Eigen router voor smarthome ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wkrooshof
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ik ben in de markt voor een eigen/nieuwe router, momenteel zit ik bij Odido met een Zyxel T-56. Opzich prima, wifi bereik niet al te best, maar het blijft de provider router. Odido 1gb glasvezel.

De reden waarom ik een eigen router wil gebruiken:
Ik draai eigen servers/smarthome apparaten, met static ips gekoppeld aan mac adressen. Eigenlijk switch ik (bijna) elk jaar wel van provider en daardoor moet ik altijd alles opnieuw instellen, wat een pruts klus is.

Los van die eis, heb ik ook problemen met wifi, ik heb een hoekhuis, 110m2 in totaal, zonder mogelijkheid om (netjes) utp kabels te trekken.

Hierdoor komt mijn wensen lijst eigenlijk op het volgende neer:
- Wifi met (ruime) snelheid
- Wifi bereik
- Eventueel in te richten voor smarthome specifieke dingen

Door de marketing termen en snelheden en alles bij elkaar zie ik door de bomen het bos niet meer

Zelf heb ik gekeken naar de TP-Link Archer BE550 (met eventueel uitbreiding voor mesh), Deco X50, Xiaomi AX3000 NE, Xiaomi AX3200. Ik heb er eigenlijk te weinig verstand van om hierbij zelf een knoop door te hakken

Mijn budget ligt rond +-150,- het liefst zie min mogelijk natuurlijk

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
1 punt wifi voor je hele huis gaat nooit perfect worden helaas, hou daar rekening mee

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:03

Soggy

vroemmmm

Volgens mij kan dit met vrijwel iedere setup, je moet alleen een apart vlan maken voor internet en dan werkt het. Heb hier ook Odido maar dan met een Asus mesh-setup daarachter).
Binnen mijn eigen netwerk heb ik ook mijn home assistant draaien.

Houd er rekening mee dat je voor betere wifi-dekking met meerdere accespoints of een mesh systeem zal moeten werken. Die kun je natuurlijk ook via Marktplaats scoren.

If it works, tweak it

• Wkrooshof
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:07:
1 punt wifi voor je hele huis gaat nooit perfect worden helaas, hou daar rekening mee
Daar kan ik mee leven, vandaar dat ik kijk naar mesh of eventuele mesh uitbreidingen, snelheid vind ik dan juist wel belangrijk
Soggy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:10:
Volgens mij kan dit met vrijwel iedere setup, je moet alleen een apart vlan maken voor internet en dan werkt het. Heb hier ook Odido maar dan met een Asus mesh-setup daarachter).
Binnen mijn eigen netwerk heb ik ook mijn home assistant draaien.

Houd er rekening mee dat je voor betere wifi-dekking met meerdere accespoints of een mesh systeem zal moeten werken. Die kun je natuurlijk ook via Marktplaats scoren.
Precies mijn probleem, teveel keuze, ik vind snelheid (vooral op de 1e verdieping vlak boven de meterkast) belangrijk. Moet ik beginnen aan Wifi 7, is wifi 6(e?) genoeg, dit soort vragen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn eigne ervaring met Fritz is heel erg goed heeft eigenlijk al ingebakken ondersteuning voor de meeste providers. Is stabiel en kan je prima uitbreiden met hun repeaters al of niet bekabeld tot een centraal beheerd netwerk. Het is redelijk eenvoudig in te richten en heeft goede ondersteuning ook op de lange termijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:11
Ik denk dat een Fritz Router icm een aantal bekabelde Fritz repeaters een mooie setup voor je is.

Zit ook vpn server etc in en fijn te beheren!
Het kan ook met deco x50 maar dat vind ik meer een wifi setup die ook router kan spelen.

Fritz is beide en Fritz kun je ook makkelijk beheren vanaf je computer/browser. Vind ik wel makkelijker voor invoeren van ip adressen, port mappings, mac reserveringen etc dan in een app op je tel (zoals bij deco)

Bijvoorbeeld:
uitvoering: Fritz Fritz!Box 4630 International
uitvoering: Fritz Fritz!Mesh Set 1700, 3 stuks, Edition International

[ Voor 64% gewijzigd door laurens0619 op 24-04-2026 13:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wkrooshof schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:17:
[...]

Daar kan ik mee leven, vandaar dat ik kijk naar mesh of eventuele mesh uitbreidingen, snelheid vind ik dan juist wel belangrijk
Hoewel er mensen zijn die prima tevreden zijn met (de performance van) mesh-netwerken, zou ik dat zeker afraden als snelheid een punt is. En dat heeft puur te maken met de techniek achter een mesh netwerk. De snelheid kan oke zijn, maar je lag/roundtrip time gaat omlaag en dat komt doordat elke mesh-punt waar het verkeer doorheen gaat dat verkeer weer door moet sturen.

Ik zie liever een of meerdere (niet-mesh) accesspoints die bekabeld met de router zijn aangesloten. Alleen dan moet je wel de kabels erheen kunnen leggen en je moet het financieel kunnen. Een 3-pack mesh-punten is vaak goedkoper aan te komen dan 3 reguliere accesspoints. Al kunnen sommige mesh-points ook prima bedraad werken en reguliere accesspoints kunnen in sommige gevallen ook meshen.
[...]
Precies mijn probleem, teveel keuze, ik vind snelheid (vooral op de 1e verdieping vlak boven de meterkast) belangrijk. Moet ik beginnen aan Wifi 7, is wifi 6(e?) genoeg, dit soort vragen.
Schrijf die vragen eens uit zou ik zeggen, dan kunnen we je helpen meer een beeld te vormen. Om te beginnen, snelheid is van veel factoren afhankelijk zoals:
* Overige netwerken of apparatuur die op het kanaal (of kanalen) zend of verstoort (ruis)
* Afstand naar de accesspoint
* Obstakels zoals muren/deuren/mensen
* Frequentieband (2,4 / 5 en/of 6 Ghz)
* Kanaalbreedte (20 / 40 / 80 / 160 / 320 Mhz)
Wil je de snelheid verbeteren, dan moet je beginnen om een frequentieband en kanaal te kiezen. Wat de frequentieband betreft geldt dat hoe hoger de frequentie, hoe sneller. Maar ook, hoe hoger de frequentie hoe sneller het signaal verzwakt en hoe trager het wordt.
Daarnaast moet je een kanaal zoeken met zo min mogelijk ruis en bijvoorkeur zonder veel verstoring van andere naastliggende kanalen. Die naastliggende kanalen heeft te maken met de kanaalbreedte die je kiest, zonder ruis is het breedste kanaal het snelste. Maar een kanaal van 80 Mhz bestaat gewoon uit 4 kanalen van 20 Mhz. En alle ruis op die vier kanalen verstoort je 80 Mhz kanaal. Dus als er veel ruis is kan een 20 Mhz kanaal sneller zijn dan een 80 Mhz kanaal.

Welke wifi-versie je neemt maakt niet zoveel uit. Natuurlijk heb je met Wifi 7 de beschikking over de 6 Ghz die momenteel nog erg rustig is... maar je moet wel apparatuur hebben die het kan gebruiken. En buiten dat ga je weinig verschil merken tussen Wifi 5, 6 of 7. En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor hoge MIMO waarden zoals 4x4. Daarmee kun je 4 gelijktijdige streams opzetten tussen je apparaat en de AP. Maar... dan moeten beide wel 4x4 ondersteunen. En een IPhone 15 Pro heeft bv. max 2x2 en mijn Macbook 3x3. Een 4x4 punt ga ik dus nooit volledig kunnen benutten. Last not least, val niet voor de geadverteerde maximale snelheiden van een router of accesspoint. Dat zijn vaak snelheden die gelden wanneer je in laboratoriumcondities alle frequentiebanden maximaal weet te benutten. In de praktijk haal je dat never-nooit-niet.

Maar wat al gezegd is, veel setjes in de markt kunnen jouw wel helpen omdat ze voldoen aan je eisen. Ik heb zelf alleen ervaring met Ubiquiti Unifi apparatuur en hoor veel goede dingen over TP Link Deco. Maar dan zit je wel ver boven je budget, zeker als je ook nog een of meer AP's toe wilt voegen. En over die AP's gesproken, als je geen mooie korting kunt krijgen door alles tezamen aan te schaffen, begin dan met het vervangen van je router en kijk of dat genoeg is. Zeker omdat je aangeeft dat de belangrijkste ruimte voor jouw zich boven de meterkast bevindt.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik ben wel fan van de (flint) gl-inet routers, wireguard, openvpn of trailscale configureren op de routers is heel eenvoudig voor remote toegang tot homenetwerk. Tevens AdGuard ingebakken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:13
Voor betere wifi heb je een extra Access point nodig en geen andere router.
Als je een andere router op dezelfde plek neerzet krijg je precies hetzelfde wifi bereik.

En enkel een andere router omdat je even wat in moet stellen als je van provider wilt wisselen lijk met gewoon geld weggooien.
Als je de administratie goed bijhoud is het een fluitje van een cent.
Een half uurtje werk is gauw veel geld verdient.

PS Vlan's maken is voor deze vraag is natuurlijk onzin.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ben(V) schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:50:
En enkel een andere router omdat je even wat in moet stellen als je van provider wilt wisselen lijk met gewoon geld weggooien.
Nou nee lijkt me juist een goede investering. Het maakt je namelijk onafhankelijk van providerwisselingen. Zeker als pro-user heb je vaak behoorlijk wat instellingen die los zouden moeten staan van je provider.

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:05
de Peer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:57:
[...]

Nou nee lijkt me juist een goede investering. Het maakt je namelijk onafhankelijk van providerwisselingen. Zeker als pro-user heb je vaak behoorlijk wat instellingen die los zouden moeten staan van je provider.
Iemand met een paar static IP Adressen voor IOT die geen onderscheid kan maken tussen een router en een access point wil ik niet direct een pro-user noemen.

• laurens0619
@RiDo78
Eens maar mesh setjes kun je bijna altijd wel in AP mode draaien (Bedraad).

Dan kun je denken waarom dan mesh setje kopen?
Nou omdat je voor relatief weinig geld dan een aantal accesspoints + centrale management console/app krijgt.

Losse accesspoints met losse router is meer config werk en duurder.

Tenzij je richting "prosumer" gaat als omada/unifi maar dat heeft weer hele andere randvoorwaarden

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:50:
PS Vlan's maken is voor deze vraag is natuurlijk onzin.
De VLAN ondersteuning op de WAN zijde is uiteraard wel relevant...noodzakelijk zelfs in veel situaties.

Denk dat de TS de ¨ROI" zou moeten berekenen om vast te stellen of het de moeite waard is om te investeren in eigen apparatuur. Zeker aangezien dit topic daarover gaat. Wellicht dat het (inderdaad) veel interessanter is om niet te wisselen van ISP, in plaats daarvan jaarlijk contact op te nemen om met 1 (of 2) jaar te verlengen. Dan krijgt de TS ook nog ondersteuning op de apparatuur. En hoeft niet te investeren in hardware (en tijd om alles aan te passen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Wkrooshof
  • Nu online
saaltink schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:05:
[...]

Iemand met een paar static IP Adressen voor IOT die geen onderscheid kan maken tussen een router en een access point wil ik niet direct een pro-user noemen.
Daarom vraag ik ook specifiek om een router en heb ik niets gezegd over access points, ik wil zelf alles kunnen configureren los van de 'gekregen' routers. Mooi altijd die denigrerende aannames van mensen tegenwoordig ;) Het bereik is een bijkomstigheid die momenteel ook niet goed is wat ik direct mee wil tackelen indien mogelijk, niet als hoofdreden.

De servers die ik zelf draai wil ik gewoon niet meer aanraken als ze eenmaal goed draaien en er komt altijd meer bij kijken dan 'even een paar ips' toevoegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wkrooshof op 24-04-2026 14:27 ]

• Wkrooshof
  • Nu online
lier schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:13:
[...]

De VLAN ondersteuning op de WAN zijde is uiteraard wel relevant...noodzakelijk zelfs in veel situaties.

Denk dat de TS de ¨ROI" zou moeten berekenen om vast te stellen of het de moeite waard is om te investeren in eigen apparatuur. Zeker aangezien dit topic daarover gaat. Wellicht dat het (inderdaad) veel interessanter is om niet te wisselen van ISP, in plaats daarvan jaarlijk contact op te nemen om met 1 (of 2) jaar te verlengen. Dan krijgt de TS ook nog ondersteuning op de apparatuur. En hoeft niet te investeren in hardware (en tijd om alles aan te passen).
Is ook zo, mijn 'budget' komt natuurlijk ook niet voort uit een 'ik heb dit maar te besteden', maar meer uit een wat wil ik besteden om mijn 'luiheid' tegen te gaan. De afgelopen 2 jaar heeft mijn luiheid hiermee al gewonnen door geen actie te ondernemen, dus je zou kunnen stellen dat het niet hebben van eigen apparatuur mij nu geld heeft gekost. (ROI)

Bedankt voor alle hulp, ik ga weer even verder met mijn zoektocht en kijken of ik alleen ga investeren in nieuwe access points ( ;) )

• laurens0619
Ow wacht zie nu pas je budget

Koop een 2-3 pack deco x50 en zet de x50 in als router.

• RiDo78
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:09:
@RiDo78
Eens maar mesh setjes kun je bijna altijd wel in AP mode draaien (Bedraad).
Dat is precies wat ik zeg. Alleen ik benoem het als 'sommige setjes' omdat ik niet heel veel ervaring heb met die mesh-setjes en geen idee heb hoeveel er ook bedraad aangesloten kunnen worden. Maar dat ze er zijn weet ik wel. Hoe dan ook, onbedraad meshen probeer ik te voorkomen waar mogelijk... maar soms ontkom je er niet aan.

Zelf heb ik een Ubiquiti UDM router met een AC en een U7 AP. Alles beheerd vanuit een centrale Unifi app. Laatst op korte termijn twee ISP wissels meegemaakt (Youfone -> Odido -> KPN) en het enige wat ik hoef te doen is de provider-specifieke instellingen in de UDM zetten. Waarmee ik eerder klaar ben dan de glasvezelmonteur met het ombouwen van de PON.
Dan kun je denken waarom dan mesh setje kopen?
Nou omdat je voor relatief weinig geld dan een aantal accesspoints + centrale management console/app krijgt.
Eens... en als je daarmee geholpen bent dan is dat toch prima?
Losse accesspoints met losse router is meer config werk en duurder.

Tenzij je richting "prosumer" gaat als omada/unifi maar dat heeft weer hele andere randvoorwaarden
Ook dat klopt; maar je kunt er dan ook meer mee. Zoals een apart IoT VLAN en SSID. Misschien dat er ook mesh-setjes zijn die dat kunnen, maar het is wel meer een prosumer-speeltje.
Pagina: 1