OpenVPN geen data met sommige mobiele providers

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
Ik twijfel een beetje of dit topic het beste past in Netwerken of in Telecomproviders...
@ mods: mocht 'ie elders beter passen, verplaats 'm dan gerust!

Sinds een week met mijn mobiele abonnement overgestapt naar 50+ mobiel, bellen en mobiel internet werkt zoals verwacht prima.

Echter, sinds ik ben overgestapt kan ik mijn mobiel niet meer met mijn VPN thuis verbinden.
Dat wil zeggen, ik kan prima foutloos verbinden, zowel mobiel als router geven aan dat ze elkaar zien, maar er komt geen packet aan data door.
Bijvoorbeeld de webinterface van de router was altijd benaderbaar, maar sinds de overstap naar 50+ mobiel niet meer. Ook internetverkeer komt er niet meer door (ik routeer alle verkeer via mijn thuisnetwerk).

Nu is 50+ mobiel niet de enige waarmee het niet werkt; ik heb ook twee e-sims van BNEsim en Keepgo.
  • met BNEsim verbonden via NL KPN LTE heb ik hetzelfde gedrag als 50+ mobiel, wel verbinding maar geen data
  • met BNEsim verbonden via NL Vodafone LTE werkt alles als vanouds
  • met Keepgo verbonden via NL KPN LTE werkt alles óók als vanouds
Het bijzondere hier is dat de VPN met BNEsim wél werkt via Vodafone maar niet via KPN, terwijl 50+ mobiel het Vodafone netwerk gebruikt. En met Keepgo werkt de VPN dan weer wél gewoon via KPN...
Ook wanneer ik via wifi een VPN-verbinding opzet (helemaal lokaal dus), werkt alles als vanouds.

Wanneer ik het ip-adres opvraag van mijn 50+ mobiel verbinding dan krijg ik "gewoon" een IPv4 adres terug.
Dat adres zie ik ook terug in de router als ik probeer te verbinden met de VPN.

Ik gebruik een Asus router met de laatst beschikbare (enigszins verouderde) AsusWRT-Merlin firmware.
Die gebruikt OpenVPN versie 2.6.12.
Mijn mobiel draait Android 16 met OpenVPN for Android v0.7.64 (Arne Schwabe).
Configuratie opnieuw geëxporteerd en geïmporteerd op mijn mobiel, zelfs een tweede server ernaast geconfigureerd, telkens hetzelfde gedrag.

Ik heb echt geen idee wáár ik dit moet zoeken; is het een instelling in openVPN, of wordt er op (virtueel) mobiel-netwerk-niveau iets geblokkeerd?
Iemand al eens met dit bijltje gehakt?

Flickr

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke provider is het eindpunt?
Welk ip-adres krijgt de telefoon? Mobiele providers gebruiken CG-NAT waardoor jouw VPN-router denkt dat iemand met IP 43.45.56.42 inbelt maar de telefoon eigenlijk gewoon 192.168.73.12 heeft. Als jouw interne netwerk ook 192.178.73.X heeft dan is het routen van data tussen die twee onbegonnen werk.

[ Voor 82% gewijzigd door jadjong op 26-04-2026 21:16 ]

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
jadjong schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:11:
Welke provider is het eindpunt?
Dat is Ziggo. Lokale IP-range is 192.168.0.x en de VPN-range is 10.8.0.x (heb ook 10.16.0.x geprobeerd).

Inmiddels ben ik met de juiste zoektermen wat verder gekomen; blijkbaar kan het zijn dat sommige providers UDP verkeer throttlen/blokkeren en als oplossing zou ik TCP eens moeten proberen.
Dus mijn OpenVPN-server ingesteld op TCP, client-instellingen aangepast en warempel, met 50+ mobiel lijkt dat spontaan prima te werken!

[ Voor 8% gewijzigd door Buzz-01 op 26-04-2026 21:20 ]

Flickr

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Klinkt als MTU.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8