Complexe duurzame installatie; onderhoud/vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jbern
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:42
Hoi allemaal,

Ik hoop dat mensen met meer verstand kunnen meedenken over mijn situatie.
Sinds vorige jaar woon ik in een huis met een vrij complexe installatie (ik beschrijf deze hieronder gedetailleerder). Verschillende componenten beginnen kuren te vertonen, het geheel is in 2010 geplaatst, dus er zullen komende jaren meer kuren volgen.

Mijn dillema is; de hele boel vervangen wordt een zeer grote en vooral kostbare onderneming.
Maar wegens de complexiteit van de installatie (alles is gekoppeld) is puur onderdeel voor onderdeel vervangen lastig.

De installatie (in grote lijnen)

Een bodemwarmtepomp (merkloos, documentatie door het failliete Rome Energy Solutions). 11,8 kW vermogen. Geen 'slim' apparaat, valt niet digitaal op afstand uit te lezen. Met twee bron lussen (2x 106 meter).
Vloerverwarming (4 woonlagen)
Een zonneboiler/buffervat (cv Smart ME 400) met twee componenten (sanitair water en vloerverwarming)
-Prity CV Houtkachel. Groot bakbeest. Met warmtewisselaar,circlatie pomp, aangesloten op boiler/buffer
-Twee zonnecolletorer, via KSB Pomp aangesloten op boiler/buffervat
-P Lemmens ventilator / WtW, ook hydraulisch aangesloten op boiler/buffervat
-En een hoeveelheid leidingen, driewegkleppen en circulatiepompen waar een koperdief een hartaanval van zou krijgen.

Deze installatie was in 2010 zeer vooruitstrevend. Echter; het installatiebedrijf is overgenomen door een gigant die liever niet meer aan zulke installaties werkt. Veel componenten zijn niet-standaard, het lukt zelden om een monteur te vinden die bekend is met het model of de techniek. Componenten vervangen blijkt lastig, dan moet (althans, da werd steeds voorgesteld) het nieuwe component losgekoppeld van rest vd installatie. Hierdoor raken echter die andere componenten buiten werking. (bijvoorbeeld een CV kachel mag je niet stoken als deze niet meer daadwerkelijk water verwamt. De WtW ventilator; geen idee wat er gebeurt als ik deze afdop.)

Bij een probleem (in de winter werd het huis gewoon niet warm genoeg) is het schieronmogelijk te achterhalen waar het probleem precies zit.

Wat ik wil;

Een stabiele installatie die een stuk makkelijker is te onderhouden.
Niet afhankelijk zijn van een houtkachel (af en toe stoken is leuk, maar dat moet niet de basis zijn).

De opties:
-De hele rambam er uit. Duur. En dan moet ik een hele goede installatiepartner vinden die zo'n klus aankan.
-Toch kijken of ik stuk-voor-stuk ga vervangen, maar dan blijf ik vastziten aan de complexiteit van deze opzet.

Om mijn hulpvraag concreter te maken;

-Hoe denken jullie over mijn analyze dat de complexiteit van de installatie problemen geeft? Zijn losse/minder gekopplede componeten inderdaad eenvoudiger in onderhoud en afstelling?

-Wat zouden jullie in mijn geval doen? (Waarbij uiteraard geld een rol speelt, maar investeren wel mogelijk is)

-Welke installateurs zouden jullie aanraden?

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe praten al deze onderdelen met elkaar?
Zit er een centrale computer die alles regelt?
Of is het analoog?
Of verwachten sommige onderdelen een bepaalde druk/temperatuur en stoppen deze als die niet gemeten wordt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:16
Lastig dilemma waar vermoedelijk veel mensen de komende tijd mee te maken gaan krijgen. Als je 10 jaar geleden vooruitstrevend bezig was zit je nu met apparatuur die aan vervanging toe is en mogelijk niet meer bekend/ondersteund.

Uiteraard heb ik geen pasklaar antwoord voor je. Mijn installatie is 4 jaar oud en kan hopelijk nog lang mee.

Als alles vervangen haalbaar is zou dat mijn voorkeur hebben. Dan kan je het ook laten herontwerpen naar de huidige eisen en wensen. Heb je bijvoorbeeld wel behoefte aan een houtgestookte CV?

Als dat niet haalbaar is zou ik beginnen met heel goed de afhankelijkheden in kaart brengen. Welke apparaten zijn aan elkaar gekoppeld? Gebeurt dat mechanisch, elektronisch of digitaal? Welka onderdelen zijn onafhankelijk? Op die manier heb je een beter beeld hoe onderdelen los van elkaar te vervangen zijn.

Het lastige bij vervangen is dat je blijft bij de huidige ingewikkelde inrichting en het suboptimaal blijft werkenZeker als onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn en je met alternatieven een vergelijkbare werking vindt probeert te krijgen.
Een bodemwarmtepomp (merkloos, documentatie door het failliete Rome Energy Solutions).
Wat ik vind op het alwetende internet lijkt het er op dat Rome Energy Solutions een eigen warmtepomp had. Dus niet helemaal merkloos, maar van het merk "Rome Energy Solutions".

Overigens zag ik dat de onderhoudscontracten zijn overgenomen door een ander bedrijf (wat niet lekker ging volgens deze uitspraak). Maar wellicht kan je dat bedrijf benaderen om te kijken of ze de kennis nog in huis hebben

• Jbern
Juup schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:01:
Hoe praten al deze onderdelen met elkaar?
Zit er een centrale computer die alles regelt?
Of is het analoog?
Of verwachten sommige onderdelen een bepaalde druk/temperatuur en stoppen deze als die niet gemeten wordt?
Er is geen centrale computer die alles regelt. Sommige componenten (de pomp aangesloten op zonnecollectoren) kan via software op afstand worden ingesteld. De WP meet door sensors de buitentemperatuur en bijvoorbeeld temperatuur van sanitairwater in het buffervat maar wordt bediend door een Siemens Polycool paneel op de pomp die verder niet uitgelezen kan worden. En er zit bijvoorbeeld een timer op waarin kan instellen wanneer de WP het sanitairwater gaat verwarmen.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:13

Jan2023

KISS

Wat ik mij afvraag : hoe groot is je woning en bouwjaar dat het zo vol gestouwd is met al die opties?
Of heeft er een tweaker gewoond?,)
De basis lijkt mij perfect voor een warmtepomp , huis vol met vloerverwarming!
Dus een nieuwe L/W WP plaatsen is heel goed te doen , met de juiste Kapaciteit.
Alle toeters en bellen verwijderen en een goede oplossing bedenken voor je warme sanitair water (SWW)
Afhankelijk van aantal personen , badkamers , bad of douche .

Blijft een beetje jammer van die bodemlussen , zal een stevige investering zijn geweest ooit.
En of die bron nog warmte geeft of uitgeput is ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:43
Eruit halen kan iedereen. Dat moet dus elke willekeurige installateur kunnen doen. Dan gewoon een warmtepomp op die bodembron aansluiten en een ventilatie box erin en het is eenvoudig en gebruikersvriendelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jbern
Jan2023 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:13:
Wat ik mij afvraag : hoe groot is je woning en bouwjaar dat het zo vol gestouwd is met al die opties?
Of heeft er een tweaker gewoond?,)
De basis lijkt mij perfect voor een warmtepomp , huis vol met vloerverwarming!
Dus een nieuwe L/W WP plaatsen is heel goed te doen , met de juiste Kapaciteit.
Alle toeters en bellen verwijderen en een goede oplossing bedenken voor je warme sanitair water (SWW)
Afhankelijk van aantal personen , badkamers , bad of douche .

Blijft een beetje jammer van die bodemlussen , zal een stevige investering zijn geweest ooit.
En of die bron nog warmte geeft of uitgeput is ?
Het huis is zo'n 190 m2 aan woonoppervlak. Gebouwd in de jaren '50, aanbouw&verbouwing in 2010. Dit is zeker neergezet door een tweaker die van hobbyen/pioneiren houdt.
Jij stelt een L/W pomp voor ipv W/W. Wat is hier het voordeel van, als de bodemlus er al ligt?

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
ik zou als ik jouw was het schematisch in kaart proberen te brengen hoe alle delen werken/gestuurd worden. Vaak zijn dit 'standalone' machines die door sensoren getriggerd worden. door een offset te geven aan sensoren geef je een onderdeel voorrang op de andere om te gaan stoken.

Als je dit schematisch hebt kun je een plan maken om dit naar jouw wens te maken, enerzijds drukt dit de kosten, en maak je het minder complex voor jezelf en de installateur.

Daarnaast zou ik een L/L WP behouden. je hebt de lus al, dus je kunt redelijk eenvoudig vermogen daarvan bepalen.

Zonnecollectoren (ben er geen fan van) maar ze zitten er al en zolang ze werken zijn 'gratis'' energie.

Houtkachel en WTW idem.

Denk dat het verstandig is als je losse componenten gaat vervangen dat je het zo kan regelen dat je ze zelf kunt aansturen dmv HA of een andere eco systeem. zo voorkom je zelf ook dat je in een vendor lock uitkomt.

TLDR, zaak in kaart (laten) brengen en deel voor deel vervangen/aanpassen waar het probleem zit.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

Pagina: 1