Solar Inverter smart maken.

Pagina: 1
Acties:

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-04 16:48
Ik heb een klein secondair solar array van 4 panalen dat al jaren werkt op een oude Mastervolt Soladin omvormer. 5 jaar geleden heeft de fabrikant de cloud ondersteuning gestopt, waardoor deze omvormer eigenlijk al jaren ook gewoon aan de muur hangt en stand alone werkt.
Deze week zijn de terugleverprijzen echter dusdanig niet leuk (-40 ct. per kw/h vandaag), dat ik toch nog maar eens ben gaan kijken wat ik met deze inverter kan. De andere inverters die ik gebruik heb (Een SolarEdge en een Goodwee) hadden beide de mogelijkheid om softwarematig de productie te beperken.
De oude Mastervolt maakt dan geen verbinding met de cloud meer, hij heeft echter wel een button waarmee hij zijn eigen access point op kan zetten voor configuratie van het netwerk. In deze modus is het mogelijk om zijn huidige en historische productie te bekijken, weermee ik z'n functioneren de laatste jaren af en toe gechecked heb. Gisteren heb ik ook de tijd genomen om even wat beter te kijken welke functie's deze interface nog meer bied. Het blijkt dat ook deze inverter een export limit in WATT's kan zetten, alleen is de functie geblocked in de interface. Gelukkig is de beveiliging van deze inverter dusdanig slecht dat ik via een simpele hack deze setting alsnog aan kan passen _/-\o_ . Met een waarde van 200 watt bleek de inverter ook daadwerkelijk maar 200 WATT te leveren, ipv de 500 die hij enkele seconden daarvoor leverde.De inverter heeft dus de mogelijkheid om bij negativie prijzen de export limit op 0 te zetten, waarmee dus geen stroom meer geleverd wordt :henk .

Met deze capability word het interessant om toch even wat tijd in de inverter te zetten, en heb in het smart home op te nemen. Om dit voor elkaar te krijgen moeten er 3 problemen opgelost worden :
1) Er zit een fisieke knop op de inverter om het wifi access punt aan te zetten. Deze zal 'ingedrukt' moeten worden, waarna het wifi 30 minuten beschikbaar blijft. Daarna zal er opnieuw gedrukt moeten worden.
2) Er zal een device (esp32) ingericht moeten worden, welke met het wifi van de inverter connect, de waardes uitleest, en de export limit zet.
3) De esp32 moet in het smart home geintegreerd worden. Kan misschien met ESP home, maar ik weet niet of dit werkt als de esp op 2 netwerken actief is.

Vandaag ben ik begonnen met het project, om het eerste probleem op te lossen.
De inverter aan de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk03-_awgDAJnyA60dk7-aX7xwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcXZJlezMQyVtN4ejcMNrPCl.jpg?f=fotoalbum_large

Wifi antenne, en het kleine knopje aan de linkerkant moet ingedrukt worden om het access point te activeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orV0TmW-JWhp58_JWe2vvlOYZo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYXxI51o3quehX0ewZnKGEWG.jpg?f=fotoalbum_large

De wifi button voelde alsof er een tactile switch achter zit. Ivp fysiek indrukken, kunnen we evt. ook een schakeling ontwerpen om deze switch electronisch te overbruggen, waardoor de software van de interverter denkt dat er gedrukt is.
Openmaken van de inverter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGF8h0zj1fEqQsc4aTIFlg9fXW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DsWwIITuv5zFByaCdTno36T.jpg?f=fotoalbum_large
**

Na wat worstellen met de clips van de plastic behuizing, was het tot dit punt vrij eenvoudig. Alleen de contacten van de switch zitten aan de onderkant gesoldeerd. Het pcb is misschien uit de behuizing te krijgen, maar ik zag geen mogelijkheid om het pcb met weinig risico en effort los te krijgen. Ik heb overwogen om een access luikje aan de achterkant te dremelen, maar eerst nog maar eens heel goed aan de switch gemeten. En ik had geluk. Deze switch heeft 4 soldeer contacten, en 1x maak. De boven elkaar liggende contacten aan zowel de linkerkant als de rechterkant zijn electronisch doorverbonden *O*. Hierdoor hoeft de schakelaar er niet af, maar kan er bovenop de schakelaar een nieuwe draad gesoldeerd worden voor een externe sturing.
Indrukken van de schakelaar geeft netjes 0 ohm.
De draad zit correct gesoldeerd
12,7 k Ohm weerstand tussen ground en maak in rust
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4JBYtAUnR8UdITbXAWumOpCzuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25sqn5k2qeetdgKzbpd06Q7j.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boxap_JfNOIZeqUVjl4EADkEeus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEwPxc7tmYGPjE6NxLnAAo5L.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens heb ik nog even een tywrap als trekontlasting op de niewe draad gezet en de behuizing weer dichtgemaakt om ook onder spanning te kunnen meten wat de schakelaar doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySnuVsJyysKhxmBSv5QgoxzyRuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nvrEB99T7E6tLNakF6pb6fe.jpg?f=fotoalbum_large
In rust meet ik 3,3 V over de schakelaar. De rechterkant van de schakelaar (zwarte draad) lijkt ground te zijn. Ik heb geen schema, maar deze pin staat in direct contact met de behuizing van de schakelaar,en ook deze is op het pcb vast gesoldeerd. Tevenst staat dit in direct contact met andere plekken op het pcb waar een ground connectie te verwachten is. Het lijkt erop dat deze schakelaar een 3.3V pull down is.

Dit is het verslag van de huidige staat van het project. De elctrische connectie van deze schakelaar is naar buiten gebracht en ik ben in staat om met deze draad de wifi aan te zetten door rood en zwart even tegen elkaar te houden.

Mijn electronica kennis is even ver weg, maar volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om met een transistor en een esp32 nu de wifi aan te zetten. Moet hier nog een weerstandje tussen, of kan dit alles gewoon hard aan elkaar?

** Links van de wifi module zit een 4 pins header. Gezien de plek, waarschijnlijk een communicatie bus. De rechtse pin is ground, maar verder niet aan gemeten.

Lost In Music

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:49
Pas wel op dat deze draadjes mogelijk niet potentiaal gescheiden zijn en er dus volle 230V plus eventueel nog de DC spanning van de panelen bij op kan komen.
Niet veilig.

Dus mocht je hier iets mee willen doen, zorg dan voor een optocoupler en houdt deze binnen de omvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 26-04-2026 22:15 ]

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-04 16:48
Goed punt.
Vorige keer dat ik iets vergelijkbaars deed kon ik de voeding van het apparaat pakken. Dat is nu niet het geval, terwijl grond idd niet gekoppeld is.

Lost In Music

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Schakelen met een optocoupler of een (reed)relais. In ieder geval galvanisch gescheiden.

Ik zou dat zelfs in de omvormer plaatsen, dan heb je geen vreemde spanningen naar buiten, en de lijntjes aan de interne controller blijven kort. Als je daar per ongeluk wat vreemds op aanbied heb je een beste kans dat het einde microcontroller en daarmee einde inverter is.

Is er niemand die voor deze mastervolts al iets van een cloud emulatie gebouwd heeft (je schrijft het niet, maar ik neem even aan dat deze er niet meer is?)

[ Voor 71% gewijzigd door Sine op 27-04-2026 08:50 ]

Repareren doe je zo.