• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:31
Al enige tijd erger ik mijzelf aan mijn eigen doelloze smartphone (iPhone) gebruik. Kort even iets checken eindigt vaak in toch langer scrollen dan ik zou willen. Het is een nare gewoonte geworden. Ongezellig thuis op de bank, en ook met de kinderen betrapte ik me er vaak op niet goed te luisteren en dat voorbeeld wil ik niet zijn.

De Tap Out heb ik geprobeerd maar gebruik ik niet consequent, telefoon uit is dan heel rigoureus. Wil wel bereikbaar zijn indien nodig.

Dit was het startsein om te zoeken naar een telefoon die niet zo 'smart', maar ook niet zo 'dom' is. Sommige dingen wil ik namelijk wel blijven doen en zijn voor mij geen onderdeel van mijn slechte gewoonte. Bellen en berichten sturen is de kern. WhatsApp (helaas) bijvoorbeeld, maar ook de NS app, een agenda, MFA app, dat soort dingen.

Op Tweakers gezocht, daar kwamen oa. Sidephone en Punkt voorbij maar was het voor mij net niet. Ook was er nog geen bestaand topic, een mooie kans om er een te starten en de ervaringen te delen.

Uiteindelijk ben ik op Dumber OS (voorheen DumbDroid) en de Doov R77 Pro uit gekomen. Een candybar telefoon die draait op Android, met een scherm dat net klein/groot genoeg is voor wat ik zocht.

Helaas was de telefoon bij Dumber al uitverkocht, zij boden de Doov R77 Pro aan met Dumber OS er op geflasht. Ze gaan nu zelf een toestel uitbrengen, de Dumber Mini maar pas in augustus.

Vergelijkbare toestellen zijn de Qin F21 Pro, Qin F22 Pro, Doov R17 Pro.

Gok gewaagd en op Aliexpress zelf het toestel besteld, en na 2 uurtjes rommelen om Dumber OS te flashen heb ik het toestel nu een dag of 2 in gebruik.

Duosim besteld, WhatsApp als gekoppeld apparaat ingesteld en gaan! iPhone gaat uit, Doov aan. Bevalt zo ver prima. Gaandeweg zal ik vast wel tegen dingen aan gaan lopen.

T9 zit nog in het spiergeheugen, geinig hoe dat werkt 8)
Benieuwd naar ervaringen van anderen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs3KzZOcXDPsfkKbVIN81vgZQ1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waKDiR6R6RGXGqjemJXsJX21.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door firecaps30 op 23-04-2026 19:28 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mooi dat dit er is. Ik zie de play-store, kun je wel naar eigen inzicht apps installeren als Signal, DigiD, Bitwarden, TOTP authenticaties etc. Want naast dat ik mezelf ook wel wat verleiding van Tweakers scrollen wil besparen zijn er toch ook best wat apps die ik graag gebruik en echt nodig heb.

Google Wallet wordt niet ondersteund lees ik, AndroidAuto wel?

• firecaps30
Ben zelf ook nog aan het bekijken wat ik écht nodig heb op de Doov; 2FAS voor TOTP, ProtonPass, Whatsapp.

Wallet niet wegens gebrek aan NFC, de Dumber Mini gaat dat wel ondersteunen. AndroidAuto zie ik er wel op staan maar of het werkt durf ik niet te zeggen.

• matsb
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-05 17:49
Ben benieuwd naar je ervaringen (en die van anderen). Ik wil dit ook gaan proberen met dezelfde motivatie. Hoewel mijn schermtijd niet extreem is, vind het ik toch echt irritant dat de smartphone zo enorm de neiging heeft om je aandacht te vragen en eraan te blijven plakken als je hem eenmaal gepakt hebt.
Leuk dat dit topic er is, ga hem volgen.

Ga je ook een soort review schrijven?

Zie hier een recente impressie van de Dumber Mini, release in augustus.

[ Voor 14% gewijzigd door matsb op 04-05-2026 20:34 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Nice, ben benieuwd hoe je ervaring is over lange termijn.

Ik heb de Punkt gehad, en hoewel ik het een prima telefoon in de basis vond, is met uitfasering van 3G, en je dus op 4G moet zitten, het issue dat de batterij gewoon niet lang mee gaat.

Alternatieven zijn lastig te vinden, of prijzig.

Enige wat mij tegenstaat van deze oplossingen, is dat je sowieso altijd Android hebt, met een hoop Google meuk erin. Daar zijn natuurlijk oplossingen voor, maar support is dan ook wel lastiger. Zo zie je bij de Mudita telefoon dat ze erg achter lopen. Dat is ook niet gek met de hoeveelheid development die er voor nodig is en vaak een relatief klein team. Je hebt geen abonnement structuur, en vaak is het bedrijf niet breed/groot genoeg om lange termijn support te geven met de snelheid.

Helaas ben ik een ramp met navigeren, en enige vorm van webbrowser is handig voor wanneer je iets nodig hebt, omdat de wereld toch een beetje anders is ingesteld. Dat heb ik maar geaccepteerd.

Ik wil zelf toch voor een smartphone gaan met Graphene OS, en dan alleen broodnodige apps erop houden; browser, navigatie, mail en iets als Signal en mijn eigen gebouwde app. Voor bankzaken gebruik ik een sim-loze oudere iphone.

Verder; ziet de Dumber phone er wel leuk uit. Wat ik verder 'jammer' vind, is dat de telefoon (en soortgelijke) nog steeds best groot zijn. Ook logisch ivm de batterijcapaciteit nodig. Een subtielere telefoon die je in je pak kan stoppen zonder dat je een scheve 'moob' :9 hebt, zou fijn zijn.

Ik volg verder het topic, ben benieuwd!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TCvanAlphen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 10:02
Ik wil dezelfde stap zetten, Doov r77 Pro besteld maar ik durf het flashen niet aan. Ben niet zo'n goede tweaker en ben bang zo met een lelijk baksteentje achter te blijven. Is er toevallig iemand in Noord Brabant die dit wel aandurft en mij hiermee wil helpen?

• firecaps30
Als je de backup goed maakt dan heb je altijd wat om op terug te vallen. Gebruik de Linux iso die op GitHub staat en dan stap voor stap. Kom zelf uit NH dus niet om de hoek..

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toen ik een tijd terug een dumb phone voor moeders zocht liep ik tegen het gebrek aan VoLTE-ondersteuning aan, geen idee hoe dat nu is :S

Uiteindelijk haar maar een 2e hands smartphone gedaan (die wél VoLTE doet, hetzij niet out of the box bij Simyo) en geen mobiel internet omdat ze het niet nodig vind.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• firecaps30
Vanuit dumber hebben ze de laatste voorraad van de Doov R77 Pro online gezet, geflasht en al.
Pagina: 1