Vraag

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11:20
Mijn vraag
Ik zoek een (simpel en goedwerkende) thuisaccu die ‘s nachts ten minste 9 a 10 kwh kan overbruggen op de lange termijn. Hoger inzetten ivm degradatie of van 9,6 uit kunnen gaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
14 300wp zonnepanelen, effectief tussen 9u ‘s ochtends en 6-9u ‘s avonds. Omvormer is van Goodwe “GW3600D-NS” (4200w).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zag wat thuisaccu’s die plug and play zijn, maar vroeg mij af of iemand hier met een bodemwarmtepomp (24-7 bezig, gekoppeld aan vloerverwarming en koeling en een 200L boiler die overdag om 14:00 opwarmt) al een goede oplossing heeft, voorsorterend op 2027.

Wij verbruiken netto +- 6500 kwh per jaar, na teruglevering, wat zo’n 3.750 kwh per jaar is. Overdag is er natuurlijk meer verbruik wat wegloopt tegen de zonnepanelen. Verwacht dat we jaarlijks +- 8.000-10.000 werkelijk verbruik hebben ofzo. Om de dure inkoop/ goedkope teruglevering te omzeilen zoek ik iets wat mijn warmtepomp ‘s nachts kan voorzien van genoeg stroom.

We hebben ook een EV, maar die reken ik niet mee. Als we die laden, laden we hem in de eco++ stand waarmee hij volledig op de zonnepanelen laadt in de maanden dat dit praktisch is. Er buitenom laden we gewoon ‘snel’ via het net.

[ Voor 13% gewijzigd door rekeewt op 25-04-2026 11:15 ]

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat bedoel je met overbruggen op de lange termijn?

Want dag-nacht gaat prima met een accu maar zomer-winter niet.

Als je wil weten wat je erin moet stoppen:

1- Het verbruik wat je snachts wil leveren met de accu bv 8 kWh

2- dat moet je uit je accu halen en dan heb je verlies van 10% dus 8,8 kWh

3- Dat moet je overdag in je accu stoppen en dat kost ook 10% dus 9,9 kWh erin

4- Je accu bij voorkeur tussen 20 en 80 laten dus die 9,9 kWh is dan daartussen dus 60%. Dan moet je accucapaciteit 16,5 kWh uur zijn.

5- Dan moet je nog kijken naar het vermogen of dat dat eruit kan halen dat gaat in kW.

6- gegeven getallen zijn bij 20 graden, als je de accu buiten zet zijn de verliezen hoger.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4