Opties levensloopbestendige woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Anja
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-04 16:19
Hallo allemaal,

We hebben afgelopen weekend besloten ervoor te gaan en als (net) 60ers een nieuwbouw levensloopbestendige 2 onder 1 kap te kopen. Spannend maar we hebben nog 2 jaar om aan het idee te wennen ;)

Met behulp van floorplanner ben ik al aan het inrichten maar jullie advies is van harte welkom. Er zijn op redelijk korte termijn 3 vragen te beantwoorden:

1. Gaan we keuken en huiskamer omdraaien? Note daarbij is dat de tuin (10 x 10) vol op het zuiden ligt en als meerwerk kiezen we sowieso voor een schuifpui.

2. Kiezen we als meerwerk voor een uitbouw van 2.40 mtr. En wordt dat dan dus kamer of keuken... Dat kost nogal wat: 27,5k terwijl de aankoopprijs van de woning al hoog is...

3. Heel gek is dat het washok boven is bedacht in de ruimte van de warmtepomp etc. Zouden we het voor ons doen hele kleine schuurtje opofferen en er bijkeuken van maken met wasmachine en droger? Dan zou we, maar dat zou toch wel een wens zijn, een overkapping met fietsenschuurtje in de tuin moeten laten bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8yfL1I36_AfLzOeOB8j-OmqzYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhEuR31ju0ee5nv7FYmE86xA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1YmJeDhOnsNQmaOsxaCD14WNwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9Mdj3PCbLM2NnHM6syKcmvB.jpg?f=fotoalbum_large

Tips en reacties zijn van harte welkom :)

[ Voor 28% gewijzigd door Anja op 24-04-2026 13:28 ]

Alle reacties

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:44
1: meeste mensen willen zicht op de eigen tuin. Zijn jullie mensen die vooral in de keuken en aan de eettafel 'leven', dan de keuken naar de achterkant. Zitten jullie liever lekker op de luie stoel of bank in de zithoek, dan dus de zithoek aan de tuinkant realiseren.
Als je liever geniet van wat er op straat gebeurt, dan moet je bovenstaande redeneringen natuurlijk precies omdraaien.
Kortom: zorg dat je plek in huis waar je het meeste zult zijn uitzicht heeft aan de kant waar je het liefste naar buiten kijkt.

2: Wat betreft het bedrag: 27,5K voor een uitbouw is heel schappelijk. Maar dat betekent niet automatisch dat je het moet doen. Ga je de extra vierkante meters wel gebruiken als (vermoedelijk) tweepersoons huishoudens? Of betekent die extra ruimte alleen maar extra werk tijdens het schoonmaken en meer stookkosten, terwijl je het totaal niet zou missen als het er niet is?
In plaats van een aanbouw kan een glazen overkapping met zonwering ook een prima keuze zijn. Daarmee kun je het seizoen waarin je lekker in de tuin kan zitten aardig verlengen. Met een uitbouw én nog ergens een fatsoenlijke overkapping wordt het misschien allemaal te vol in de tuin.

3: washok boven is in de toekomst niet handig, maar voor de meeste zestigers waarschijnlijk nog geen probleem. Ik zou in de berging beneden extra aansluitingen voor wasmachine en droger laten realiseren, voor toekomstig gebruik. Zolang de trap geen probleem is lekker de aansluitingen boven gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Anja schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:54:
...
1. Gaan we keuken en huiskamer omdraaien? ....
Het antwoord op die vraag hangt af van de manier waarop jullie de keuken en zitruimte gebruiken. Als jullie veel tijd doorbrengen in de keuken, zou ik zeggen: bij de tuin. Dan is de woonkamer een plaats waar je je in alle rust terug kunt trekken.
Breng je het grootste deel van de tijd in de woonkamer door en amper een uurtje in de keuken, dan zou ik de woonkamer aan de tuinkant plaatsen.
Voor mij: ik wil in de ochtend zoveel mogelijk licht zien. Koffie drinken en de krant lezen aan de eettafel: veel meer dan dat presteer ik niet. Dat wil ik dan niet aan de noordkant doen. Uitzicht op de tuin helpt ook tegen mijn ochtendhumeur. Ik zit overdag nooit in de zithoek. Tv kijken doe ik nooit overdag. Dat kan dan prima aan de noordkant

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:53:
...
3: washok boven is in de toekomst niet handig, maar voor de meeste zestigers waarschijnlijk nog geen probleem. Ik zou in de berging beneden extra aansluitingen voor wasmachine en droger laten realiseren, voor toekomstig gebruik. Zolang de trap geen probleem is lekker de aansluitingen boven gebruiken.
Als je beneden woont en de slaapkamer op de 1e etage alleen als logeer-/studeerkamer gebruikt wordt, zou ik de wasmachine nu al naar beneden halen. Anders moet je eerst met alle was naar boven en daarna weer naar beneden. Trappen lopen is voor mij geen probleem, maar met een volle wasmand ...

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

bonzz.netninja

Niente baffi

Denk ook aan de breedte van de deuren, mocht je die gaan verplaatsen. Als je toch bezig bent is het wel handig om een maatje breder te doen. Kun je er nog eens doorheen met een rollator of rolstoel.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:36
Anja schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:54:

1. Gaan we keuken en huiskamer omdraaien? Note daarbij is dat de tuin (10 x 10) vol op het zuiden ligt en als meerwerk kiezen we sowieso voor een schuifpui.

2. Kiezen we als meerwerk voor een uitbouw van 2.40 mtr. En wordt dat dan dus kamer of keuken... Dat kost nogal wat: 27,5k terwijl de aankoopprijs van de woning al hoog is...

3. Heel gek is dat het washok boven is bedacht in de ruimte van de warmtepomp etc. Zouden we het voor ons doen hele kleine schuurtje opofferen en er bijkeuken van maken met wasmachine en droger? Dan zou we, maar dat zou toch wel een wens zijn, een overkapping met fietsenschuurtje in de tuin moeten laten bouwen.
1 en 2: het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel gebruik je maakt van de woonkamer resp. keuken, maar zelf zou ik een voorkeur hebben voor een grote woonkeuken (met uitbouw) aan de tuinzijde. Heerlijk zonnig, ideaal als je met vrienden/familie bent, maar ook fijn om samen te ontbijten. De woonkamer aan de voorkant is dan meer voor de avond.
3. Als je toch al een overkapping met berging/fietsenschuur overweegt, zou ik dit deel van het huis anders indelen. Slaapkamer is namelijk best klein (2 persoonsbed + linnenkasten?). Kijk eventueel of je hier (nu of op termijn) ook mag uitbouwen. Maar nu bij de bouw zou ik badkamer verplaatsen naar wat als berging is ingetekend, met een raam ipv de deur. Bergruimte tussen slaapkamer en badkamer (of later het washok, met aansluitingen) en bergruimte in de keuken (voor keukenapparaten, maar ook stofzuiger etc).

Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1bUFhWaBh6viAEky9bF84HAdr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2dLnNm2mSnOTowNLIEVnDg1.jpg?f=fotoalbum_large

Verdere inspiratie :-)
Bedenk dat je mogelijk niet alles wat je wilt meteen bij de bouw kunt doen, maar wel handig om te laten doen voor je het gaat bewonen. Laat je niet beperken tot wat de aannemer bereid is te doen, want die gaat waarschijnlijk niet voor maatwerk.
Pagina: 1