Vraag

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49
Ik heb nu 9 zonnepanelen op het oosten liggen op een zeer steil dak, dus na een uur of 12 doen ze niets meer. Ik heb nog plek voor 2 tot 3 panelen op het westen. Deze zouden dan in de avond bv het elektrisch koken opvangen. Ik heb geen elektrische auto, dus het is echt puur voor het verbruik in de namiddag tot uur of 8

Ik vrees echter dat doot het hoge dak, de kosten voor 2/3 panelen veels te hoog worden. Iemand een idee of dit zinnig is. Ik heb nog geen offerte dus als iemand een goede installateur in de omgeving van Den Haag weet, houd ik me aanbevolen.

Voorkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25uDm4j0d8KVuj84u-nJrLyBw0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQY5Z9AGZhIkQLEWo2ZZzm6q.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBfphBnshsPnkrgwHfikb3BwpbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xn7501Ue62O6mt5L8En9ek6s.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:58

de Peer

under peer review

Nee dat loont echt alleen als je het zelf doet. Installateur wordt veel te duur.
Elektrisch koken is even een piekje maar opgeteld is dat niet veel verbruik en dus ook niet de moeite waard om te compenseren.

Met dit soort dingen geldt echt: leg in 1 x je dak vol, want daarna is het te duur om nogmaals een installateur langs te laten komen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik denk dat het goedkoper en meer rendabel is om een 5 kWh stekkerbatterij aan te schaffen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:06

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Bepaal wat de totale operatie zou gaan kosten. B.v. aan de hand van offertes (ik vraag mij af of je iemand gaat vinden die de klus zou willen klaren, dat ter zijde).
Bepaal wat de opbrengst zal kunnen zijn in een jaar. Reken je daarin niet rijk. Hoek dak en schaduwwerking zijn niet gunstig. En wat dit voor de energierekening betekent.

Als je bovenstaand weet, kan je bepalen hoeveel jaar je nodig hebt om voordeel te hebben.

Reken erop dat het totaal niet rendabel zal zijn. Maar met de cijfers in de hand weet je dat zeker.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:58

de Peer

under peer review

PeepPeepPeep schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:44:
Bepaal wat de totale operatie zou gaan kosten. B.v. aan de hand van offertes (ik vraag mij af of je iemand gaat vinden die de klus zou willen klaren, dat ter zijde).
Bepaal wat de opbrengst zal kunnen zijn in een jaar. Reken je daarin niet rijk. Hoek dak en schaduwwerking zijn niet gunstig. En wat dit voor de energierekening betekent.

Als je bovenstaand weet, kan je bepalen hoeveel jaar je nodig hebt om voordeel te hebben.

Reken erop dat het totaal niet rendabel zal zijn. Maar met de cijfers in de hand weet je dat zeker.
juist die berekening is natuurlijk de grote onbekende. dat is lastig, vooral als je niet meer kunt salderen.

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49
Ik heb me even snel ingelezen in een thuisbatterij en deze lijkt nauwelijks rendabel voor mijn situatie met de huidige prijzen. Dan zullen de kosten van 2 of 3 zonnepanelen zeker niet rendabel zijn. iig bedankt voor de inzichten dat dit geen best idee is :)
Pagina: 1