Woonkamer gaming-pc met Bazzite

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alienn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een pc bouwen voor in de woonkamer. Door Bazzite te installeren hoop ik op een console achtige ervaring. Ik speel voornamelijk singleplayer games zoals Crimson Desert, Kingdom Come Deliverance, Days Gone, Spider-Man etc. Het doel is 4K met 60 fps, al hoeft niet alles op de hoogste instellingen te draaien. Wellicht kan upscaling hierbij ook altijd nog helpen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 2000 maar bij voorkeur rond de 1800.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat om een volledige nieuwe build. Met uitzondering van de 4k tv die er al hangt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje gemaakt waarvan ik denk dat het haalbaar is. In verband met de hoge hardware kosten probeer ik wat te besparen op bepaalde componenten. Een SSD van 1tb is bijvoorbeeld prima voor nu. Ook heb ik gekozen voor een wat minder krachtige CPU om deze later te upgraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, vanwege de compatibiliteit met Bazzite.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case heb ik gekozen op basis van wat ik praktisch vind staan in de woonkamer. De voorkeur ligt bij componenten die het beste in combinatie met Bazzite werken.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn opzet. Zijn de bezuinigingen op bepaalde onderdelen verstandig? Of zijn er componenten zoals de CPU waarbij het de moeite waard is om toch wat meer uit te geven?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 204,99€ 204,99
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING PLUS WIFI€ 133,57€ 133,57
1VideokaartenPowercolor Reaper AMD Radeon RX 9070 XT€ 678,48€ 678,48
1BehuizingenDeepCool CH270 Digital Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 29,54€ 29,54
1Case fansDeepCool FL12, 1-pack, Zwart, 120mm€ 17,55€ 17,55
1Case fansDeepCool FL12, 3-pack, Zwart, 120mm€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 385,37€ 385,37
1VoedingenCorsair RM850e (2025) Zwart€ 94,90€ 94,90
1Interne ssd'sPatriot P400 V4 1TB€ 134,90€ 134,90
Totaal€ 1.824,10

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Neem de 7500X3D. Scheelt niet veel en doet veel voor je 1% lows.
Of als je later wilt upgraden voor nu de 7500F. Qua performance zeer vergelijkbaar met die 7600X en een stukje goedkoper.

[ Voor 49% gewijzigd door Dekar op 24-04-2026 13:42 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Alienn
Dekar schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:39:
Neem de 7500X3D. Scheelt niet veel en doet veel voor je 1% lows.
Of als je later wilt upgraden voor nu de 7500F. Qua performance zeer vergelijkbaar met die 7600X en een stukje goedkoper.
Bedankt voor de tip!

• Alienn
Ik mijn lijstje aangepast met de 7500X3D zoals getipt door @Dekar. Zijn er misschien nog tips voor de rest van de build of ziet het er verder prima uit?

• Dekar
Je zou kunnen opteren voor een moederbord met PCIe gen 5. Ook is mogelijk wifi niet noodzakelijk voor je PC als je bekabeld internet gaat gebruiken.

uitvoering: Gigabyte B850M DS3H

Of voor iets meer deze met wifi: uitvoering: Sapphire Nitro+ B850M WIFI

Ik heb de ASRock expres niet aangeraden ivm veel issues omtrent X3D chips in die moederborden. Het zou verholpen zijn met de laatste BIOS. Maar waarom dat risico lopen voor die 3 tientjes.

[ Voor 40% gewijzigd door Dekar op 26-04-2026 10:19 ]

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:05
Ik zou wellicht nog een andere PSU overwegen. Corsair is doorgaans goed, maar ik lees ook veel negatieve reviews over de RMe-serie mbt een knetterend geluid. Paar eurootjes meer, maar wel wat positievere reviews. uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 II

• Dekar
Die MSI heeft goeie reviews vanwege een actie waarbij je reviews moest achterlaten. In de praktijk heeft die slechts 2 jaar garantie ipv 5 of 10 van andere merken.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:36
hier zitten een paar behoorlijk processor belastende spellen bij.
je hebt dan ook zeker baat van een 7800x3d boven een 7500x3d
ik zou daar gewoon de 85 euro extra voor uittrekken.

ik zou een iets beter moederbord nemen : het door jou gekozen heeft een ALC897 audiochip.

nu je zei "ik wil een soort console" daar ben ik mee gaan werken.. met de kleinste setup waar nog alles inpast.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 276,81€ 276,81
1MoederbordenMSI MPG B850I EDGE TI WIFI€ 269,-€ 269,-
1VideokaartenPowercolor Reaper AMD Radeon RX 9070 XT€ 678,48€ 678,48
1BehuizingenFractal Design Ridge (PCIe 4.0) Zwart€ 135,80€ 135,80
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 4€ 29,90€ 29,90
3Case fansAkasa AK-FN076 Slimfan PWM, 80mm€ 7,26€ 21,78
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 385,37€ 385,37
1VoedingenLian Li SP-V2, 750 watt, Zwart€ 112,98€ 112,98
1Interne ssd'sLexar NM990 1TB€ 139,90€ 139,90
Totaal€ 2.050,02
kleiner ga je het niet krijgen.
en met een 7800x3d, 32gb ddr5 6000mhz cl30 en een 9070xt ook een potent systeem.

ja je betaald wat extra om alles extra klein te hebben.. maar het staat wel in je woonkamer:)

• Dekar
Ik denk dat die shuriken en/of GPU wel gaat schreeuwen in zo'n krappe behuizing. Ik zou dat voor een game PC niet aanraden.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:36
Dekar schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:05:
Ik denk dat die shuriken en/of GPU wel gaat schreeuwen in zo'n krappe behuizing. Ik zou dat voor een game PC niet aanraden.
Deze kast kan met gemak een 5090 aan, is erg slim ontworpen.

Bovenin zit de gpu in een apart gedeelte op een riser die ingebouwd is in de kast als struxtureel onderdeel
Twee goede 140mm fans blazen lucht recht tegen die gpu aan op mm afstand en op eveneens mm afstand een rooster waar je gpu meteen zijn hitte naar buiten kan blazen.. Bovenop nog 3 80mm fans die lucht zijwaards op je cpu blazen (al je fans wil je op positieve druk zetten)
Onderin waar het moederbord zit, zijn geen fans, wel roosters de cpu koeler wederom blaast zijn hitte meteen naar buiten door dit rooster.

• Alienn
Leuk idee om een zo klein mogelijke setup te maken. In mijn geval is dit niet specifiek nodig. Ik bespaar liever wat meer en de ruimte in de woonkamer is er. De ch270 case is best groot maar ik vind hem wel leuk staan. Mogelijk dat iemand anders wat aan de kleinere build heeft.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:49
jazzozo schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:46:
Ik zou wellicht nog een andere PSU overwegen. Corsair is doorgaans goed, maar ik lees ook veel negatieve reviews over de RMe-serie mbt een knetterend geluid. Paar eurootjes meer, maar wel wat positievere reviews. uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 II
M'n broertje had dit met zijn build. Contact opgenomen direct met Corsair waar het probleem bekend is en die hebben hem omgewisseld. De nieuwe PSU was duidelijk vanuit een andere batch (vandaar ook dat hij het retour liever via Corsair zelf dan via de retailer liet lopen), dus het probleem lijkt zich te beperken tot een specifieke productiebatch.

Wel een fijne PSU nu hij er een uit een goede batch heeft gekregen en de service vanuit Corsair was goed, dus zou hem alsnog aanraden. Vooral erg goede flexibele kabels.

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-05 12:54
Hi! Ik heb verder geen oordeel over de hardware maar draai zelf al een paar maanden Bazzite op mn desktop.

Je zegt te hopen op een console achtige ervaring met Bazzite. Hoewel dat met veel games wel het geval is (plug & play) moet ik ook regelmatig in logfiles duiken of een game of app vanuit de terminal starten om te zien waarom het niet werkt. Verschillende versies van Wine en/of Proton uitproberen, commandline flags toevoegen, dat soort werk.

Begrijp me niet verkeerd, over het algemeen prefereer ik Bazzite boven de shitshow die Windows is geworden maar niet alles werkt en veel dingen vergen toch wat inspanning om aan de gang te krijgen. Dat rijmt mi niet met een console like experience.

Ik wou je daar even voor waarschuwen.

• Alienn
Teejoow schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:42:
Hi! Ik heb verder geen oordeel over de hardware maar draai zelf al een paar maanden Bazzite op mn desktop.

Je zegt te hopen op een console achtige ervaring met Bazzite. Hoewel dat met veel games wel het geval is (plug & play) moet ik ook regelmatig in logfiles duiken of een game of app vanuit de terminal starten om te zien waarom het niet werkt. Verschillende versies van Wine en/of Proton uitproberen, commandline flags toevoegen, dat soort werk.

Begrijp me niet verkeerd, over het algemeen prefereer ik Bazzite boven de shitshow die Windows is geworden maar niet alles werkt en veel dingen vergen toch wat inspanning om aan de gang te krijgen. Dat rijmt mi niet met een console like experience.

Ik wou je daar even voor waarschuwen.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik ben mij hiervan bewust. Op het moment gebruik ik al veel mijn Steam Deck die met SteamOS mogelijk een vergelijkbare ervaring heeft. Ik heb daarnaast ervaring met Linux dus ik vind het niet erg om wat te moeten tweaken. Mocht het echt te veel gedoe worden dan kan ik altijd nog switchen naar Windows in combinatie met Steam big picture mode, maar liever blijf ik weg van Windows.

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-05 12:54
Top! Dan ken je idd het klappen van de zweep wel.

Ik draai Bazzite overigens op een 7800X3D, ASUS TUF X670E en een 9060XT 16GB en dat gaat prima. Ben zelfs nog overgestapt van nVdidia naar dus AMD en dat ging ook zonder al teveel gedoe.

Veel plezier met je nieuwe systeem!
Pagina: 1