Schijnbaar doelbewuste wesp in huis.

Pagina: 1
Acties:

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 12:17

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
In een kamer waar bijna het hele jaar door het raam openstaat, vliegt er af en toe een wesp naar binnen heb ik opgemerkt. Op zich niks raars, heb ik vaker gezien, en lig ik niet van wakker, ik laat ze altijd buiten. Nu lijken ze echter heel specifiek naar een gat in het plafond te vliegen. Nou heb ik wel vaker wespentopics voor bij zien komen hier dus:

Wordt hier een nest gebouwd?

Is raam sluiten komende tijd voldoende?

Vooralsnog komen er geen zwermen uit, gewoon af en toe één wesp die af- en aanvliegt.

Make lovecraft not warcraft.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:58

dragonhaertt

@_'.'

snip: huiskamer is een paar deuren verder

[ Voor 76% gewijzigd door We Are Borg op 25-04-2026 20:57 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Check even of het niet een Aziatische hoornaar is of een Europese of gewoon een wesp

In het geval van alle 3, zorg dat ze niet binnen nestelen.

In het geval van 1, (laten) vangen en doden.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:09

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Geelpoothoornaar! :+

Overigens, ook deze Aziatische/Geelpoot-variant niet doden maar melden bij een officieel meldpunt - vanuit daar zullen ze het beestje traceren terug naar het nest (dat mogelijk elders is) en het probleem bij de bron aanpakken.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DUX schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:43:
[...]

Geelpoothoornaar! :+

Overigens, ook deze Aziatische/Geelpoot-variant niet doden maar melden bij een officieel meldpunt - vanuit daar zullen ze het beestje traceren terug naar het nest (dat mogelijk elders is) en het probleem bij de bron aanpakken.
Op dit moment is grote kans (zeg 90%) dat de koningin nog alleen is met alleen larve in de cellen. Zij gaat dus steeds alleen weg.

Geelpoot, het is wat.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hor aanbrengen op het raam, kijken of de wesp dan binnen of buiten zit. Indien binnen zou ik daar liever toch een mannetje voor bellen dan zelf aan de slag gaan. Of als het gat in het plafond niet te groot is kan je de gok wagen en het dichtpurren.

I have stability. The ability to stab.

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:40
Ik heb dit ook al een aantal jaar in deze periode in mijn berging. Volgens mij is dit typisch gedrag van een koninging die haar eerste werksters aan het maken is. De eerste keer een bolletje (tennisbal) gevonden tegen plafond. Tweede keer een halve bol ertegen, beide laten verwijderen. Vorig jaar alleen een slapende wesp (die heb ik zelf maar kapot geslagen). Dit jaar zag ik er ook eentje rond snuffelen, maar nog niet zien nestelen.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:31
Offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 25-04-2026 16:05 ]

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38
Heb 2 jaar geleden een wespennest gehad in plafond op de zolder (hoogstwaarschijnlijk in dakbeschot). Raam zat aan binnenkant vol met wespen en ze waren aardig uitgeput. Stofzuiger gepakt en allemaal opgezogen. Stofzuigerzak ingetaped en daarna weggegooid. Gat in plafond dicht gekit en overige naden, vervolgens gewoon afgewacht dat ze uitgevlogen waren (blijkbaar via gat beugels van zonnepanelen binnengekomen en nest gebouwd in dakbeschot). Sindsdien geen wesp meer vernomen.

Ik wilde ongedierte bestrijding inschakelen, maar was geen fan van bestrijdingsmiddelen. Maar als er geen andere oplossing is, dan moet je ze inschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 25-04-2026 15:54 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Eh... Waarom afwachten?

Hor voor het raam. Gat in plafond dichtmaken.
Probleem opgelost.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 12:17

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
dragonhaertt schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:34:
Ik zou even afwachten tot er wel zwermen uit komen en dan het plafond in de fik steken.
Kan ik helaas niet aanmerken als beste antwoord, ik ben volgens mij vergeten mijn topic als vraag aan te merken.

Ik heb 'm ('r?) niet gevangen, maar volgens mij is het een gewone wesp.
Ik had zelf al een vermoeden dat er begonnen was aan een nest, maar ik hou van frisse lucht, en als er geen nest zat had ik niks gedaan. Alle ramen zijn dicht nu, en ik heb een wanhopige moeder (neem ik aan dan) van buiten tegen 't raam zien tikken.

Eventuele larven gaan gewoon dood neem ik aan in dit stadium? Dus case closed? Ze zitten niet op een plek waar ik bij kan (als ze er zitten).

Make lovecraft not warcraft.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:20

Internet Janny

He does it for free

Als er geen werksters bij meer kunnen komen om te voeden, gaan die larven gewoon dood. Dus raam dichtlaten ;)

Zero compensation

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:26
je had ook gewoon het gaatje kunnen dichten.

Aantal jaar geleden zag ik op mijn balkon een wesp steeds in een gaatje van de reling kruipen. Dat gaat heb ik toen dichtgeplakt en ze bleef steeds terug komen. Zelfs een paar jaar achtereen, kwam er weer een (dezelfde?) wesp op die plek af, die nog steeds dicht zat. Wel bijzonder.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
segil schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:25:

Zelfs een paar jaar achtereen, kwam er weer een (dezelfde?) wesp op die plek af, die nog steeds dicht zat. Wel bijzonder.
Dat dezelfde wesp jaren achtereen langskomt lijkt me vrij sterk, aangezien wespen meestal niet ouder dan een paar weken worden (6-7 weken max). Een koningin kan een jaar oud worden :P

The devil is in the details.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
Het voordeel is dat een wesp in principe maar één keer een nest maakt en dan het jaar erop een nieuw nest op een andere locatie. Dus je kan ook gewoon een jaar afwachten.

Voor de rest zijn deze meestal niet destructief, maar zelden hebben ze een ingang via een interne kamer. Ze kiezen een externe uitgang om snel buiten te kunnen vliegen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1