Mini PC benodigd voor Home Assistant te draaien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sektorious
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-04 16:17
Mijn vraag
Ik zoek een Mini PC waar ik HA op kan draaien zonder dat het crashed. Het zit namelijk zo, momenteel heb ik een Pi 2 die ongeveer 1 keer per week mijn Zigbee dongle laat crashen waardoor alle automations niet werken en herkend worden. Nu ben ik opzoek naar een Mini PC (tweedehands kan ook) die sterk genoeg is om meerdere dongles voor bijvoorbeeld WiFi en BT, maar als dit intern al in de PC zit is dat natuurlijk ook goed. Mijn budget is rond de 100-150 euro.

Daarnaast wil ik wel dat het future proof is voor add-ons en dergelijke.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Pi 2.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf al wat gevonden qua intel mini PC's met 8th gen chips die dan zeker sterk genoeg zijn voor toekomstige uitbreidingen en dergelijke waar ik een aantal opties heb gevonden.

Alle reacties

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:27
Je kan zoiets overwegen:

v&a aangeboden: Hardkernel Odroid-H3

Energie zuinig, ruimte voor 3 schijven en meer dan genoeg voor HA plus een paar andere diensten.

Edit:
Wel is het misschien goed om aan te geven welke andere software je mogelijk gaat willen draaien. Dat bepaalt grotendeels je specs en hoe futureproof het gaat zijn.
Hier draait HA met adguard en wireguard op een soortgelijk systeem. Met wat proppen kwam ik net frigate (recorder/ object detectie) erbij draaien. Maar dan is de rek er wel redelijk uit.

[ Voor 43% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 24-04-2026 16:22 ]

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:03
Een tweedehands mini pc met een i5-6500t zoals Dell optiplex of HP Prodesk/Elitedesk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Odroid c4 / m1 / m1n / N2+ (emmc erg betrouwbaar)
HP 640

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:50
Een minipc met een N100 chip. Zit in je budget en heeft al opslag en ram-geheugen. En heeft ook goede video encoders/decoders mocht je zaken met video gaan doen (camera's etc).

Draai er hier proxmox met home assistant + P1 monitor via USB + ZigBee + 433mhz controller op. Daarnaast draai ik er ook nog Jellyfin op. En reageert allemaal vlot en heeft nooit issues.

EDIT: oef die zijn wel duurder geworden.... Jaartje geleden nog voor 100 euro te koop, nu bijna dubbele.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 24-04-2026 23:45 ]