Vraag

• SuperSabre
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:21
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Na het nadenken wil ik overwegen om ZZP'er te worden in de ICT branche, alleen ben ik op dit moment nog junior dus de vraag is of het ideaal is. Mijn functie is voornamelijk helpdesk/systeembeheerder. Ik ben ook begin 20's

Wat zijn de risico's? hoe kan ik dit het beste vormgeven?

Bedankt! :)

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:55
Van iedereen op tweakers maar me dunkt aspirant ZZP-ers voorop wordt eigen initiatief verwacht.
Kun je aangeven welke risico’s je zelf al hebt gevonden en hoe je daarmee om wenst te gaan? Ongetwijfeld kunnen we hier dan met elkaar zorgen dat de lijst completer wordt.

Wat is je belangrijkste drijfveer om ZZP-er te willen worden?

• SuperSabre
Homer-Simpson schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:55:
Van iedereen op tweakers maar me dunkt aspirant ZZP-ers voorop wordt eigen initiatief verwacht.
Kun je aangeven welke risico’s je zelf al hebt gevonden en hoe je daarmee om wenst te gaan? Ongetwijfeld kunnen we hier dan met elkaar zorgen dat de lijst completer wordt.

Wat is je belangrijkste drijfveer om ZZP-er te willen worden?
Vrijheid in wat voor opdrachten (klanten) ik mee werk, en uiteraard dat je nergens aan vast zit.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Begin eens met het schrijven van een ondernemingsplan, dan komen de vragen vanzelf naar voren.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:55
SuperSabre schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:58:
[...]

Vrijheid in wat voor opdrachten (klanten) ik mee werk, en uiteraard dat je nergens aan vast zit.
En ga je dan vooral goed op nergens aan vast zitten of ben je niet blij met zekerheden over je inkomen, inkomensbehoud bij ziekte, pensioenopbouw en dat soort zaken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat heb je te bieden dat opdrachtgevers je zouden willen hebben? Helpdesk en systeembeheerder is niet echt iets speciaals (dertien in een dozijn). Heb je een netwerk?

Ik vermoed dat je hebt gehoord dat ZZPers meer geld krijgen, zonder dat je doorhebt wat ze dan zelf moeten betalen. Verdiep je eerst eens in de materie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• SuperSabre
gambieter schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:05:
Wat heb je te bieden dat opdrachtgevers je zouden willen hebben? Helpdesk en systeembeheerder is niet echt iets speciaals (dertien in een dozijn). Heb je een netwerk?

Ik vermoed dat je hebt gehoord dat ZZPers meer geld krijgen, zonder dat je doorhebt wat ze dan zelf moeten betalen. Verdiep je eerst eens in de materie.
Dank, behulpzame reactie. Met een klein netwerk is de kans van slagen niet enorm groot, en uiteraard zijn er vele met mijn functie.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

sus

is druk :+

Begin met “wat maakt jou uniek dat klanten jou kiezen in een markt vol ICT dienstverleners”

ls je dat antwoord hebt, dan ga je verder. Welke kosten maak je elke maand. Welk salaris ga je jezelf geven. Je pensioen, wat zet je opzij. Je verzekeringen (aansprakelijkheid, arbeidsongeschikt, the works) telefoon, abonnementen, auto met bijhorende kosten en natuurlijk wat je uiteindelijk wil overhouden elke maand.

Dan hoeveel tijd je per week wil besteden aan ZZP’er zijn. Deel de kosten door de hoeveelheid uren, bereken je uurloon.

Dan terug naar de eerste vraag. Is dat wat jou uniek maakt het waard dat uurtarief te reken of ben je dan ineens (veel) te duur? Dan moet je òf wat aan je kosten doen òf jezelf nog unieker maken.

En dan de boer op. Koud bedrijven gaan benaderen met jouw unieke plan en ze overtuigen jou te kiezen voor hun helpdesk/systeembeheer.

Bedenk dat je als ZZP geen enkel sociaal vangnet hebt en je dus alles moet afdekken. En geloof me, dat kost bakken met geld. Ik zit - zonder de huur van een pand - zonder uitdaging op 8-9k aan kosten per maand.

Als je daar dus een goed, waterdicht plan voor hebt met een goede idee waarmee jij je kan onderscheiden, go for it.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:50
Als beginnende ZZP’er in de ICT kun je zeker goed verdienen en vrijheid hebben, maar er zitten ook duidelijke risico’s aan. Het is niet alleen “meer geld voor hetzelfde werk”—je neemt ook verantwoordelijkheden over die een werkgever normaal draagt.
1. Onzeker inkomen
Je hebt geen vast salaris. Opdrachten kunnen wegvallen of moeilijk te vinden zijn, vooral in het begin. In economisch mindere tijden ben jij vaak een van de eersten die wordt geschrapt.

2. Schijnzelfstandigheid (wetgeving)
In Nederland speelt dit sterk rond de Wet DBA. Als de Belastingdienst vindt dat je eigenlijk verkapt in loondienst werkt (bijv. langdurig bij één opdrachtgever, weinig zelfstandigheid), kan dat financiële gevolgen hebben voor jou en je opdrachtgever.

3. Geen sociale zekerheden
Je bouwt niet automatisch pensioen op en hebt geen recht op zaken zoals WW of loondoorbetaling bij ziekte. Een langdurige ziekte kan financieel hard aankomen als je geen buffer of verzekering hebt.

4. Administratie en belastingen
Je moet zelf je boekhouding doen, btw-aangiftes regelen en inkomstenbelasting betalen. Fouten kunnen leiden tot boetes of onverwachte naheffingen.

5. Aansprakelijkheid
Als jij een fout maakt (bijvoorbeeld een systeem dat uitvalt door jouw werk), kun je aansprakelijk worden gesteld. Daarom is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering vaak geen overbodige luxe.

6. Concurrentie en prijsdruk
De ICT-markt is groot, maar ook competitief. Zeker als starter kan het lastig zijn om je tarief goed te bepalen zonder jezelf onder te prijzen.

7. Acquisitie kost tijd
Je moet zelf opdrachten binnenhalen. Netwerken, LinkedIn, gesprekken voeren—dat kost tijd die je niet direct factureert.

8. Werk-privé balans
Je bent zelf verantwoordelijk voor alles: werk, administratie, acquisitie. Dat kan makkelijk doorslaan naar te veel werken of juist stress bij weinig werk.

Kort gezegd: je ruilt zekerheid in voor vrijheid en mogelijk hogere inkomsten. Dat kan heel goed uitpakken, maar alleen als je het zakelijk strak aanpakt (buffer opbouwen, verzekeringen regelen, duidelijke contracten).

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:38
Vandaag geregistreerd, niet ingelezen, random vraag stellen, laat gevraagd dus weinig mods. Denk hit en run topic. Genoeg andere topic over dit onderwerp..

Tldr: dont feed the troll. Laat eerst maar moeite erin steken. Slot erop en door.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@SuperSabre welkom op Tweakers. In de huisregels staat wat we verwachten van een topicstart. Dat is niet dit. Kortom deze gaat dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.