RGB verlichting case fan + GPU 12V warning

Pagina: 1
Acties:

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 17:00
Dag mede-tweakers,

Ik heb enkele maanden geleden na vele jaren als console gamer nog eens een nieuw high end gaming systeem gebouwd. Alles werkt op een 2-tal zaken na, waar ik geen verklaring voor heb en vooralsnog nog geen oplossing voor heb gevonden.

1. Wanneer ik een USB device aansluit op mijn moederbord (ROG Crosshair X870E HERO) dan gaat de RGB verlichting van mijn achterste case fan uit en vervolgens weer aan.
Ik heb alle drivers van mijn moederbord geinstalleerd van de website van de fabrikant (ASUS)
De laatste BIOS draait ook (en maakt geen verschil (oudere versies hadden dit ook)).

2. Wanneer ik een zware game speel op high end settings (bijna alles max + path tracing op 4K) dan knippert het waarschuwings LED lampje van de 12V connector van mijn GPU (ROG Astral RTX 5090).
Ik zie ook in GPU Tweak III dat PIN 1 meer dan 9,5A trekt (zelf over de 10A soms).
Zit m.a.w. met een imbalans. De stekker zit naar mijn gevoel mooi aangesloten.
Ik gebruik de originele kabel van mijn PSU (ROG Thor 1200W) en maak geen gekke of scherpe bochten met de kabel.

Ik heb de "GPU-FIRST” voltage sensing kabel aangesloten
(met gepatenteerde intelligente spanningsstabilisator verbetert de spanningstoevoer naar je videokaart met tot wel 45%, voor soepelere gaming en onwrikbare prestaties volgens ASUS)

Het spel in kwestie is PRAGMATA.
Ik had dit ook in Resident Evil Requiem maar heb toen mijn power limit verlaagd naar 90% en de warning verdween toen. Nu niet zelfs als ik de limit verlaag naar 75%
Ook wel een beetje zonde want je laat op die manier toch echt performance op tafel liggen ...

Ik hoop stiekem dat iemand dit ook al is tegengekomen en mij kan helpen

[ Voor 9% gewijzigd door lux op 24-04-2026 16:17 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:18
Als ik jouw verhaal zo lees dan krijg ik de indruk dat de GPU niet voldoende power krijgt.
Gebruik je het originele verloopkabeltje die bij de GPU geleverd wordt en gaan er dan ook 4 kabels naar je PSU?

Ik zou beginnen met alle kabels los te trekken en één voor één alles weer aan te sluiten. Soms lijkt het of een stekker goed is aangesloten, maar zit die er net niet helemaal in of maakt die net geen goed contact. Druk elke stekkere aan totdat je een klik hoort.

• lux
Ik heb alle kabels nog eens opnieuw aangesloten en nu gaat er minder stroom door de 12V kabels. Ik krijg geen warnings meer. Krijgt de GPU nu stroom via de PCIe poort? Vreemd.
Ook het USB poort issue is weg. Misschien toch een power issue inderdaad.

Update
USB issue is er nog steeds

[ Voor 7% gewijzigd door lux op 26-04-2026 11:05 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

SpamLame

niks

Gpu of eigenlijk elke PCIe kaart kan/mag altijd vermogen van het PCIe slot afnemen tot een max van 75watt.

[ Voor 15% gewijzigd door SpamLame op 26-04-2026 09:32 ]

• lux
Misschien dat voorheen de kaart enkel power via de kabel afnam en nu via het PCIe slot waardoor de kabel minder power moet leveren?

• jovadca
Wat gebeurt er als je de intelligente spanningsstabilisator er tussen uithaalt?
Als je in apparaatbeheer kijkt, zijn daar problemen met apparaten?
Zijn alle (laatste nieuwe) drivers gedownload?
Is de pc op een geaarde wandcontactdoos aangesloten?
Zijn beide kabels met 8 contacten voor de CPU aangesloten op het mobo?

Ik neem aan dat je ook alle werkgeheugen, USB 3.0 stekker, GPU kaart, etc. goed hebt gecontroleerd/aangedrukt die in het mobo zijn geplaatst. Controleer ook even of er misschien een pennetje van de USB 3.0 op het mobo verbogen is.

Verder kan je nog kijken of het probleem zich ook nog voordoet als je het mobo buiten de kast op een doos of stuk karton opbouwt. Controleer dan gelijk of alle afstandsbusjes op de juiste plek zitten en je er niet teveel hebt gebruikt.

Blijft het probleem bestaan, dan het mobo opbouwen met zo weinig mogelijk componenten en als dat goed gaat er telkens 1 component er bij op te plaatsen. Als het goed is vindt je op die manier de boosdoener.

Vergeet niet om anti-statisch te werken!

• lux
Spanningsregulator heb ik ingeplugd gelaten aangezien de GPU nu ok lijkt.
Geen problemen in aparaatbeheer
Alle laatste drivers gedownload en windows updates + BIOS settings default behalve EXPO I (RAM)
De PC is sinds enkele weken aangesloten op een verdeelstekker van Brennenstuhl (die zou moeten beveiligen tegen ovespanning en de het signaal verbeteren)
De CPU is heeft twee voedingskabels inderdaad

Werkgeheugen was goed geplaatst.
De USB stekkers ook eens gecheckt (pinnetjes wel niet gecontroleerd)

Heb geen extra afstandsbuisjes bij geplaatst

Wat ik wel kan aangeven is dat ik helemaal in het begin een electrostatische ontlading heb gehad toen ik een HDMI kabel aansloot op mijn GPU. (Die GPU is intusen vervangen).

Zou het mobo of mobo componenten ergens beschadigd zijn toen?

Het enige probleem is nu de RGB verlichting die uitgaat en vervolgens weer aangaat als ik een USB device in/uit plug.

[ Voor 7% gewijzigd door lux op 27-04-2026 13:32 ]

• jovadca
De electrostatische ontlading die je hebt gehad, kan misschien te maken hebben met de RGB verlichting. Die statische elektriciteit kan schade hebben toegebracht aan het mobo of een ander component. Werk dus altijd anti-statisch!! (Polsbandje kan een hoop ellende voorkomen. PSU altijd op het lichtnet aangesloten laten en de PSU-schakelaar uitzetten. Dan is de kast altijd geaard.)

Kijk toch voor de zekerheid wat gebeurt er als je de spanningsstabilisator er tussen uithaalt. Heel misschien zorgt die voor de problemen. Door dit uit te sluiten, weet je het zeker. Dus zeker ook buiten de kast opbouwen op een doos of stuk karton. Start met het minimale aantal componenten dat de pc nodig heeft en kijk of een component jouw problemen veroorzaakt.
Als je alles geprobeerd hebt, is het misschien verstandig om het mobo te laten controleren waar je die gekocht hebt. Waarschijnlijk is het dan garantie.

• lux
De issues waren er al voor de spanningsstabilisator dus denk dat dit geen verschil maakt.
Het enige wat ik inderdaad vermoed is dat de ESD toch schade heeft aangebracht waardoor dit soort vreemde issues aanblijven. Alles werkt uiteindelijk wel maar hoe goed :) is de vraag
Daarnaast wel een heel gedoe om het moederbord terug te sturen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 12:29
Probeer de individuele pinnen van de 12V connector een-voor-een goed aan te drukken.
Feit dat de connector zelf goed vast klikt, zegt niet dat de pinnen zelf het best mogelijke contact hebben...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• lux
GarBaGe schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:44:
Probeer de individuele pinnen van de 12V connector een-voor-een goed aan te drukken.
Feit dat de connector zelf goed vast klikt, zegt niet dat de pinnen zelf het best mogelijke contact hebben...
Dit probleem is inmiddels verholpen door nog eens alle kabels goed opnieuw aan te sluiten en de GPU te reseaten in het PCIe slot

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 12:29
Heb je nog steeds die problemen met je RGB verlichting en het aansluiten van een USB device?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jovadca
Alles CHECKEN- en DUBBEL CHECKEN, want met aannames kom je niet ver!

• lux
Ik blijf er gewoon af nu .... Het USB issue is mij bijkomstig momenteel
Wat betreft het GPU probleem: je kan wel alles checken maar als die kabels zo gevoelig zijn dan kan zelfs als je goed aangesloten hebt een imbalans zitten op de draden door gewoon eens aan een van de draden te trekken of te duwen (al aangetoond in een filpmje gedeeld op dit forum).

[ Voor 4% gewijzigd door lux op 30-04-2026 17:09 ]

Pagina: 1