Vraag

• sanderk1991
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-04 21:56
Hallo allemaal,

Zouden jullie kunnen meedenken en mij adviseren over de volgende situatie:

Mijn CV ketel komt uit 2010 en bij de afgelopen onderhouds beurten wordt al aangegeven dat het einde eraan zit te komen.
Afgelopen jaren zaten we rond de 400m3 gasverbruik, verwarming wordt grotendeels door airco's gedaan. Ik verwacht wel dat het gasverbruik zou gaan stijgen de komende jaren, met nu 2 kleine kinderen en een 3de op komst.
Mijn vraag is vooral, toch weer een nieuwe ketel of van het gas af met een warmtepomp.

Nog wat extra informatie over het huis:

Twee onder een kap woning uit 1960, grotendeels vrij goed nageisoleerd maar zeker nog niet perfect. Dak recent geïsoleerd met 12cm pir platen. Ramen ongeveer 50/50 hr++ / dubbel glas. Vloer ongeïsoleerd, muren deels volgespoten met isolatie parels. In de woonkamer een 5kw mono unit airco en op zoldergang een 5k mono unit. Verder overal radiatoren in huis, en een kleine stukje vloerverwarming in de uitgebouwde keuken uit 2010 (doet amper meer mee sinds de airco de woonkamer verwarmt). Verder heb ik Tado X op veel van de radiatoren op de slaapkamers om deze nog wel apart te kunnen verwarmen met de CV.

Alle reacties

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:00
Maar gebruik je de CV nog wel om je huis te verwarmen? Of helemaal niet meer (puur airco's)?
Als je het huis volledig met airco's verwarmd, zou je een warmtepompboiler kunnen plaatsen voor het tapwater.

• sanderk1991
Beneden is volledig met de airco verwarmt. Dat lukt snachts niet met de slaapkamers op de 1ste verdieping en op zolder als daar de deuren dicht gaan. Daarom heb ik de Tado X genomen op de slaapkamer radiatoren, zo kunnen die de slaapkamers nog wat verwarmen met de cv.

• mijgmae
Met zo'n laag gasverbruik kan een volledige warmtepompinstallatie denk ik niet uit. Kan je de slaapkamers niet elektrisch bijverwarmen? Ik weet niet hoeveel daar gestookt moet worden?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:58

de Peer

under peer review

mijgmae schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:08:
Met zo'n laag gasverbruik kan een volledige warmtepompinstallatie denk ik niet uit. Kan je de slaapkamers niet elektrisch bijverwarmen? Ik weet niet hoeveel daar gestookt moet worden?
nouja hij gaat sowieso kosten krijgen (cv einde levensduur) en er komt dus een vervangmoment aan.
lijkt me niet meer dan logisch dat je dan geen nieuwe cv meer gaat kopen. Want kom op, het is 2026.

Warmtepomp met subsidie + een warmtepompboiler met subsidie en je bent initieel wel iets duurder uit, maar het is de juiste investering en op termijn (totale kosten over levensduur meegenomen) gaat dat echt wel goedkoper zijn.

• mijgmae
@de Peer met zo'n laag gasverbruik zou ik dat nog wel even narekenen. Dat gas er uit moet ben ik met je eens. Maar zelfs met subsidie kan een water/lucht installatie vrij duur zijn, veel duurder dan een nieuwe ketel. Grote kans dat een paar elektrische heaters al voldoende is, maar dat kan TS het beste zelf inschatten.

• sanderk1991
Qua vermogen zou het zeker moeten lukken met wat heaters. Zou dan op 4 slaapkamers, de badkamer en evt het toilet heaters moeten plaatsen. Verbruik zal ergens tussen de 1000 en 1500 kWh liggen per jaar denk ik. Zal die optie meenemen in de vergelijking, in combinatie met een warmtepomp boiler voor het SWW.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:52
De zoldergang airco vervangen met een split met unit in de kamers… warmtepomp boiler.

wellicht is de buitenunit multi-split, maar mono aangesloten? 5kW gaat meer dan genoeg zijn voor de kamers samen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:46
Vloer op zand? Altijd lastig warm stoken.
Vraag me af hoe het comfort is in de koude periode.
Je kunt ook nog flink geld ertegenaan gooien en vloer eruit issolatie erin en vkoerverwarming nemen met een warmtepomp
Pagina: 1