg?f=fotoalbum_large
**

Na wat worstellen met de clips van de plastic behuizing, was het tot dit punt vrij eenvoudig. Alleen de contacten van de switch zitten aan de onderkant gesoldeerd. Het pcb is misschien uit de behuizing te krijgen, maar ik zag geen mogelijkheid om het pcb met weinig risico en effort los te krijgen. Ik heb overwogen om een access luikje aan de achterkant te dremelen, maar eerst nog maar eens heel goed aan de switch gemeten. En ik had geluk. Deze switch heeft 4 soldeer contacten, en 1x maak. De boven elkaar liggende contacten aan zowel de linkerkant als de rechterkant zijn electronisch doorverbonden *O*. Hierdoor hoeft de schakelaar er niet af, maar kan er bovenop de schakelaar een nieuwe draad gesoldeerd worden voor een externe sturing.
Indrukken van de schakelaar geeft netjes 0 ohm.
De draad zit correct gesoldeerd
12,7 k Ohm weerstand tussen ground en maak in rust
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4JBYtAUnR8UdITbXAWumOpCzuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25sqn5k2qeetdgKzbpd06Q7j.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boxap_JfNOIZeqUVjl4EADkEeus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEwPxc7tmYGPjE6NxLnAAo5L.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens heb ik nog even een tywrap als trekontlasting op de niewe draad gezet en de behuizing weer dichtgemaakt om ook onder spanning te kunnen meten wat de schakelaar doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySnuVsJyysKhxmBSv5QgoxzyRuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nvrEB99T7E6tLNakF6pb6fe.jpg?f=fotoalbum_large
In rust meet ik 3,3 V over de schakelaar. De rechterkant van de schakelaar (zwarte draad) lijkt ground te zijn. Ik heb geen schema, maar deze pin staat in direct contact met de behuizing van de schakelaar,en ook deze is op het pcb vast gesoldeerd. Tevenst staat dit in direct contact met andere plekken op het pcb waar een ground connectie te verwachten is. Het lijkt erop dat deze schakelaar een 3.3V pull down is.

Dit is het verslag van de huidige staat van het project. De elctrische connectie van deze schakelaar is naar buiten gebracht en ik ben in staat om met deze draad de wifi aan te zetten door rood en zwart even tegen elkaar te houden.

Mijn electronica kennis is even ver weg, maar volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om met een transistor en een esp32 nu de wifi aan te zetten. Moet hier nog een weerstandje tussen, of kan dit alles gewoon hard aan elkaar?

** Links van de wifi module zit een 4 pins header. Gezien de plek, waarschijnlijk een communicatie bus. De rechtse pin is ground, maar verder niet aan gemeten.

Lost In Music

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55
Pas wel op dat deze draadjes mogelijk niet potentiaal gescheiden zijn en er dus volle 230V plus eventueel nog de DC spanning van de panelen bij op kan komen.
Niet veilig.

Dus mocht je hier iets mee willen doen, zorg dan voor een optocoupler en houdt deze binnen de omvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 26-04-2026 22:15 ]

• Sgrovert
Goed punt.
Vorige keer dat ik iets vergelijkbaars deed kon ik de voeding van het apparaat pakken. Dat is nu niet het geval, terwijl grond idd niet gekoppeld is.

Lost In Music

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Schakelen met een optocoupler of een (reed)relais. In ieder geval galvanisch gescheiden.

Ik zou dat zelfs in de omvormer plaatsen, dan heb je geen vreemde spanningen naar buiten, en de lijntjes aan de interne controller blijven kort. Als je daar per ongeluk wat vreemds op aanbied heb je een beste kans dat het einde microcontroller en daarmee einde inverter is.

Is er niemand die voor deze mastervolts al iets van een cloud emulatie gebouwd heeft (je schrijft het niet, maar ik neem even aan dat deze er niet meer is?)

[ Voor 71% gewijzigd door Sine op 27-04-2026 08:50 ]

Repareren doe je zo.

• Sgrovert
Vorig jaar heb ik voor het laatst gekeken of er iets bekend was over het cloud protocol, maar hier heb ik toen niks over gevonden. Gezien de leeftijd van deze inverter verwacht ik eigenlijk niet dat er nog iets dergelijks ontwikkeld gaat worden.

Ik heb trouwens besloten om een optocopler te gaan gebruiken. Dit is inderdaad de juiste keuze om dit op een veilige manier te bouwen. Zowel de veiligheid naar buiten, als de logica in de inverter worden hierdoor beschermd.

Lost In Music

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:42
Leuk project, ga ik zeker even volgen!

Ik zit met een enigszins vergelijkbaar probleem thuis, we hebben een Huawei omvormer hangen die de aannemer van het huis heeft geïnstalleerd, maar is niet erg meewerkend in het verstrekken van een gebruikersaccount voor de omvormer. Ik kan nu ook alleen maar door te verbinden met het wifi-netwerk van de omvormer zelf de app openen en de gegevens van de panelen inzien.

Ik had zelf ook al zitten denken om iets te knutselen met twee ESP's die dan verbonden is met het draadloos netwerk van de omvormer aan de ene kant en verbonden is met het netwerk waar HA op draait aan de andere kant. Misschien kan ik wat inspiratie opdoen van jouw aanpak! :)

• Sgrovert
Als dit een kleine aannemer is, zou het mij niet verbazen als hij geen idee heeft wat je nu precies van hem wilt. Vele weten wel hoe ze iets moeten installeren en ophangen, maar van software hebben ze geen kaas gegeten.

De installateur van de solaredge snapte ook niet wat ik nu wilde toen ik toegang vroeg tot het installateursaccount van mijn inverter. Uiteindelijk heb ik dit direct met de service desk van Solaredge geregeld en kan ik deze inverter nu lokaal aansturen.

In mijn vorige huis heb ik problemen met de wifi-dongle van de GoodWe-inverter gehad. Bij het vervangen van de dongle had ik ineens een beteuterde installateur naast me staan met de mededeling: 'Ik denk dat de inverter kapot is'. [me] hoe dat dan?, [installateur] Als ik de inverter aanzet gaat het geleverde vermogen naar 0.
Ik heb hem mogen vertellen dat dit een software setting is, die onze automatisering op 0 gezet heeft, daar de prijs negatief was. En dit was, eerlijk gezegd, wel een kundige monteur die precies wist hoe hij deze inverter aan moest sluiten en in bedrijf moest stellen.

Lost In Music

• Sgrovert
De afgelopen weken ben ik in de vrije uurtjes met dit projectje doorgegaan.
Het was erg lastig dat ik in de donkere uren niet veel kon doen, omdat de inverter dan uit is.

In de doos ongebruikte electronica zat een esp32 met een photoMOS. Deze heb ik gerecycled om dit projectje te bouwen en testen. Er zat ook nog een ENC28J60 spi -> Ethernet-module in. Deze is gebruikt om in het thuis netwerk te hangen.
Met deze module heeft de esp32 nu de mogelijkheid om via ethernet in het huis-netwerk en via wifi met de inverter te communiceren.

Hiermee is de hardware compleet en ben ik aan de software begonnen. Deze had echter wat meer haken en ogen dan ik in eerste instantie ingeschat had. C is niet bepaald een taal die ik veel gebruik, maar met Co pilot AI werkt dit regelijk hetzelfde als de andere talen.

Tijdens het maken en testen van de software kwam ik achter nogal wat edge cases welke ik moest oplossen.
- Connectie maken via ethernet en ip adres krijgen.
- Ethernet kabel erin en eruit om zorgen dat er opnieuw een ip komt. (kan irl gebeuren als ergens de stroom eraf gaat, of patch kabels naar een andere poort gaan
- Power-sequentie voor het dubbel drukken op de inverter uitzoeken.
- Wifi connectie met de inverter maken.
- Detectie voor uitvallen van de inverter wifi en automatisch opnieuw de wifi aanzetten en een connectie maken.
- Een api op de esp32 maken met een set nuttige endpoints
- Data van de inverter uitlezen en netjes via een api beschikbaar maken.
- En een hele bak string manipulaties om een api op een esp32 werkend te krijgen.
- Een continous job op de esp32 draaien om elke X seconden de inverter settings uit te lezen. Deze waarde wordt gebruikt als buffer om een snelle API-respons te kunnen geven, zonder dat eerst een wifi-connectie met de inverter opgezet moet worden. Bij uitschakelen van de inverter wifi zal deze job de wifi opnieuw aanzetten en een connectie maken.

Al met al is het best een flink projectje geworden. Ik heb geprobeerd om de logica van de verschillende componenten in de source code gescheiden te houden. Vanavond heb ik een eerste versie op github gezet.

source code

Ik heb nog geen totale test kunnen doen waarbij ik real-time de inverter uitlees, maar alle losse componenten heb ik werkend gezien. Naar verwachting is deze versie op github in staat om stabiel te functioneren. Er zijn wel nog een aantal cases die ik op moet lossen.
's nachts staat de inverter uit. Ik heb alleen nog geen detectie om uit te vinden wanneer de inverter aan of uit is. Wel heb ik vanavond kunnen meten dat als de inverter uit is, er ook 0 V. over de input button te meten is. Ik overweeg om met een tweede optocopler te meten of er 3.3V over de button staat. Indien deze er niet is, dan is de inverter offline.
Ook kwam ik er tijdens testen achter dat er meerdere clients met de inverter tegelijk verbonden kunnen zijn, maar alleen de eerste client kan data uitwisselen :?. Dit heeft wel enkele uurtjes geduurd voordat ik erachter was waarom ik op de ene laptop wel en op de andere geen data kon uitwisselen. En tijdens het resetten wist de esp32 soms ook nog als eerste te connecten, waardoor helemaal niks meer leek te werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpYbPZcknwnDwFf4lboA0a6_1mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eotfEe43CR9HRgtIx5CoURWd.jpg?f=fotoalbum_large
En nog een foto van het testen. De pin layout van het project is even apart omdat ik niet kon beschikken over alle gebruikelijke pinnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sgrovert op 17-05-2026 23:21 ]

Lost In Music

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 20:16
Ik zou dit enorm met home assistant en esphome gaan doen dat scheelt zo enorm veel zelf verzinnen.....

En voor wat betreft de ip adressen zou ik of een vast ip adres instellen of mijn dhcp server zo configureren dat dat apparaat altijd hetzelfde ip adres krijgt.

Home Assistant heeft mij de afgelopen weken enorm verbaast met hoe goed het kan werken zeker met het regelen van mijn DIY thuisbatterij.

[ Voor 20% gewijzigd door jbhc op 17-05-2026 23:42 ]

• Sgrovert
De Home Assistant-configuratie gaat er zeker komen. Alleen wil ik home assistant een stabiele api aanbieden waarmee de inverter ook real time aangestuurd kan worden.

Na mijn werk had ik nog even genoeg licht vandaag. De integratietest is geslaagd en ik heb de inverter op afstand uitgelezen. Nu is het tijd om nog wat te optimaliseren. Ik heb als eerste een functie gemaakt om te testen hoe lang de pulsen moeten zijn om de wifi aan te zetten, en dit is verrassend kort. 40 ms drukken, 40 ms delay en 40 ms drukken was genoeg om de wifi aan te zetten. Voor de stabiliteit heb ik in de software de tijden naar 50 ms gezet, maar dit is verrassend snel.
Daarna ben ik bezig geweest met een functie om te meten hoe lang de inverter nodig heeft om de wifi te starten. Dit is 4,5 s . De tijd is niet volledig fixed. Ik gebruik nu de default functionaliteit om alle wifi-kanalen voor het SID een voor een te scannen, en dit kost extra tijd. Helaas werd het tijdens het testen donker, maar het lijkt alsof de inverter kanaal 1, 6 of 11 kiest. Ik ben alleen nog niet achter de exacte logica, maar ik wil kijken of ik met een pre selected channel sneller kan connecten.

Uiteindelijk wil ik deze inverter samen met het andere energiemanagement in Home Assistant opnemen. Ik vind echter de 5 seconden voor het opstarten van de wifi te langzaam. Als ik dit in een script met andere sturing zet, geeft dit te veel vertraging op het geheel. Komende dagen maar even puzzelen hoe ik dit kan verbeteren.

Lost In Music

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 20:16
Maar waarom gebruik je dan niet esphome? Dat is juist een stabiel framework wat perfect in Home assistant integreert en je hoeft dan voor dat stuk niet zelf het wiel uit te vinden.

Alle respect voor wat je doet hoor maar het kan je serieus veel tijd schelen.

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:03
Ik besef dat je al vrij ver in je proces staat, maar ik vroeg me af of de connector naast je wifi kaart toevallig geen uart poort is. Dan kan je mogelijks rechstreeks met de inverter praten ipv over de wifi.

In het andere geval zou ik nagaan of de wifi kaart toevallig ook serieel communiceert met je inverter.

Met uart moet je goed opletten of je 3.3v of 5v gebruikt op je adapter.

• Sgrovert
jbhc schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:47:
Maar waarom gebruik je dan niet esphome?
Ik heb een kleine twee jaar geleden geprobeerd om mijn regenmeter met esphome te integreren. Hiervoor had ik een 433 mhz radio die ik via een interrupt kon oppikken en uitlezen. Door de interrupt is het me nooit gelukt om deze in esp Home geïntegreerd te krijgen, ook niet na een hulpvraag op het forum.
Gezien ik nu weer wat niet standaard dingen doe, heb ik niet eens geprobeerd om het in esphome te integreren. Een bare metal Api via spi was in een uurtje gefixt. Het moeilijke stuk is uit te vinden hoe ik zo stabiel mogelijk met de inverter kan communiceren, want daar is geen documentatie over.
Yelti schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:55:
Ik besef dat je al vrij ver in je proces staat, maar ik vroeg me af of de connector naast je wifi kaart toevallig geen uart poort is.
Dat zou best een goede optie kunnen zijn. Ik heb een scope onderweg waarme ik zou kijken of dit een bus is, en wat eroverheen gaat. Ik ben het project met een minimaal invasieve mod gestart. Ik kan deze contacten naar buiten brengen, en kijken wat eroverheen gaat. Zeker omdat ik nu via de wifi redelijk kan uitlezen wat de staat is, zou deze bus nu misschien een optie zijn. Ik weet alleen niet of deze actief is als de wifi uitstaat.

Vandaag heb ik wel een paar uurtjes data kunnen loggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFX2Xlu-PP2csABwgfjTZYzcXfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITkcqAhwlkvVmoXj3VDwJZTO.png?f=fotoalbum_large

Te zien is dat de wifi elke 30 minuten de connectie verliest en opnieuw moet opstarten. (de vertikale rode lijen) Tijdens deze test is elke 20 seconden een datapunt via de wifi van de inverter uitgelezen. Bij het wegvallen van de wifi-verbinding is er een backoff mechanic om minder vaak te pollen. De eerste 5 minuten zal elke 20 seconden een poging gedaan worden om een nieuwe verbinding te maken. 5 minuten na het wegvallen van de verbinding vertraagt dit tot 1x per minuut en 15 minuten later gaat dit naar eens per 10 minuten. De gele stippellijnen zijn de momenten dat de polling vertraagd wort
Rond 210 minuten is te zien dat de inverter een tijdje offline geweest is en daarna nog heel even terug opstartte om nog enkele watt extra te leveren. Daarna is hij definitief offline gegaan.

Lost In Music

Pagina: 1