Piepkleine keramische tegels zagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JanDeBoef
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:46
Mijn vraag
Ik heb (vind ik zelf) hele mooie mozaiek tegeltjes gekocht om in een coffeecorner in de keuken op de achterwand te plakken. Maar nu krijg ik ze niet op maat gezaagd. Ik heb een vrij behoorlijke zaagtafel voor tegels, maar hoe ik de tegeltjes ook vastplak (schilderstape, ducttape, ...), ze vliegen van het matje af. Ik heb ook geprobeerd een mal te 3d printen, waar precies één tegeltje in klemt, maar dan vliegt hij alsnog alle kanten op. Voor mijn gevoel is zo'n zaagtafel te groot en grof om precies te kunnen zagen.

Daarna heb ik een tang gekocht om te knippen, maar dat is ronduit gevaarlijk. Het tegeltje is 5mm dik en springt alle kanten op, behalve de goede. Ook "afknabbelen" werkt niet, omdat je gewoon teveel kracht moet zetten om die schaar er doorheen te krijgen.

Chatgpt zegt dat ik het met een Dremel moet proberen, met een diamantschijfje. Op zich klinkt dat als een goed idee, maar ik vraag mij toch af of er geen betere manieren zijn.

Het gaat om deze tegel:
https://hornbad.nl/produc...aOakf-7KtyDhoCi-4QAvD_BwE

Deze zaagtafel, met een gloednieuw zaagblad:
https://www.tegelzetshop...._rmiws0MNyHBoCvwoQAvD_BwE

Relevante software en hardware die ik gebruik

Watergekoelde zaagtafel speciaal voor tegels
Kniptang voor tegels

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zaagtafel, kniptang.

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:23
Gewoon met een diamant blad voor tegels in de slijptol. Ze zitten als t goed is op een matje, daar laat je ze gewoon op zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een dremel klinkt niet eens als zo'n slecht idee.
Slijptol zou ook kunnen, maar dat is wel veel lomper, en ik denk dat je dan hetzelfde probleem hebt als met die zaagmachine die je nu hebt, dat het alle kanten op schiet, tenzij je ze precies goed vast kan zetten zodat ze niet losschieten.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een mozaiektang? Misschien is de kniptang gewoon niet goed genoeg? Anders zou ik inderdaad gaan dremelen, of een diamantzaagje proberen met heel heel heel veel beleid.

[ Voor 44% gewijzigd door pagani op 24-04-2026 10:50 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:50
Die diamantschijfjes voor de dremel zijn aan de prijs maar ze doen wel wat ze moeten doen, zeker als het om kleine tegels gaat of zagen met maar beperkte ruimte tot je beschikking.
Ik zou ze overigens wel klemmen (met een houtklem of zoiets) want het wordt wel heet.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-04 17:07
Het klinkt alsof het zaagblad te grof is waardoor het teveel "hapt" in de tegel.
Ik zou dus een zaagblad met fijnere vertanding proberen. Deze staat ook in de beschrijving van de leverancier.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In plaats van de tegel te zagen, zou je ook de tegel meer kunnen slijpen.

Dus als je 10mm er vanaf moet hebben, dan slijp je gewoon langzaam van links naar rechts het materiaal weg. Met jouw zaagtafel gebruik je dan de voorkant.

Het alternatief is het tegeltje in een bankschroef en dan de haakse slijper erop met een diamant schijf. Maar dan ook weer meer wegslijpen dan proberen door te slijpen/zagen.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Kan je niet een "jig" maken voor je zaagtafel om de matjes op te klemmen tijdens het zagen? Stukje plaatmateriaal er onder waar je de mat op legt, latje wat je er aan de rand overheen klemt, en dan het hele spul op de zaagtafel?

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gebruik een tegeltang specifiek voor mozaïek of een manuele tegelsnijder.

Dit moet je niet elektronisch willen doen, daar is het te fijn voor.

Met een kleine tegelsnijder kun je een prima kleine lijn trekken en vervolgens de tegel breken.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueKeenan op 24-04-2026 11:37 ]

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:11
Een Dremel (4250) met diamantblad SC545 (https://www.dremel.com/nl...clic%3A-diamantsnijschijf) werkt prima weet ik uit ervaring. Wel goed de toeren instellen.

Ik heb er een Portugese huisnummertegeltjes mee ingekort. Ik had de 3 vastgeklemd op een werkbankje met een plankje naast elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/565xjIY1HAgY9pbgdIoqrRneHsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xD2G8BEQ7ddkMHXE8dNlvwBu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door AJM94 op 25-04-2026 17:20 ]

Pagina: 1