Foto's
Schematisch het huis, de lange zijde staat op zuid gericht:/f/image/5I4oyHy9tnDLS90PpeLxQPCY.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak van 140m2, 14m bij 10m.Schaduw
Geen (alleen van dakranden en de rijen van panelen, dakranden heb ik nog invloed op ivm renovatie)Jaarverbruik
Zo weinig mogelijk (import).Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Het doel is om het energiegat in de winter zoveel mogelijk te dichten, dan lijkt mij de doelstelling voor deze tweakWie gaat het project uitvoeren
IkzelfBijhouden van data
Nice to have.Reeds verkregen offertes
Geen, kan zelf kopen bij web winkels.Regio
FlevolandTools
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html (gebruikt voor een 'eerlijke vergelijking' niet voor de absolute opbrengst)https://zonnepaneel-info.nl/nl/minafstand.html
openscad voor de renders
Intro
Beste tweakers, dit is voor mijn een research topic met als doel om het winter energie gat zoveel mogelijk te dichten. Hierbij hoort naast energie reductie (renovatie is geplanned) ook energie opwek. Om te kijken in hoeverre dit mogelijk is ben ik dus verschillende plat dak opstellingen aan het nalopen en zou het leuk vinden om daar een discussie over te voeren. Hierbij is dus het doel om zoveel mogelijk kWh in december uit een opstelling te krijgen.De opstellingen heb ik zo goed mogelijk geverifieerd met de calculator van Thomas Berger (welke uiteraard geen rekening houd met rij-op-rij schaduw), de totale opbrengst wordt dan gebruikt voor het vergelijken en niet persee voor wat er daadwerkelijk opgewekt gaat worden.
Ik hoor graag of ik nog iets over het hoofd heb gezien, iemand een nog mooiere opstelling weet te verzinnen of dat er mankementen in mijn conclusies zitten.
Huidige opstelling voor renovatie
24*370wp met 15 graden dakjes gericht op oost-west10*220wp (gegokt adv opbrengst per paneel, ze lagen er al met de aankoop van het huis) met 15graden gericht op zuid
Alle zonnepanelen met apsystems micro-omvormers
Growatt SPA10000 met batterij (AC gekoppeld)
Ook aanwezig
90 heatpipes gericht op zuid
Mijn eeste conclusies om het zo goed mogelijk op te zetten
- In theorie zou de extra DC->AC omzetting in de microomvormers het best vermeden kunnen worden en zou de omvormer dus vervangen moeten worden voor een SPH versie (H voor hybride)- Voor de winter wil je zo lang mogelijke strings zodat je zo snel mogelijk het start voltage van de omvormer bereikt, waarbij de totale Voc wel onder de max voltage blijft.
- Zuid is beter dan Oost-west:
Voor mijn huidige opstelling oost-west => 91kWh
De helft van die panelen op zuid => 84kWh
- Solar tracking is niet beter, maakt voor de korte winterdagen maar minimaal uit, zeker als de panelen on een hoek van 60 graden of groter geplaats worden. Laat staan het mechanische onderhoud dat je op de hals haalt.
- Optimizers (zoals de Tigo Energy TS4-A) zijn in principe een mppt en een dc-dc omvormer in een. In het geval van de Tigo zijn deze blijkbaar dus toepasbaar bij 'normale' omvormers. In hoeverre deze dc-dc conversies beter zijn dan de dc->ac conversie van de apsystems micro omvormers is mij onduidelijk.
- Bi-facial is een leuke extra om systeem verliezen mee te compenseren. Wit dak is wel handig.
- Half-cut maakt niet heel veel uit als je panelen in landscape hebt, in portrait heb je potentieel geen optimizers nodig.
- Ik ga er van uit dat de heatpipes niet significant kunnen bijdragen in december.
De alternatieven
Hieronder 2 panelen gepakt voor vergelijk:JAM54D41-455/LB 455 wP, 39.50 Voc, Temp coef: -0.29, Breedte: 1.762 m, hoogte: 1.134 m
JAM60D24-535/LB 535 wP, 44.13 Voc, Temp coef: -0.29, Breedte: 2.063 m, hoogte: 1.134 m
Min input voltage SPH10000: 150 Vdc
Max input voltage SPH10000: 1000 Vdc
Nogo zone: 0.6m
Alles vol oostwest:
| Orientatie: Landscape |
| Breedte paneel: 1.762 m | |
| Hoek: 15 graden | |
| Hoogte nok: 0.3 m | |
| Wp: 21840 W | |
| Aantal panelen: 50 | |
| Gesimuleerde kWh: 237 kWh | |
| Opmerking: Max panelen per string is 24 vanwege max voltage |
![]() | Orientatie: Portrait |
| Breedte paneel: 1.762 m | |
| Hoek: 15 graden | |
| Hoogte nok: 0.46 m | |
| Wp: 15015 W | |
| Aantal panelen: 33 | |
| Gesimuleerde kWh: 286 kWh | |
| Opmerking: Max panelen per string is 24 vanwege max voltage |
![]() | Orientatie: Landscape |
| Breedte paneel: 2.063 m | |
| Hoek: 30 graden | |
| Hoogte nok: 0.58 m | |
| Wp: 9630 W | |
| Aantal panelen: 18 | |
| Gesimuleerde kWh: 254 kWh | |
| Opmerking: Custom frame nodig? |
/f/image/BDtViQVrGYVNMBJGHHuDIvdV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Kl4tGJcUAQRkyTLdFbP9x5vg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qXAGkuhpXPjqFW4u5qoj6IUB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oljmrUnImI2W9E5AtM4wy84f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E1oFNYOoSwf22fAQ9GIO2yRL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rWaxKAmekH8x2S1c5PxAKPX4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7oKkNAz2WwGNaY9ZQBGeGmen.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kFpjZ1wpg0PVxu3nnOU658K1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lt61tq3pFrfuE8gGdjn27dT2.png?f=fotoalbum_large)