Anthropic erkent dat Claude vershittificeerde en wijt dat…

Pagina: 1
Acties:

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:48
Artikel: nieuws: Anthropic erkent dat Claude vershittificeerde en wijt dat aan bugs
Auteur: @TijsZonderH

Aangezien het woord in de titel staat vind ik 'm wat verder gaan dan een spelfout voor in het foutjes topic. Je gebruikt het woord "vershittificeerde" als Nederlands voor "enshittification", wat wel cute is, maar helemaal niet de betekenis heeft die er hier aan gegeven wordt.

Enshittification heeft als definitie "when a digital platform is made worse for users, in order to increase profits".

Of zoals Cory Doctorow het zelf gedefinieerd heeft: "Here is how platforms die: first, they are good to their users; then they abuse their users to make things better for their business customers; finally, they abuse those business customers to claw back all the value for themselves. Then, they die. I call this enshittification, and it is a seemingly inevitable consequence arising from the combination of the ease of changing how a platform allocates value, combined with the nature of a "two-sided market", where a platform sits between buyers and sellers, hold each hostage to the other, raking off an ever-larger share of the value that passes between them."

In het geval van het artikel gaat het om een bug in het product van Anthropic die nu volgens het bedrijf opgelost is. Niet om een doelbewuste strategie om het product slechter te maken en winsten te maximaliseren.
In ieder geval volgens het bedrijf. Als correct gebruik van taal het uitgangspunt is, zou hier dus niet dat woord gebruikt moeten worden.

Je zou er hooguit over kunnen spreken dat gebruikers op Reddit vermoeden of beweerden dat Anthropic enshittification op andere onderdelen (dan de bugs) aan het toepassen was, en dat Anthropic dit nu weerspreekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 24-04-2026 14:35 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ten eerste veranderde Anthropic het standaardredeneermodel aan bij van 'hoog' naar 'medium',

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben het eens met @bazs2000 die momenteel bovenin de reacties staat. Alle drie die 'bugs' waren gewoon bewuste keuzes van Anthropic. Daarmee is enshitification prima op zijn plaats mijn inziens.

Men heeft gewoon teveel klanten en te weinig rekenkracht en op deze manier probeerden ze meer klanten te bedienen. De feiten zijn gewoon dat dat ten kostte is gegaan van de kwaliteit.

Als fervent gebruiker van Claude heb ik overigens nog steeds het idee dat het niet zo goed is als in pak en beet januari. Dus of deze changes nou helemaal teruggedraaid zijn...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik vind het, zoals @Glashelder het zegt, goed te verantwoorden het hier te gebruiken. Het is immers een informeel woord zonder vastomlijnde definitie, en een recent fenomeen dat imo prima hier van toepassing is omdat het gaat om keuzes van Anthropic.

Natuurlijk! 👍 Hier is een nieuwe, ludieke handtekening die je op je profiel op Tweakers kunt zetten! 🔥

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:55

3_s

Ik vind het eerder een verzonnen, half vertaald woord waar je ook gewoon Nederlands voor zou kunnen gebruiken.

Maar goed, dat ben ik.

• ZinloosGeweldig
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:47
Voor dit concept bestaat toch gewoon een gangbaar Nederlands woord (verloedering)?

• Aftansert
  • Laatst online: 20:48
TijsZonderH schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:45:
Ik vind het, zoals @Glashelder het zegt, goed te verantwoorden het hier te gebruiken. Het is immers een informeel woord zonder vastomlijnde definitie, en een recent fenomeen dat imo prima hier van toepassing is omdat het gaat om keuzes van Anthropic.
De titel is nu "Anthropic erkent dat Claude vershittificeerde", maar dat is toch helemaal niet het geval? Anthropic erkent dat helemaal niet; ze ontkent het.

En tja, geen vast omlijnde definitie is een beetje vreemd. Taal is een levend iets en woorden betekenen nou eenmaal iets. Bovendien heeft de Engelse variant van dit woord het woordenboek gehaald.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ZinloosGeweldig schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:58:
Voor dit concept bestaat toch gewoon een gangbaar Nederlands woord (verloedering)?
Die bestaat inderdaad ook, zowel voor wat er gebeurd is, als ook wat Tweakers zelf met de titel ervan gemaakt heeft. Het woord 'vershittificeerde' zal mening persoon vast nog niet kennen, tenzij je bekend bent met de populistische term 'enshittification'. Lijkt me in elk geval nog niet een dusdanig woord dat iedereen het kent en lijkt het me de toegankelijkheid juist eerder te verslechteren, dan te bevorderen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het dan -blijkbaar dan toch- om keuzes gaat, waarom wordt in het artikel dan geschreven dat het bugs zijn? :? Ik neem aan dat je ook niet de inzichten hebt die Anthropic wel heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 24-04-2026 15:58 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Ik kwam hier eigenlijk om hetzelfde te melden :+

Ik triggerde enorm op het woord "vershittificeerde" in de titel toen ik het artikel las, want het slaat nergens op. Enshittification is iets heel anders dan verkeerde keuzes en fouten en dat lijkt hier gebeurd te zijn. De keuzes zijn dan weliswaar bewust gemaakt, maar niet met als achterliggend doel het produkt te verslechteren, iets wat wel bij de term "enshitification" hoort. In de post-mortem van Anthropic lees ik die term overigens ook niet terug, dus het is ook nog eens een oordeel wat je zelf op het bericht van Anthropic plakt.

Daarnaast vind ik het overigens ook lame Nederlands (pun intended) om "enshitification" als Nederlands werkwoord te gaan gebruiken.

Een betere titel zou wmb zijn "Anthropic erkent verslechtering van Claude en wijt dat aan bugs" of misschien nog wel korter: "Anthropic erkent verslechtering van Claude"

... en gaat over tot de orde van de dag

• ZnoopTree
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:38
Hier staat wel heel vaak 'onder andere' achter elkaar.
Onder andere de 'diepte' van het redeneermodel leek sterk te zijn afgenomen. Onder andere een werknemer van AMD beschreef uitgebreid hoe Claude in februari plotseling minder effectief bleek te zijn, onder andere door instructies te negeren, gebaseerd op duizenden van haar sessies in Claude.

• Rainbow
  • Niet online
ZinloosGeweldig schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:58:
Ja en als je enshittification dan tóch zo graag naar het Nederlands wilt vertalen, maak er dan verpoepificatie van ipv vershittificatie......

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:17

Redneckerz

A place to be.

Klopt, maar de verNederlandsing is naar eigen keuze van het wel meer bekende woord enshittification. Oftewel: Je probeert je eigen verzonnen woord als gangbaar te creëren.

Het eerder genoemde verloedering dekt prima. Maar dan gaat je verzonnen interpretatie er wel uit.

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Pagina: 1