Moeite met het zien van mijn ouders die elkaar kwijt raken

Pagina: 1
Acties:

• MarvHathim
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 25-04 13:28
Hey allemaal, ik wilde iets persoonlijks delen en jullie mening vragen.

Mijn naam is Marv, ik ben 27 en woon nog thuis bij mijn ouders, die inmiddels 34 jaar samen zijn. De laatste tijd merk ik steeds vaker dat ze ruzie hebben. Het voelt alsof ze elkaar niet meer echt kunnen geven wat ze nodig hebben, en de liefde en aandacht die er vroeger was, is gewoon niet meer hetzelfde.

Als hun zoon vraag ik me soms af of ze misschien gelukkiger zouden zijn als ze uit elkaar gaan… maar tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat ze niet meer samen zijn. Ons hele leven is gebouwd op hen als koppel, en we hebben zoveel mooie herinneringen als gezin.

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand hier iets soortgelijks heeft meegemaakt. Is er iets wat ik kan doen om te helpen? Of is dit iets wat ik gewoon moet accepteren en waar ik me beter niet mee kan bemoeien?

snip

[ Voor 22% gewijzigd door We Are Borg op 25-04-2026 13:46 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Waarom vraag je het ze niet?
Goede communicatie is altijd beter dan aannames doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:welkom op Tweakers @MarvHathim . Jouw verhaal delen kan zeker op Tweakers, maar zonder de koppeling aan het project. En ik verhuis het naar andere forumonderdeel

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat kan ook de trigger zijn dat ze er over gaan nadenken en dan uit elkaar gaan. Misschien wil je dat niet.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29

Honesty

kattenneus!

Zelf niet meegemaakt, mijn ouders gescheiden toen ik 3 was en eigenlijk altijd de omgekeerde kant geweest. Als kind van gescheiden ouders zal je ze liever samen gelukkig zien.
Mijn vrouw haar ouders zijn wel gescheiden op latere leeftijd en ik denk dat het goed is geweest. Hij is nu veel gelukkiger en zodra 1 van de twee er veel gelukkiger op wordt is het denk ik al goed. Een huwelijk uit medelijden wil je ook niet.
Weet je waar de problemen/ruzies mee te maken hebben? Zelf ben ik nu 23 jaar samen en gelukkig maar zodra het op is hoop ik dat we de knoop doorhakken.

Festina lente

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:53
Niemand op een forum kan aanvoelen hoe de relatie tussen jouw ouders is. Mijn ouders hebben ook weleens woorden met elkaar, zijn inmiddels 55 jaar bij elkaar, en volgens mij nog steeds gelukkig. Misschien wel juist omdat ze óók weleens onaardig doen tegen elkaar...

Als ze toch uit elkaar zouden gaan, die herinneringen en mooie tijden die er geweest zijn, die verdwijnen niet.

Of je er wat mee moet richting hun? Dat ligt ook helemaal aan de relatie die je met je ouders hebt. Als die open is, kun je best je zorgen uitspreken. Vraag je wel af of je je ook zorgen zou maken wanneer je niet elke dag bij hen zou zijn. Misschien is het wel gewoon tijd om op jezelf te gaan wonen?

iRacing Profiel

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:39
MarvHathim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:26:

Mijn naam is Marv, ik ben 27 en woon nog thuis bij mijn ouders, die inmiddels 34 jaar samen zijn. De laatste tijd merk ik steeds vaker dat ze ruzie hebben. Het voelt alsof ze elkaar niet meer echt kunnen geven wat ze nodig hebben, en de liefde en aandacht die er vroeger was, is gewoon niet meer hetzelfde.

Als hun zoon vraag ik me soms af of ze misschien gelukkiger zouden zijn als ze uit elkaar gaan… maar tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat ze niet meer samen zijn. Ons hele leven is gebouwd op hen als koppel, en we hebben zoveel mooie herinneringen als gezin.

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand hier iets soortgelijks heeft meegemaakt. Is er iets wat ik kan doen om te helpen? Of is dit iets wat ik gewoon moet accepteren en waar ik me beter niet mee kan bemoeien?
Ha @MarvHathim ,
Heb je al eens met je ouders een gesprek gevoerd over wat je ziet en hoort? Ondanks dat je nog thuis woont en behoorlijk wat meekrijgt van het 'gedoe' tussen je ouders, zou het kunnen zijn dat je (sommige) details of (een deel van) de onderliggende oorzaken voor de ruzies niet helemaal scherp hebt. Heb je broers of zussen die dit ook merken?

Zijn er anders familieleden (ooms, tantes) of goede vrienden van je ouders waarmee je dit eens kan bespreken voordat je met je ouders in gesprek gaat?

Voorzover mij advies iets waard is: Mocht je met je ouders in gesprek gaan, spreek dan alléén je observaties uit, niet jouw interpretatie hiervan of wat je als mogelijke oplossingsrichtingen ziet. Het zal voor je ouders al pittig genoeg zijn als ze van hun zoon te horen krijgen dat hij zich zoveel zorgen maakt over hun huwelijk, dat hij dit aan de orde stelt. Misschien als je hen 'de feiten' voorhoudt, is dat al voldoende voor hen om zelf in actie te komen.

Nabrander: bereid zelf zo'n gesprek goed voor, schrijf desnoods op wat je ziet/merkt en wat je wilt bespreken. Het is misschien een gevoelig onderwerp, wat je, dus, goed onder het voetlicht wilt brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bernard0343 op 04-05-2026 12:13 . Reden: Nabrander ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-05 09:30
Mijn ervaring :
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik tiener was.
Voor de scheiding veel ruzie, gespannen sfeer...
Hoewel de scheiding volgens mij onvermijdelijk was, en het zo niet kon doorgaan, zijn vele slechte zaken in mijn leven en dat van mijn ouders het directe gevolg van die scheiding.
Beetje een "you lose either way" situatie.
Het hangt er ook wel wat vanaf hoe je met de scheiding omgaat.
Mijn vader heeft zijn leven op dat vlak beter vorm gegeven.
Mijn moeder kon de scheiding zeer moeilijk verwerken (ondanks dat zij het was die wilde scheiden), en heeft daar tientallen jaren flinke frustraties aan overgehouden, en vele slechte beslissingen genomen door aannames stijl "dat zal hem wel leren", waar mijn vader uiteraard niet van wakker lag.

Moeilijk om de situatie van je ouders in te schatten, maar als je dat zo aanvoelt is er normaal toch iets.
Of de relatie te redden is : dan moeten beiden dat willen/kunnen. Vaak is er op een bepaald moment geen motivatie meer om ervoor te vechten, of is de overtuiging dat het zonder de ander beter is al aanwezig.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

MarvHathim schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:26:

[mbr]snip[/]
Ten eerste is het natuurlijk hartstikke verdrietig om te merken dat je ouders waarschijnlijk niet meer gelukkig met elkaar zijn. Daar mag je als kind ook best mee zitten, want het is niet niks. Je zegt dat je je afvraagt of ze gelukkiger zijn als ze uit elkaar gaan. M.a.w., je erkent de paradox, het dubbele gevoel van dat je het verdrietig vindt en het het liefste niet wilt, maar ook dat je beseft dat je niet bij elkaar moet blijven als je niet gelukkig bent. Dat is gewoon een erg volwassen manier om ernaar te kijken, dus dat doe je gewoon goed! Beide gevoelens mogen er gewoon zijn.

Waar je wel over moet nadenken is of je ergens ook zit met het idee dat jij iets moet oplossen.
Het is volledig normaal dat mensen afwillen van vervelende gevoelens, maar vaak ligt de oplossing in het mogen laten bestaan van die gevoelens, zolang de tijd dat vergt. Er hoeft vaak niks (versneld) opgelost te worden, alle emoties en gevoelens moeten mede door tijd bij de juiste personen op de juiste plek vallen. Het willen helpen van mensen zit ook in onze aard en dat is goed.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: vergeet niet dat jij hier het kind bent. Mijn advies zou zijn om, indien je die behoefte hebt, met je ouders te praten over JOUW gevoelens en jouw kijk op hun relatie en wat de ruzietjes met jou doen. Ik zou zeer zeker niet de rol als bemiddelaar op je nemen als ik jou was, that is too big of a responsibility/burden to carry, ookal zegt je brein dat je iets moet doen. Het brein is goed om analyses te doen, maar het brein heeft de capaciteit om te bias'en en een loopje te nemen met de waarheid en het kan je dingen wijsmaken. Het zal zeggen dat je iets moet doen, of wanneer het fout gaat je wijsmaken "hadden we toen maar iets gedaan" en "daardoor is het mijn schuld". M.a.w. het probeert je te behoeden voor mogelijk pijn, maar die zul je hoe dan ook toch wel gaan voelen, maar dan is dat wel échte emotie zonder de extra ballast die je erbij zou krijgen door jezelf in die rol plaatsen.

Zodra je dat doet, zal eender welke "uitkomst" die eruit vloeit altijd gebonden zijn aan jouw eigen idee van "heb ik het goed gedaan of niet", terwijl het niks te maken heeft met jou als kind-zijnde. Jij bent niet de problem-solver hier, je bent het kind-van en ik zou deze grote beslissing (wel/niet uit elkaar gaan) vooral bij je ouders laten liggen.

Ik kan verder alleen maar met je meeleven en hopen en je kracht toe te wensen dat jijzelf je emoties gewoon kunt doorleven zoals het hoort als kind.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1