Bestaande leiding aansluiten op bestaande koppeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik heb een waterontharder en een buitenkraan.

Bij het installeren van de waterontharder de monteur gevraagd om de buitenkraan niet erop aan te sluiten. Nu wil ik dat ongedaan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5b3iwSCSKH4T1fngns3uzKR8flU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zulv2PcWFdfipBE9A7djd6yL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het overzicht. Rood moet naar groen.

Kan ik simpelweg
1. Met een tang de rode leiding (rood) losmaken met moer en al? Of draai ik dan de slang kapot?
2. De afsluitdop van punt (rood) losmaken
3. Slang aansluiten op het punt daaronder (groen)?

Hoe zou dit moeten werken? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srvqbpJ-wY5v8JTTSj1nZIucDjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7Iyp7dyyYrrv5DEdN1Ye6K9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bbky0YQOwgirEjZDyGEPLJCv5J8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghZLkcr2yzrdhaQGSG5ofurs.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit zei Gemini. Klopt dit?
Het omzetten van de leiding van "rood" (onthard water) naar "groen" (onbehandeld water) is in theorie een simpele klus, maar je moet wel even weten hoe deze koppelingen werken om lekkages of schade aan de slang te voorkomen.
Hier is hoe je dit aanpakt:
## Stap-voor-stap plan
### 1. Voorbereiding (Heel belangrijk!)
* **Sluit de hoofdkraan af:** Doe dit voordat je iets losdraait.
* **Druk eraf halen:** Zet een kraan in huis (en de buitenkraan zelf) open totdat er geen water meer uitkomt. Zo voorkom je een waterballet als je de koppeling losmaakt.
### 2. De rode cirkel (huidige aansluiting)
De witte slang zit vast met een **knelkoppeling**.
* Gebruik twee sleutels: één om de grote moer (onder de rode cirkel) tegen te houden en één om de moer van de witte slang los te draaien.
* **Draai je de slang kapot?** Nee, zolang je alleen de moer draait. De slang zit vast in een metalen ringetje (de knelring) binnenin de moer. Als je de moer losdraait, komt de slang met de moer en de ring meestal in zijn geheel los.
### 3. De groene cirkel (nieuwe aansluiting)
* Draai de **afsluitdop** (de messing dop bovenop) los. Hieronder zit waarschijnlijk dezelfde schroefdraad als bij de rode cirkel.
* Plaats deze afsluitdop vervolgens op het punt dat bij de rode cirkel is vrijgekomen. Zo sluit je het ontharde circuit weer netjes af.
### 4. De slang overzetten
* Steek de witte slang (inclusief de moer en de knelring) op de schroefdraad bij het groene punt.
* Draai de moer eerst met de hand vast zodat je zeker weet dat hij niet scheef zit.
* Draai hem daarna vast met een sleutel (**vast is vast**, niet forceren). Omdat de knelring al om de slang zit, hoef je hem vaak minder hard aan te draaien dan bij een gloednieuwe verbinding.
## Belangrijke tips
* **Knelring controleren:** Als de witte slang eenmaal los is, zie je een klein koperen of messing ringetje om de slang zitten. Laat deze zitten. Als de slang beschadigd lijkt bij de ring, moet je eventueel een klein stukje afsnijden en een nieuwe ring gebruiken, maar meestal is overzetten voldoende.
* **Check op lekkages:** Zet de hoofdkraan heel langzaam weer open en houd een droog doekje bij de nieuwe verbindingen. Als het doekje droog blijft, is het goed.
**Kortom:** Je plan klopt! Je hoeft niets kapot te draaien, zolang je maar de moer draait en niet de slang zelf probeert te wringen. Succes!

[ Voor 49% gewijzigd door banaliteit op 23-04-2026 19:28 ]

Beste antwoord (via banaliteit op 29-04-2026 07:04)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50
De plantjes (en eigenlijk mensen ook, het waterbedrijf doet juist kalk en mineralen in het water omdat dat gezond is, check kassa over waterfilters van afgelopen weken) kunnen prima tegen kalk in het water.
Hoogstens handig voor je auto, maar dan gebruik je toch een binnenkraan? Zoals al gemeld heb je kans dat je het niet meer goed vastkrijgt als je geen nieuwe aansluitkoppeling hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 26-04-2026 15:08 ]

Alle reacties

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Doe eens een foto die wat meer overzicht geeft?
Gaat de witte leiding naar de buitenkraan? Aangesloten vóór de waterontharder? En de leiding met de afgedopte aansluiting de waterleiding ná de ontharder die verder het huis in gaat?

Dat witte stuk is flexibele leiding. Dat is vaak 1 keer vastzetten en niet meer losmaken. Maak je het los dan is (mijn ervaring) vaak het witte stuk ingevreten door het knellen en lastig opnieuw waterdicht opnieuw te knellen. Heb je wel genoeg speling om witte leiding naar de 'rode' aansluiting te verplaatsen?
Vind sowieso dat dat witte stuk er maar vreemd in is geplaatst. Lijkt wel schuin er in te zitten. Dat vraagt om lekkage op termijn...

[ Voor 13% gewijzigd door ManiacsHouse op 24-04-2026 01:03 ]

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
Als je enkel een tang hebt om het los te maken, zou ik er niet aan beginnen. Al het juiste gereedschap aanschaffen voor alleen dit klusje is bijna net zo duur als even iemand laten komen die het oplost voor je.
Ga je sowieso veel zelf klussen en daarbij verwarming en waterleidingen enzo veranderen thuis? Dan kan het lonen om het juiste gereedschap aan te schaffen.
Ga je met een tang draaien, dan verkracht je meestal de boel. Heb je niks fatsoenlijks om de boel tegen te houden, dan draai je niet alleen de afsluiter eruit, maar draai je de koppeling ook ergens anders los. Losgedraaide koppeling moet uit elkaar om nieuwe knelringen in te doen, anders blijft het lekken. Aan de hand van de foto wordt het mij niet duidelijk of je de witte buis van de ene naar de andere kant verplaatsen en ik weet ook niet wat beide buizen doen, maar mij lijkt het dat als het ene het waterleidingsysteem is met ontharder en de andere zonder en je wilt overal de waterontharder op hebben dat je dingen moet gaan splitsen en doorkoppelen

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:10
Met welke reden wil je de waterontharder op je buitenkraan aansluiten?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:09

LankHoar

Langharig tuig

President schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:22:
Auto/motor/camper wassen met onthard water?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Miggle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:13
De afsluitdop heeft buitendraad, de rest binnendraad. Als alles dezelfde maat / diameter is dan zou je de onderste aansluiting van het 'groene' t-stuk in zijn geheel kunnen wisselen met de 'rode'. Twee waterpomptangen en je zou er moeten zijn. Het is wel lastig te zien, maar volgens mij lukt dat op die manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Miggle op 25-04-2026 17:45 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:26

Nicap

Tsssk....

Je had hem toch beter gelijk aan kunnen sluiten op de buitenkraan en de bypass kunnen gebruiken op het moment dat je er geen gebruik van wilt maken?

• banaliteit
  • Niet online
Nieuwe foto met overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnnq7GIBINqTpp1lUdNHr3Px7GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9dWgK7LXH3psA0Towgi4Lp1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 26-04-2026 14:13 ]

• banaliteit
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 01:01:
Doe eens een foto die wat meer overzicht geeft?
Gaat de witte leiding naar de buitenkraan? Aangesloten vóór de waterontharder? En de leiding met de afgedopte aansluiting de waterleiding ná de ontharder die verder het huis in gaat?
Ik heb foto toegevoegd. De metalen leidingen gaan naar watteronharder.

• banaliteit
  • Niet online
President schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:22:
Auto / plantjes.

• banaliteit
  • Niet online
Miggle schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:43:
De afsluitdop heeft buitendraad, de rest binnendraad. Als alles dezelfde maat / diameter is dan zou je de onderste aansluiting van het 'groene' t-stuk in zijn geheel kunnen wisselen met de 'rode'. Twee waterpomptangen en je zou er moeten zijn. Het is wel lastig te zien, maar volgens mij lukt dat op die manier.
Ik heb een overzicht foto toegevoegd.

Ik kan wel twee waterpomptangen regelen.

• banaliteit
  • Niet online
DannyXP1600 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:25:
Als je enkel een tang hebt om het los te maken, zou ik er niet aan beginnen. Al het juiste gereedschap aanschaffen voor alleen dit klusje is bijna net zo duur als even iemand laten komen die het oplost voor je.
Ga je sowieso veel zelf klussen en daarbij verwarming en waterleidingen enzo veranderen thuis? Dan kan het lonen om het juiste gereedschap aan te schaffen.
Ga je met een tang draaien, dan verkracht je meestal de boel. Heb je niks fatsoenlijks om de boel tegen te houden, dan draai je niet alleen de afsluiter eruit, maar draai je de koppeling ook ergens anders los.
Als ik het goed begrijp heb ik twee waterpomptangen nodig om het fatsoenlijk te doen?

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
Meestal als ik zoiets met een waterpomptang doe is alles kapot daarna.
Grote sleutels zoals 24, 27 en 32 heb je vaak nodig bij water/verwarming. 2x dus. Beetje fatsoenlijk hard ook, anders draai je ook de sleutel kapot.

Acties:
  • Beste antwoord

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50
De plantjes (en eigenlijk mensen ook, het waterbedrijf doet juist kalk en mineralen in het water omdat dat gezond is, check kassa over waterfilters van afgelopen weken) kunnen prima tegen kalk in het water.
Hoogstens handig voor je auto, maar dan gebruik je toch een binnenkraan? Zoals al gemeld heb je kans dat je het niet meer goed vastkrijgt als je geen nieuwe aansluitkoppeling hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 26-04-2026 15:08 ]

• quattron99
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 26-04 19:25
Die witte leiding (pex) kan makkelijk knikken bij te ver buigen. Om dit te voorkomen worden er speciale buigveren gebruikt die er in of er overheen gaan. Zoals het in de overzichtsfoto uit ziet, zit hier al best wat bocht in. Dus ga er liever niet aan buigen voor een kortere bocht naar waar je het nu wilt hebben.
De koppelingen die gebruikt zijn, kunnen idd wel met een waterpomptang of goed passende steeksleutel opnieuw aangedraaid worden. Zolang je de koppeling op dezelfde plek houd dan wel.
Denk er aan dat pex van elk merk net anders in qua passende koppelingen, om het makkelijk te houden voor de fabrikant. Dus zelfs als je met perskoppelingen iets zou doen, want perstangen zijn ook te huren, zoek dan wel uit wat voor type en maat slang je hebt.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:33
Je kunt ook overwegen om de aansluiting met een flexibele toevoerslang te maken, zeker als het alleen maar voor de buitenkraan is. Dan heb je bijna geen gereedschap nodig en het is minder foutgevoelig dan werken met pex leidingen.

• banaliteit
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:05:
[...]

Je hebt me wel aan het denken gezet betreft gebruik voor de auto. Wellicht is onthard water voor de shampoo en de sprays voldoende.

Zelfs met water van waterontharder blijf je namelijk een witte aanslag zien, maar wel minder dan met kalkhoudend water. Als je echt geen vlekjes wilt, dan zul je toch moeten drogen. En dan maakt het ook niet meer uit met wat voor water je de auto afspoelt.

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-05 19:21
Waarom zou je in godsnaam een buitenkraan op een waterontharder willen aansluiten? Alsof je plantjes ineens dood zouden gaan. Mensen mensen, wie heeft er vandaag de dag ALLEMAAL een waterontharder. Vlekjes op je auto? We hebben in Nederland zo’n beetje het beste water van de wereld, en nog is het niet goed genoeg. Je plantjes worden buiten sowieso nat geregend met zure regen, en als je geen vlekken op je auto wilt moet je hem afzemen na wassen. Geen problemen zoeken als ze er niet zijn en niet aan een installatie sleutelen als je er geen verstand, en spullen voor hebt. Als het fout gaat krijg je een flinke rekening gepresenteerd.
Pagina: 1