Vraag

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 14:20
Ik ga vandaag een trapgat texen. Het trapgat maakt een draai van 180° en in de twee hoeken zijn panelen als hoekafwerking aangebracht (ter afdekking van ventilatie en riolering) met watervaste MDF. Ik vermoed dat deze standaard gegrond geleverd wordt als ik het oppervlak bekijk.

Nu heb ik twee kleuren te om de muren te verven. Alleen ik vraag me af of ik over deze hoek afwerking heen kan texen (dat het kan weet ik maar of het goed blijft zitten...).

Mocht het niet kunnen moet ik namelijk twee lakken bij gaan kopen. Vier potten verf voor een relatief klein trapgat is ook weer zoiets.

De panelen zelf zijn 40cm breed en een meter of twee hoog.
Hoop dat het kan, maar stel de vraag even hier omdat ik wil voorkomen dat ik er straks weer alles af kan steken.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:25
Wat staat er op de pot van de verf? Of wat zei de verkoper in de verfwinkel?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:12
Als de panelen al in de grondverf zitten dan kun je die lichtjes opschuren en daarna ontvetten.
Schilderen met een goede onverdunde tex moet dan geen probleem zijn. Het kan zijn dat je de panelen 2x moet doen want mdf kan veel tex opzuigen het is dus belangrijk dat er inderdaad al een soort van grondlaag opzit.

• Pont Max
Verf online besteld (powerdek van Flexa) en daar staat natuurlijk op dat het voor de muur is. Als ik speciaal verf zou bestellen voor dit paneel zou ik natuurlijk lak kopen, maar het zijn twee kleine onderbrekingen in een muur en aangezien ik twee verschillende banen ga schilderen vroeg ik me dus af of iemand dit eerder heeft gedaan. Ik besef me dat dit niet ideaal is of geadviseerd zou worden door een verfwinkel, maar of het kan...

Het betreft watervaste (groene) mdf met de standaard afwerklaag. Lijkt op grondverf. Zuigend zal hij niet zijn (want watervast dus geschikt voor in natte ruimtes). Zou me twee potten verf schelen, maar als het niet anders kan doe ik dat natuurlijk liever.

Ze zijn al opgeschuurd en ontvet met St Marc.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
- Ontvetten met St Marc
- Afnemen met water (st marc laat een laagje achter)
- Goed laten drogen
- Licht opschuren
- Stofvrij maken
- 1 of 2 lagen schilderen

Kan prima met muurverf omdat het mdf gegrond is. Het is niet ideaal, maar blijft er echt wel goed op zitten. Muurverf sluit het hout iets meer af, dus wat meer kans op werking. Maar zal bij panelen wel meevallen. Ik verwacht dat het een prima resultaat zal geven, ondanks dat Flexa natuurlijk geen professioneel verfmerk is.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Pont Max
Dank je wel. Dat scheelt weer. Dan ga ik dat gewoon proberen.

Je hebt helemaal gelijk vwb Flexa qua verf. Is ook alleen maar voor het plafond en bovenste deel van de muur. De rest werk ik af met Farrow and Ball. Maar om daar nu ook witte plafond te van te halen was me wat te gortig.

In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties.
Pagina: 1