Waarschuwing met updaten CachyOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:32
Bij net een update krijg ik deze melding:

waarschuwing:/etc/limine-snapper-sync.conf is geïnstalleerd als /etc/limine-snapper-sync.conf.pacnew


Google brengt mij hier:
https://www.reddit.com/r/...minesnappersyncconf_with/

Antwoord:

Limp_Comfortable9421
6 maanden geleden

Check the config file /etc/default/limine to see if TARGET_OS_NAME is set.

If it is, simply move /etc/limine-snapper-sync.conf.pacnew to /etc/limine-snapper-sync.conf (This old config file was changed by the installer and has not been modified by you)

De config file (zonder extension) kan ik openen met nano.
Zie nergens: TARGET_OS_NAME staan in die file.

Moet ik hier iets aanpassen.. Of is de gedane wijziging door de update normaal en hoor ik dit zo te laten?

Neem aan dat een waarschuwing niet altijd goed is. En dus handmatig iets veranderd moet worden?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties


  • Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:32
Heb TARGET_OS_NAME al gevonden in beiden files.

De oude zegt daar ` cachy os` en de nieuwe ` arch linux`

Las ook dat je met command diff deze files kon vergelijken.. Heb alleen nog geen idee hoe.(is ook pas de eerste keer dat ik hiermee werk)
En wat ik precies met die *.pacnew file moet doen. (heb van beide wel een copy op het werkblad gezet, mocht er iets mis gaan)

Moet ik beiden dan zo laten.. Of mag je hiervan altijd maar 1 zo`n file hebben draaien.

Dan zou ik die nieuwe file moeten editten ( Target_OS-Name) Arch linux wijzigen in Cachyos..
En dan de oude file verwijderen voor de nieuwe> en de nieuwe naar de oude renamen?

[ Voor 75% gewijzigd door Robin4 op 26-04-2026 04:11 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.


  • neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 16:40
Hoi!

Check dit eventjes: https://wiki.archlinux.org/title/Pacman/Pacnew_and_Pacsave
Vooral de tool pacdiff (uitleg in linkje) is erg handig.

Tip: skip reddit, gebruik de Arch wiki.

  • Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:32
Ik was al op youtube iets aan het bekijken.

Klopt het dat het ook met etc update op te lossen is van de AUR.


EDIT:

Wilde etc-update van AUR halen met shelly.. Werkt niet.

Vond hem wel in de originele repo van cachy os en daar vanuit geinstalleerd.

Sudo etc-upgrade..
En alle regels afgewerkt die aandacht vroegen.

Heb voor alles 5 dingen die ik moest doen allemaal voor optie 2 gekozen. Of te wel update verwijderen en zover mogelijk origineel houden.

Nou gaat dit niet altijd op.. Alleen hoe weet ik of ik iets kan of mag mergen? (ben dan toch wel bang door een verkeerde keuze dat je dan later als nog iets breekt.

[ Voor 73% gewijzigd door Robin4 op 26-04-2026 16:43 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Heb je al fsck gedaan over de /boot partitie? Deze is FAT32 onder Limine en standaard 4 GB in omvang. Bij mij klopte de backup-mbr niet en is dit rechtgezet. Dit kan gewoon online, dus zonder eerst uit te loggen. Dit is een vraag die je krijgt in de console dus niet te missen. Kon volgens het OS geen kwaad, maar toch. Ook de kernel bevind zich op deze partitie. Voor zover ik het heb geleerd kan dit veel problemen verhelpen. De kernel koppelt dan je '/' partitie en begint met lezen. Heel veel mensen slaan dus de FAT32 partitie over en zoeken het in de root zelf en missen ze de essentie.

PS: gebruik je Btrfs dan de /boot vergroten naar 8 GB door handmatig te partitioneren bij de setup. Dit omdat de subvolume koppelpunten worden weggeschreven op die FAT32 partitie. Dit geld des te meer bij grote volumes. Hier een 2 TB Btrfs partitie met koppelpunt '/'.

  • Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:32
Heb daar nog geen ervaring mee met die bootloader.

Zit voor de meeste tijd in het OS zelf. fsck is mij ook niet niet bekend. (eigenlijk nog niet hoeven te gebruiken)

Heb eens optie 3 gekozen (van die andere bootloaders ect) *wat onder de cachy OS- lts staat.

Krijg het volgende te zien:

PANIC: Boot protocol not specified for this entry

Stackrace:
[0x5cb35ac5] <panic+0x155>
[0x5cb4b8c] <boot+0x91>
[0x5cb4ad19] <_menu+0x1f59>
End of trace. Press a key to return to menu.

Vraag me af of dit normaal is omdat ik verder geen andere extra bootloaders er naast draai.

En of dit echt een probleem is omdat ik een single OS draai.

Als ik gewoon de laatste cachy OS opstart of de LTS versie dan start die verder wel gewoon normaal op.
Al zie ik wel ergens even een string bij het opstarten boven aan het scherm.


Krijg deze vraag:


sudo fsck /boot
[sudo] wachtwoord voor robin:  
'fsck' uit util-linux 2.42.2
fsck.fat 4.2 (2021-01-31)
There are differences between boot sector and its backup.
This is mostly harmless. Differences: (offset:original/backup)
 65:01/00
1) Copy original to backup
2) Copy backup to original
3) No action
[123?q]?


De vraag is wat klopt er dan niet.. Het origineel of de backup?

Als jij zegt dat de backup niet klopte (vraag me af hoe ik dit controleer)

Dan snap ik dat ik 1 moet doen.

Maar je zou het precies andersom doen en dan verknal je ook het gene wat wel goed was.


Voor dat panic gedoe heb ik dit gevonden:

https://www.reddit.com/r/cachyos/comments/1p38wwl/panic_boot_protocol_error/

Ben blij dat zulke oude berichten achteraf erg hulpzaam zijn.

Vind ook dat cachyOS een goede community heeft. :)


sudo fsck /boot
[sudo] wachtwoord voor robin:  
'fsck' uit util-linux 2.42.2
fsck.fat 4.2 (2021-01-31)
There are differences between boot sector and its backup.
This is mostly harmless. Differences: (offset:original/backup)
 65:01/00
1) Copy original to backup
2) Copy backup to original
3) No action
[123?q]? 1
Dirty bit is set. Fs was not properly unmounted and some data may be corrupt.
1) Remove dirty bit
2) No action
[12?q]?  



Dirty bit is dit te vergelijken met ecc?

Snap dat Fs staat voor filesystem. Dus ik had eerst die partitie moeten unmounten voordat ik fsck ging gebruiken?

Ik doe nou gewoon even Q voor quit. En wacht even reactie af voordat ik zelf verder ga
Anders verpest ik het zo nog voor me zelf. (omdat ik er te weinig kennis mee heb)
Maar alles wat je leert is door het een keer gedaan te hebben.


Neem aan dat ik die /boot fat32 partitie gewoon kan vergroten met gparted? ( het houd me momenteel wel tegen om taken met deze partitie uit te voeren. (greyed -out) of kan ik het pas doen als deze echt unmounted is?

[ Voor 73% gewijzigd door Robin4 op 19-06-2026 02:01 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Pagina: 1