Vraag
Alle reacties
Sowieso halen de meeste planten water en voeding via de wortels naar binnen. Mensen vinden douchen fijn, sommige maar weinig planten ook
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb geen idee wat je allemaal in je tuin staan hebt, heb je de mogelijkheid overwogen om met druppelslangen te werken? Druppelbevloeing heeft nogal wat voordelen ten opzichte van sproeiers.Sliener schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:08:
De kavel is 800 m3. Ik denk dat dit het word.
[Afbeelding]
Ik zie voor 800 m2 20 sproeiers, wat nogal veel lijkt.
Voor nu krijgen we enkel een schoon canvas. Op een heg of 2 na alleen gras, Volgend jaar komen de bomen en eventueel een border. Op alle sproeiers kunnen simpel een druppelslang aangesloten worden.
Druppelslang voor gras schiet niet op.
Hier hebben we er ongeveer 25 stuks op 2000m2.
[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 02-05-2026 22:22 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Hunter MP lijkt me een prachtige product. Echter hebben die meer last van zand. Aanschaf is duurder, en ook die moet je head to head leggen. Als je grote lappen heb is het makkelijker. Maar veel hoeken en smalle stroken geeft meer sproeiers.Rimco schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:21:
@Sliener Kijk eens naar de Hunter MP rotator. Minder verbruik, minder verliezen en tot maximaal 9 à 10m radius. Ik denk dat je er dan een stuk minder nodig hebt (en minder groepen).
Hier hebben we er ongeveer 25 stuks op 2000m2.
Wat betreft zand ben ik het niet met je eens, daar kunnen ze uitstekend mee overweg.Heb hier namelijk ook veel zand, zelfs een speciale Pedrollo bronpomp die er beter tegen kan (had eerst een zelfaanzuigende pomp, die vond dat niet fijn).
Hier is ijzer het grootste probleem, wat zorgt voor roest in de leidingen, filters, sproeiers en bestrating.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Gras hoef je niet te sproeien. Niet sproeien scheelt je ook weer maaibeurten.Sliener schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:14:
Head to head om te voorkomen dat er dode kringen ontstaan. Een sproeier incl leiding en koppelingen kost ongeveer 40 euro, dus 4 schrappen tikt niet aan.
Voor nu krijgen we enkel een schoon canvas. Op een heg of 2 na alleen gras, Volgend jaar komen de bomen en eventueel een border. Op alle sproeiers kunnen simpel een druppelslang aangesloten worden.
Druppelslang voor gras schiet niet op.
Bij sproeien verdampt ook nog 's een groot deel van het water en in een border is een druppelslang meestal wel voldoende, al helemaal wanneer je er planten in zet die een beetje droogtebestendig zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zo zie ik het ook, het eerste jaar na aanplant zorgen voor voldoende water, daarna leren planten zelf om om te gaan met weinig of geen water in de zomer. Minder water geven zorgt voor minder groei, minder wat je later knippen moet, eventueel versnipperen of afvoeren. Met besproeien heb je eerder onkruid, een voldoende natte bodem, warmte en licht, het ideale recept om onkruid snel te laten kiemen.Yaksa schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:55:
[...]
Gras hoef je niet te sproeien.
Bij sproeien verdampt ook nog 's een groot deel van het water en in een border is een druppelslang meestal wel voldoende, al helemaal wanneer je er planten in zet die een beetje droogtebestendig zijn.
Sluit me aan bij bovenstaande, heb op een aantal sproeikoppen sinds vorige zomer ook de hunter MP3000 nippels gezet en dit bevalt enorm goed. Heb afgelopen weekend ook voor de overige deze besteld. Inderdaad zorgen voor een beetje overlap maakt het leven (afstellen) een stuk makkelijker. Wil je het gras echt groen in de zomer en ligt het op het zuiden dan zeker zorgen dat alles goed wordt geraakt.Rimco schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:42:
@Sliener Ik ben 9 jaar geleden met eenzelfde PowerPoint begonnen met veel sproeiers voor elk hoekje en gaatje. Door iets meer overlap en hier en daar wat bestrating te sproeien kon ik uiteindelijk uit de voeten met een stuk minder.
Wat betreft zand ben ik het niet met je eens, daar kunnen ze uitstekend mee overweg.
[YouTube: MP Rotator: Reliable]
Heb hier namelijk ook veel zand, zelfs een speciale Pedrollo bronpomp die er beter tegen kan (had eerst een zelfaanzuigende pomp, die vond dat niet fijn).
Hier is ijzer het grootste probleem, wat zorgt voor roest in de leidingen, filters, sproeiers en bestrating.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ook water van een bron? Geen last van zand? Gebruik je een filter of iets wat er op lijkt?ecn1985 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:30:
[...]
Sluit me aan bij bovenstaande, heb op een aantal sproeikoppen sinds vorige zomer ook de hunter MP3000 nippels gezet en dit bevalt enorm goed. Heb afgelopen weekend ook voor de overige deze besteld. Inderdaad zorgen voor een beetje overlap maakt het leven (afstellen) een stuk makkelijker. Wil je het gras echt groen in de zomer en ligt het op het zuiden dan zeker zorgen dat alles goed wordt geraakt.
Je moet met het maar eens proberen met 1 zo een kleine grond sproeier, als je veel roest hebt kan je misschien beter gaan vloeien en wat gezegt wordt hierboven veel planten vinden zelf wel de weg zolang je grond niet teveel uitdroogt. Het gebuerrde bij mij vooral bij veel droogte wanneer de put minder regenwater aanvoer heeft.
Hier ook water uit een grondbron +- 12 meter diep met heel fijn zand. Ik heb geen filter oid er tussen zitten, ik maak wel elk seizoen de kopjes schoon en spoel ik ze goed uit onder de kraan.Sliener schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:44:
[...]
Ook water van een bron? Geen last van zand? Gebruik je een filter of iets wat er op lijkt?
Ik heb ook de rainbird R-van roterende nozzle gehad, de gene die er nu nog opzitten vervang ik voor de Hunter nozzles.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
En prima als je vertrouwen hebt in de rain bird serie (heb bijvoorbeeld wel hun kleppen), maar wilde wel even benoemen dat het zand ook bij Hunter er gewoon uit wordt gegooid. Hier heb ik namelijk na een tijdje een laagje zand daar waar er gesproeid wordt
Tyleen heb ik een keer gekocht van PVCvoordeel, gewoon de goedkoopste HDPE, maar ik had wel met KIWA keur nodig. Voor de beregening eigenlijk alles 40mm PVC van de Cranenbroek, om eventuele verliezen te minimaliseren.
Altijd doen waar je een goed gevoel bij hebt, zelf geen ervaring met de 3500/5000 serie alleen met de roterende nozzles.Sliener schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:18:
Ik ga toch voor de Rainbird 3500 en 5000. Voornamelijk omdat die zand uitspuugt. De toekomst zal het leren.
Iemand nog een goed adres voor goedkoop Tyleen? En gebruiken jullie HDPE of LDPE?
[Afbeelding]
Plan ziet er netjes uit, zie alleen dat je links onder (bij het struikje) 1 stukje mist van het gazon? Is dat bewust, zelf heb ik hier uiteindelijk een sproeier moeten verzetten omdat het anders in de zomer een geel stuk werd in het gazon (tuin op het zuiden). Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het meteen meepakken, achteraf aanpassen is zeker meer werk!
Dankje voor de feedback. De onderkant is de straat kant, in princiepe is dit stuk gemeente gronte. Hier staan 80% van de tijds auto geparkeerd. Sproeien aan de straat/zuid kant zal ook alleen kunnen als er geen auto's staan.ecn1985 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:24:
[...]
Altijd doen waar je een goed gevoel bij hebt, zelf geen ervaring met de 3500/5000 serie alleen met de roterende nozzles.
Plan ziet er netjes uit, zie alleen dat je links onder (bij het struikje) 1 stukje mist van het gazon? Is dat bewust, zelf heb ik hier uiteindelijk een sproeier moeten verzetten omdat het anders in de zomer een geel stuk werd in het gazon (tuin op het zuiden). Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het meteen meepakken, achteraf aanpassen is zeker meer werk!
/f/image/ytr6N92Xh4ZI3BwjCNWJhCB1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6sPkZmSZV8by66QrFz8rNGZn.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gKE8xpFiWarQ08YQNNUQnC8S.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TwhFgoJvAZQTwTnMGQupAqzA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Bvj5zYoxyCJKJ2TW5r7rWdbn.png?f=fotoalbum_large)