Ap systems panelen uitschakelen bij negatieve prijzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 23:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIqWbniEOsIfeuZt9RiamtRBmwo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7uoxA5DqoojNZAY39V5825KP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v56raUGuP5_kj_ARSL2oa6JWY6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9joBR2KmQvaSyGGTxOkkZriF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvNu13kCH1sUnjCLcU_rmxZWhkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fBvM3O2R7wM61hTQtl1n32g2.png?f=fotoalbum_largeMijn vraag
Ik gebruik een AP systems omvormer voor mijn zonnepanelen. Deze kan uitschakelen bij negatieve prijzen. Ik heb Tibber met 15 min prijzen als energieleverancier. Ik wil de panelen bij negative prijzen laten uitschakelen. Dus als het voor mij geld gaat kosten om terug te leveren. Ik begrijp alleen niet goed welke bedragen in exact in de AP systems app moet invoeren. Kan iemand mij dat vertellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AP systems
Tibber

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb als leveringskosten al 0.131 ingevuld en 0.
Terugleverkosten heb ik op 0.0248 ingesteld. Hij lijkt dan te vroeg al uit te schakelen (dus als ik nog wel geld ontvang voor terugleveren).

Alle reacties

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-05 20:16

HvM

Ik zat met hetzelfde probleem. Ik had bij leveren 13 ct en bij terugleveren 0 ingevoerd. Toen werd het systeem veel te vroeg uitgeschakeld.

Heb onderstaande link gevonden en dat nu in mijn app aangepast.
Weet nog niet of het nu werkt, duurt een kwartiertje.

https://degroenenerds.nl/...j-negatieve-stroomprijzen

5020 Wp zuid SE, 3280 Wp oost APsystems. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• HvM

HvM

Het werkt. Ik heb in beide velden 0.13 ingevoerd.
Voelt een beetje tegenstrijdig want ik heb geen terugleverkosten (Zonneplan) maar je moet daar dus wel een getal invullen om te vroeg uitschakelen te voorkomen.

Add:
Te vroeg gejuicht: hij schakelt toch nog te vroeg af.
Dus nog even doorgaan met proberen...

Hoor het graag als iemand de oplossing weet!

[ Voor 25% gewijzigd door HvM op 29-04-2026 13:07 ]

5020 Wp zuid SE, 3280 Wp oost APsystems. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• SilNL
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 21:18
Ik kwam deze post toevallig tegen omdat ik op zoek ging naar een thuisbatterij. En die zoek ik, omdat ik mijn aps omvormers niet uit kan zetten en een dynamisch energiecontract heb.

Ik heb dit weekend gerommeld met deze instellingen. Hij ging wel uit, maar sloeg niet meer aan toen de marktprijs flink positief was. Uiteindelijk allebei op 0,13 gezet omdat ik dit ergens anders zo had gelezen. Hier: https://degroenenerds.nl/...ia-web-of-home-assistant/

Maar bij mij werkte dit ook niet: de volgende dag gingen ze uit terwijl de marktprijs de hele dag zelfs niet onder 0 zou komen, ook met aftrek van 0,13 zou het niet onder 0 komen. Dus mijn conclusie was: dit is onbetrouwbaar. Dan maar een thuisbatterij.

Dus als iemand het wel goed werkend heeft met APSystems, dan ben ik daar ook heel benieuwd naar. Ik heb trouwens een ECU-R (2160xxxxxxxx series)

• HvM

HvM

Helaas, het werkt niet.
Ik heb een paar instellingen geprobeerd, ook beide op nul gezet + netjes steeds 15 minuten gewacht, maar geen effect: ze blijven uit ook al is de prijs niet negatief.

Dus ik heb het dynamisch tarief maar weer uitgeschakeld.

• wkeulers
Jammer dat dit (nog) niet goed werkt… morgen is er weer een paar uur dat ik moet betalen om de panelen aan te laten. Grrr. 😡
Het is ook niet mogelijk toch om een opdracht vanaf Homey te sturen naar de controller van die panelen? Anders zou het daarmee misschien nog mogelijk zijn.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
HvM schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:01:
Helaas, het werkt niet.
Ik heb een paar instellingen geprobeerd, ook beide op nul gezet + netjes steeds 15 minuten gewacht, maar geen effect: ze blijven uit ook al is de prijs niet negatief.

Dus ik heb het dynamisch tarief maar weer uitgeschakeld.
Ik vraag mij af of 15 min wel voldoende is.
Misschien eens een andere spotmarkt proberen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tostibrand
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:59
Zelfde probleem hier als jullie. Zelf had 0.11 ingevuld bij lever en terug lever. Schakelde netjes uit alleen de volgende dag genereerde ze geen stroom meer.

Waarschijnlijk software probleem van de ECU. Wil nog testen of dat te verhelpen is met stekker ECU eruit voor 10 seconden er weer aan.

Wat bij mij dan hielp is dynamisch tarief weer uitzetten in de app zodat ze weer gingen produceren. Niet ideaal.

Ik ga voor morgen weer de 0.11c instellen want prijzen worden weer negatief en dan zal ik de ECU reboot uitproberen de dag erna, want als dat werkt kan ik daar wel weer een slimme stekker tussen proppen om het het automatiseren 😂

Ik heb ook een Shelly pro 50em gekocht voor mijn Victron accu systeem om de zonnepanelen te zien in het EMS van victron en zat anders te denken om de droog contacten van dat ding te gebruiken om 40A contacter te schakelen op negatieve prijzen zo dat mn zonnepanelen fysiek worden losgekoppeld.

Zou ook de zero export van Victron met frequency shifting kunnen proberen nu ik mijn zonnepanelen ook in Victron kan zien, heb je in iedergeval geen export meer, maar liefst doe ik ze uit. Vorige week had ik op een dag €12 te pakken met die negatieve prijzen

Opties genoeg zijn er!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Vandaag stopten mijn panelen met leveren om 16:45. De enige reden die ik kan bedenken is vanwege de tarieven, ook al waren die niet onder 0. Snapt iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UpuYXXAEl6SW_dyb0FVWzoCVBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADXi4iySetMP9BdaIwOWkFO5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvIVlL4Gwgrw0QsxMVQ3GS9cKVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/udUWY02y6Lb1O9HDlfwgKbTt.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het invullen van de leveringskosten sowieso dubieus. Ik kan daar geen komma-getal invullen. Als ik er een kommagetal in plak, wordt het alsnog eruit gefilterd. Dus of de beschrijving klopt niet (€/kWh), of er is iets anders mis.

• Franky Lupo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 19:06
Hier ook de nodige problemen om met dynamisch tarief uit te laten schakelen.
Zonnepanelen stoppen op de verkeerde momenten en zijn weer lastig aan te krijgen.
@orf om een komma getal erin te krijgen lukt het mij via de ipad, via iphone lukt het mij ook niet. Heel bijzonder

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Probeer eens een punt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• orf
  • Nu online

orf

Al geprobeerd, werkt ook niet. Het toetsenbord toont alleen een komma en getallen, maar een getal met punt erin plakken kan. Maar dan is de punt verwijderd na opslaan.

Ik heb nu maar even 13 ingevuld.

Los hiervan klopt het ook niet dat gisteren rond 16:45 de prijs naar 0(?) ging.

• Tostibrand
Helaas lijkt het dus averecht te werken. Had m op 11cent ingesteld voor de export. Om 6:30 was het 11cent (exc energie belasting, btw en inkoop vergoeding)

Dit zou betekenen dat het eigenlijk als -11c ingesteld zou moeten worden... Maar dat kan niet.. zodat ik "-" er voor set haalt de app het zelf weg en wordt het weer +11c.

Heb ook geprobeerd ECU reboot door stekker er uit 10 seconden, werkt helaas niet. Maar de data bevestigd het ook wel..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txj6NJ6NYI2qlkAufHp9E35CQqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laWdBdsJ2aZoXnvd2ZYsUil5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6NrcxVzis9jM58TKUygNcsu5nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ECF8aBXuggO8u63omkNbsks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAwbVC7EDBpW_KWabkip2BbYnkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1qtrmFpAul1lizlUO2klf7G.jpg?f=fotoalbum_large

• orf
  • Nu online

orf

Hoe krijg je het voor elkaar. User-interface op iPhone kapot, implementatie werkt verkeerd. Is er niets getest?

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kan uberhaupt geen punt of komma invullen in iOS. Wat is dit slecht getest zeg man man man. Sowieso krijg ik geen heel goed gevoel bij eht APSystems ecosystem en hoe alles werkt.

Maar ook toen from grid / to grid op 0 cent stond werkt het ook heel onvoorspelbaar.

Ik heb contact gehad met APSystems en zij zijn er naar aan het kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAMN-FT2e_1RfiI6P4c0E2q4vqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCZtwdjhlUqUg2gBCT2xKGUm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Y0ur1 op 01-05-2026 11:38 ]

• Y0ur1
  • Niet online
Ik heb de tarieven ingesteld met op 0.13 (met punt via copy/paste) en de panelen zijn net uit gegaan :) Maar ik heb dit al vaker gezien: kort na aanpassingen werkt het goed, soms zelf instant maar op de lange termijn werkt het vaak niet goed.

• HvM

HvM

Gisteravond dynamisch opnieuw ingeschakeld, beide velden 0.13 ingevuld.
En zojuist zijn ze netjes op tijd uitgeschakeld. Ben benieuwd of ze ook weer aan gaan.

Add: helaas, niet vanzelf weer aan gegaan.
Nog maar even geduld hebben dan, tot ze het hebben gefixt.

[ Voor 25% gewijzigd door HvM op 01-05-2026 20:24 ]

• wkeulers
Ik heb die hele panelen toestand nu in de groepenkast met 2 zekeringen op 2 van de 3 fases aangesloten. Op zich werkt dat prima, nu al 3 jaar. Maar ik dacht kan ik daar geen “slimme zekering” tussen zetten waarmee ik de stoom (teruglevering) er af kan halen via homey? Bestaat zoiets? Werkt dat goed en “mag” dat ook?

• orf
  • Nu online

orf

wkeulers schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:14:
Ik heb die hele panelen toestand nu in de groepenkast met 2 zekeringen op 2 van de 3 fases aangesloten. Op zich werkt dat prima, nu al 3 jaar. Maar ik dacht kan ik daar geen “slimme zekering” tussen zetten waarmee ik de stoom (teruglevering) er af kan halen via homey? Bestaat zoiets? Werkt dat goed en “mag” dat ook?
Volgens mij is het hiet bevordelijk voor de levensduur van je omvormers.

• wkeulers
Ik heb overigens ook een mailtje gestuurd naar het mailadres dat voor NL in die AP systems app staat met precies dit probleem. Ik vrees dat het een fout in de software is. Inderdaad ook “een beetje” buggy dat ik het getal (met punt) in notities moet zetten en dat copy and paste het in de app moet zetten omdat intikken niet werkt….😩

• Tostibrand
Y0ur1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:37:
Ik kan uberhaupt geen punt of komma invullen in iOS. Wat is dit slecht getest zeg man man man. Sowieso krijg ik geen heel goed gevoel bij eht APSystems ecosystem en hoe alles werkt.

Maar ook toen from grid / to grid op 0 cent stond werkt het ook heel onvoorspelbaar.

Ik heb contact gehad met APSystems en zij zijn er naar aan het kijken:

[Afbeelding]
Ik kreeg precies de zelfde mail terug! Kan er helaas niks mee.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 21:54

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik zit ook bij Tibber, maar heb een ander merk omvormer (Enphase). Ik heb zelf ingevuld: importtarief dynamisch + €0,0248; exporttarief dynamisch + €0,00. Omdat de inkoopvergoeding (€0,0248) en verkoopvergoeding identiek zijn, kom je bij export op €0 uit. Bij mij lijkt dat goed te werken.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Y0ur1
  • Niet online
Hier heeft hij het vandaag keurig gedaan met de kosten op 0.14/0.14 via copy/paste (iOS).

Ik vraag me ondertussen ook af of het uitschakelen lokaal gebeurd of via de cloud....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2fmGq4lXgJU_6_dVZDXMzDh-9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mwid9yNaRXQV6CSgHgWOitRz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Y0ur1 op 01-05-2026 21:53 ]

Pagina: 1