RGB verlichting case fan + GPU 12V warning

Pagina: 1
Acties:

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:41
Dag mede-tweakers,

Ik heb enkele maanden geleden na vele jaren als console gamer nog eens een nieuw high end gaming systeem gebouwd. Alles werkt op een 2-tal zaken na, waar ik geen verklaring voor heb en vooralsnog nog geen oplossing voor heb gevonden.

1. Wanneer ik een USB device aansluit op mijn moederbord (ROG Crosshair X870E HERO) dan gaat de RGB verlichting van mijn achterste case fan uit en vervolgens weer aan.
Ik heb alle drivers van mijn moederbord geinstalleerd van de website van de fabrikant (ASUS)
De laatste BIOS draait ook (en maakt geen verschil (oudere versies hadden dit ook)).

2. Wanneer ik een zware game speel op high end settings (bijna alles max + path tracing op 4K) dan knippert het waarschuwings LED lampje van de 12V connector van mijn GPU (ROG Astral RTX 5090).
Ik zie ook in GPU Tweak III dat PIN 1 meer dan 9,5A trekt (zelf over de 10A soms).
Zit m.a.w. met een imbalans. De stekker zit naar mijn gevoel mooi aangesloten.
Ik gebruik de originele kabel van mijn PSU (ROG Thor 1200W) en maak geen gekke of scherpe bochten met de kabel.

Ik heb de "GPU-FIRST” voltage sensing kabel aangesloten
(met gepatenteerde intelligente spanningsstabilisator verbetert de spanningstoevoer naar je videokaart met tot wel 45%, voor soepelere gaming en onwrikbare prestaties volgens ASUS)

Het spel in kwestie is PRAGMATA.
Ik had dit ook in Resident Evil Requiem maar heb toen mijn power limit verlaagd naar 90% en de warning verdween toen. Nu niet zelfs als ik de limit verlaag naar 75%
Ook wel een beetje zonde want je laat op die manier toch echt performance op tafel liggen ...

Ik hoop stiekem dat iemand dit ook al is tegengekomen en mij kan helpen

[ Voor 9% gewijzigd door lux op 24-04-2026 16:17 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:43
Als ik jouw verhaal zo lees dan krijg ik de indruk dat de GPU niet voldoende power krijgt.
Gebruik je het originele verloopkabeltje die bij de GPU geleverd wordt en gaan er dan ook 4 kabels naar je PSU?

Ik zou beginnen met alle kabels los te trekken en één voor één alles weer aan te sluiten. Soms lijkt het of een stekker goed is aangesloten, maar zit die er net niet helemaal in of maakt die net geen goed contact. Druk elke stekkere aan totdat je een klik hoort.