Home Assistant instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Matrixx-Machine
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09:16
Home Assistant + Tesla + Easee + boilers + elektrische CV slim aansturen (3x25A) – hoe pak ik dit goed aan?

Hi allemaal,

Ik wil mijn energiesysteem volledig slim en automatisch laten draaien met Home Assistant, maar mijn setup begint vrij complex te worden en ik zoek een goede, stabiele aanpak.

Setup:
- Home Assistant OS op Raspberry Pi
- Zonnepanelen 70
- Easee laadpaal (nu via app) equalizer aan P1
- Tesla (nog te koppelen aan HA)

Aansluiting:
- 3x25A hoofdaansluiting

Verbruikers:
- 2 elektrische boilers (+ binnenkort een 3e voor appartement)
- 2 elektrische CV-ketels
- Aangestuurd via Nedis slimme schakelaars

---

Doel:
- Tesla laden op zonne-overschot
- Laden bij lage dynamische stroomprijzen
- Boilers + CV alleen laten draaien bij:
- overschot zon
- of goedkope stroom
- Voorkomen dat alles tegelijk aanspringt (i.v.m. 3x25A)
- Zo min mogelijk handmatige acties (set & forget)

---

Waar ik tegenaan loop:
- Wat gebruik ik als basis: P1, Youless of Easee Equalizer?
- Hoe regel je load balancing over meerdere grote verbruikers?
- Hoe stel je prioriteiten (auto vs verwarming vs boilers)?
- Hoe voorkom je schakelen/pendelen?
- Hoe houd je het simpel zonder tientallen automations?

---

Mijn idee:
Home Assistant als centraal brein en alles daarop laten sturen.

---

Mijn vragen:
1. Hoe zouden jullie dit qua architectuur opzetten?
2. Hoe verdeel je vermogen slim binnen 3x25A?
3. Wat is een praktische manier om prioriteiten te regelen?
4. Zijn er bestaande setups/blueprints die hierop lijken?

Alle input is welkom—liefst praktisch toepasbaar 🙂

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:48
Echt een schokkend luie topicstart voor wat je van plan bent.
Home Assistant heeft niet echt een HEMS ingebouwd, het kan in die zin nooit het "brein" zijn, tenzij je zelf geniale automations schrijft, wat er inderdaad wel eens tientallen kunnen gaan worden.
EMHASS doet een deel van wat je van plan bent, verder kun je kijken naar hass-evse-load-balancer of EVCC.

"Hoe verdeel je her vermogen slim" is geen enkel antwoord op te geven zonder dat je uitvoerig beschrijft wat er fysiek op welke groep zit en evt verplaatst kan worden en wat de waarden van de diverse aangesloten apparaten zijn. Maar veel van die rekensommetjes kun je gewoon zelf doen, mijn mening dat je hier niet aan moet beginnen als je dat soort basaal onderzoek nog niet eens kunt (of wilt) doen. We hebben het hier over zekeringen die eruit gaan klappen en dingen die in brand gaan vliegen.

Ik ken persoonlijk geen systeem wat ook met temperatuur/verwarming om kan gaan, dat is nog wel een hele uitdaging. Iets als EVCC helpt wel om te plannen en prioriteiten te geven met een boiler, maar als er ook nog een thermostaat in het spel komt, ga je nog wel dingen uit moeten gaan vinden. Je weet blijkbaar nog niet eens of je het kunt veroorloven om je CV alleen met zon of lage prijzen te laten werken. Houdt je huis daar genoeg warmte voor vast?

Ik zou sowieso deze problemen opsplitsen, en te overwegen om de CV helemaal buiten het verhaal te laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 25-04-2026 00:50 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Beginnen met inladen van dynamische stroomprijzen inladen. Ik gebruik zelf de API van enever.nl die ik door een eigen scriptje heen stuur (op een domeinnaam ergens) als cache en om een score te berekenen van vandaag + wanneer beschikbaar ook morgen.

Als je iets nuttigs wil zeggen over het verbruik van je losse apparaten die allemaal flink wat vermogen kunnen trekken en over je PV overschot zul je voor ieder apparaat een losse kWh-meter moeten installeren, tenzij ze allemaal modbus of vergelijkbare (semi-)realtime integratiemogelijkheden hebben. Een P1-meter geeft je alleen je netto import/export, daar heb je he-le-maal niks aan in deze context, en dat gecombineerd met bijv. de cloud API van je PV omvormer geeft je data die altijd zo lang achterloopt dat je berkeeningen voor geen meter meer kloppen.

De laatste regel van @Solarsparc is waar ik ook zou beginnen; splits het eerst op. Zorg dat Home Assistant weet wat je verbruikers doen en wat je aan PV hebt, zorg dat je van dat verbruik (of die opbrengst) exact weet wat het op dat moment per uur in euro's oplevert of kost, en ga dan per item los kijken of en hoe je die kunt sturen.

Als je iets met Home Assistant-gestuurde thermostaten wil gaan doen dan kan ik je VTherm aanraden, die kan ook met airco's werken en kan ook rekening houden met elektrisch verbruik, maar ook dan zul je nog flink aan de bak moeten.

• Matrixx-Machine
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09:16
Om te beginnen hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk mijn vraag te stellen ik begrijp dat er veel info mist maar ik loop vast op HA instellen als voorbeeld ik krijg het niet voor elkaar om de dynamische prijzen goed te installeren. (Vooral hoe doe ik dat) ik weet precies wat het vermogen van alle apparatuur is en ik denk dat het mogelijk is (alleen weet ik niet hoe) als bijv de ketels aan gaan en het totale vermogen daarvan is 12 kw. Dan moet Ha kunnen beredeneren als de elektrische auto van 11kw erbij komt dat dat teveel is en dus eerst de ketels uit zal moeten zetten wellicht dat icm de equalizer hij kan zegen ik zet 1 ketel uit en laad op lager vermogen of andere opties.

Ik zal de problemen 1 voor een aan pakken maar ik wil /moet mijn huis slim maken anders gaat het niet werken te veel verbruik na eindigen van salderen. Het is idd een goed idee om te beginnen met de dynamische prijzen in ha te zetten. Ik zal me daar op concentreren ik heb daar al pogingen in gedaan maar nog niet voor elkaar althans niet goed werkend.

Voor de beeld vorming alles draait nu middels losse aps en daar wil ik vanaf (vandaar de term HA als “brein”) wellicht is dat verkeerd omschreven hoor 😃. Ik denk dat wat ik wil in princiepe te doen moet zijn maar ik zou graag op gang geholpen worden met de hoe.

Kortom een semi leek die graag geholpen word door jullie.
Maak jullie niet bang over klappende zekeringen of brand ik heb ruim voldoende kennis van elektrotechniek om de hardware kant veilig te hebben ( wel bedankt voor de bezorgdheid overigens)

Alvast bedankt 👊🏻👍🏻

[ Voor 16% gewijzigd door Matrixx-Machine op 25-04-2026 09:16 ]