Cortina ecomo 24v accu, volgens display heel snel leeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coolgoza
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24
Ok. Ik heb een Cortina Ecomo 24v fiets. De oude XL accu gaat nog ongeveer 20 km mee. Dus heb ik een 2e accu erbij gekocht, een gereviseerde XL accu.

Deze accu liep volgens het display snel leeg, volgens het service menu nog wel voldoende voltage, maar het percentage kwam dat niet meer overeen. Op advies verkoper de accu leeg gereden. Dat kostte veel moeite, want onder de 15% op het display gaat de fiets in besparingsmodus en ondersteund nog maar tot max 15 km per uur. De rit naar het werk werd ineens bijna een uur.....
Uiteindelijk na 14km 0% op het display, maar ondersteuning bleef. Dus in het servicemenu gekeken waar het voltage nog wat.
Hier de standen gemeten tijdens de lange rit (km/ display %/voltage volgens servicemenu):
- 14km 0%, 27v
- 28km 0% 25,7v
- 47km 0% 23,6v
- 51km 0% 22,7v

Na deze eerste rit het advies om het verbruik per km per ondersteuningsstand te verlagen. Geen verbetering.

Uiteindelijk de eerste accu geretourneerd, dachten aan en defect BMS.

Nu ervaar ik echter hetzelfde probleem met de tweede accu.

Na ontvangst van deze 2e accu heb ik deze opgeladen tot 100%, maar tijdens de eerste rit na 5km had het display nog 62% aan. Het voltage zit echter nog op 28.1V (22V is leeg, 29Vis vol), dus zou deze werkelijk nog ca 85% moeten zijn.

Maar nu lijkt dus ook de 2e accu dit probleem te hebben.

De verkoper (en andere als de eerste accu) heeft nu aangegeven eerst de accu leeg te rijden en opnieuw op te laden. Dat kan natuurlijk, maar bij rest percentage onder de 15% gaat de fiets in besparingsmodus en ondersteund nog maar tot 14km per uur.

Dat maakt de rit naar het werk toch ineens bijna 2x zo lang. Dat heb ik met de eerste accu 2x gedaan. Maar dat had geen verbetering.

Zijn er hier mensen die wellicht ervaring hebben hiermee? Ik vraag me af of ik wellicht instellingen toch opnieuw moet wijzigen in het service menu of dat de fietsenmaker wellicht iets moet aanpassen.

Nature will strike back.....