Onderverdeelkast in de garage tbv omvormers en thuisaccus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tacotv
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15:29
Hallo.
Ik ben bezig met een extra groepenkast in de garage om de 3x 1 fase 3600w omvormers aan te sluiten, alsmede 2 thuis accus dus 2000w kunnen laden en ontladen.

]Ik laad alleen als de zon schijnt.

Nu komt er in de garage een Eaton kast met daarin 6x een 16A 30ma ALAMAT. (3e accu kan altijd nog 🙂 )
In dit kastje komt ook een 40A hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5s0YfulySpApWDSZEQLkqEqQgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5A9ZWoFP9CHBqVZxbwCbcpL3.jpg?f=fotoalbum_large
Tussen de kleine kast en de grote kast ligt 5x6mm2 kabel met een lenge van ca 17m door de kruipruimte.
De vraag is, wat dient geplaatst te worden in de hoofdkast voor de kabel.
Volledige selectiviteit is niet mogelijk ivm 3x25A hoofdzekering.

Ik dacht eerst aan een B20 300ma ALAMAT, maar 2x alamat achter elkaar is niet aan te raden als ik zo beetje rond lees.
Kan ik dan een B20 automaat plaatsen, of toch beter een B16 ?
Als er dan overbelasting komt in de garage klapt of de alamat inm de garage er uit of de automaat in de hoofdkast is sneller en klapt die er uit.

Keuzes :
B20 30ma ALAMAT
B20 300ma ALAMAT
B20 automaat
niks... (beter van niet)
of toch iets anders..
Ik weet dat ik geen electricien ben, maar heb wel een elektrotechnische achtergrond (zei het tig jaar geleden)
plus ik ben vast niet de enige die dit op deze manier wil doen.
Alvast dank voor de reactie
note: Hoofdkast heeft dan 8 groepen, en 2x krachtgroep (ALAMAT)

Meer technische installatie wordt het niet => schopje

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-04-2026 16:28 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:42
Waarom wil je een 40A hoofdschakelaar? Dat is serieus zwaar.
Als je dit wilt, moet in de hoofdkast een nog grotere schakelaar komen, wegens selectiviteit. Dan moet je dus je aansluiting vergroten...

Alternatief is niet werken met 40A hoofdaansluiting. Je zegt dat je accu gaat laden tijdens zonneschijn. Dus ik neem aan ontladen met name wanneer de panelen niet opwekken...
Dan zou je dus max 3600W van panelen krijgen op 1 fase. Gezien je 5x 6mm2 trekt neem ik aan dat je je accus over 3 fases wilt gaan verdelen? Hou er rekening mee dat dit betekent dat je accus op een andere fase zitten dan je panelen, dus er alsnog veel over de kabels moet. (Naar woning vanuit panelen, andere fase naar accus.)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
tacotv schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:29:
Hallo.
Ik ben bezig met een extra groepenkast in de garage om de 3x 1 fase 3600w omvormers aan te sluiten, alsmede 2 thuis accus dus 2000w kunnen laden en ontladen.

]Ik laad alleen als de zon schijnt.

Nu komt er in de garage een Eaton kast met daarin 6x een 16A 30ma ALAMAT. (3e accu kan altijd nog 🙂 )
In dit kastje komt ook een 40A hoofdschakelaar.

[Afbeelding]
Tussen de kleine kast en de grote kast ligt 5x6mm2 kabel met een lenge van ca 17m door de kruipruimte.
De vraag is, wat dient geplaatst te worden in de hoofdkast voor de kabel.
Volledige selectiviteit is niet mogelijk ivm 3x25A hoofdzekering.

Ik dacht eerst aan een B20 300ma ALAMAT, maar 2x alamat achter elkaar is niet aan te raden als ik zo beetje rond lees.
Kan ik dan een B20 automaat plaatsen, of toch beter een B16 ?
Als er dan overbelasting komt in de garage klapt of de alamat inm de garage er uit of de automaat in de hoofdkast is sneller en klapt die er uit.

Keuzes :
B20 30ma ALAMAT
B20 300ma ALAMAT
B20 automaat
niks... (beter van niet)
of toch iets anders..
Ik weet dat ik geen electricien ben, maar heb wel een elektrotechnische achtergrond (zei het tig jaar geleden)
plus ik ben vast niet de enige die dit op deze manier wil doen.
Alvast dank voor de reactie
note: Hoofdkast heeft dan 8 groepen, en 2x krachtgroep (ALAMAT)
...
Al goed uitgedacht.

Ik zou gaan voor een 4 polige b20 zonder aardlek in je meterkast.

De alamats in je onderverdeler regelen het wel, anders kan je ook rare dingen krijgen met 2 aardlekschakelaars.