Op zaterdag 22 september 2001 09:45 schreef Attilla het volgende:
Tweakers.net vind ik juist nog een graadje erger met al die censuur!
Engels pratende mensen krijgen een ban. Mensen die niet met de horde meelopen als een schaap worden verbannen. En iemand die het even niet snapt krijgt "ZOEK MAAR EEN END WEG".
Niet zo zeuren dus en begin bij jezelf!
zoiets bedacht ik me net ook, al vind ik de term 'censuur' een beetje overdreven.
fok-ers zullen zich inderdaad (misschien ergeren) aan 'l33t'-gedrag en strenge moderaties op Tweakers. Het feit dat je hier niet zomaar een vraag mag stellen, maar dat er dan wat van de vraagsteller zelf verwacht wordt:
dat ligt echter gewoonweg door het verschil in doelstelling tussen de twee, tweakers is wat gespecificeerder, op een specifiek doelgebied gericht, en strenge moderatie behoort tot de standaard gereedschappen van de mods om het forum on-topic te houden.
fok! heeft dat gewoon niet en daarom is er ook minder ruimte om heel streng te modereren, ik denk dat dat voor hen een juiste keuze is, die normaal de sfeer op fok! en stuk opener maakt, enkel in deze situatie kan het betekenen dat er ook meer ruimte is voor misbruik.
dat treedt even vaak op tweakers op, enkel heeft men op tweakers er meer ruimte om op te reageren.
dit is echter een eenmalige situatie, hopelijk zakken de gemoederen en kruipen ook de rascisten weer lief terug in hun hol als alles minder erg blijkt dan men eerst geroepen heeft.
ik denk dat de binding tussen tweakers en fok! best een goede is, het zijn voornamelijk elkaar aanvullende platforms.
maar uiteindelijk ging deze thread over de reacties op de nieuws-threads; van de fp van fok!zine, niet over de fora.
het valt me inderdaad op dat er een groot verschil is tussen de reacties op Tnet en fok!zine;
op Tnet behoort het doorlezen van reacties tot mijn standaard handeling, simpelweg omdat het veel aanvullende info geeft, specifieke zijwegen inwandeld en je kennis enorm verhoogd over een onderwerp, alle personen delen hun kennis en het niveau is hoog.
op fok!zine; ehm tja, het beste is daar de reacties niet door te lezen voor mij, want het levert me hooguit ergernis op over het offtopic geblaat, misschien mn persoonlijke mening, maar ik vraag me af of er niet gedacht is aan een (aangepast) moderatie-systeem voor fok!
natuurlijk is het nieuws niet echt gericht op echte kennis, maar betreft het meer de standaard telegraaf-vullertjes (sorry das ook mn mening) maar ook daarop kan je best proberen het niveau van de reacties te verhogen door moderaties toe te passen, misschien enkel op 4 tags, grappig, interessant, informatief en troll
daarmee kan je al de kortzichtige reacties eruit filteren.
maar uiteindelijk is dat een zaak voor de mensen van fok! zelf, kan me best voorstellen dat ze minder van een moderatie-system verwachten, dat is nu eenmaal geschikter voor een site met specifiek soelgebied als Tnet.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen