Vraag

• Ernie007
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:04
Mijn vraag
...
Ik krijg binnenkort een EV en wil daarom van mijn huidige variabele contract overstappen naar Dynamisch. Ik heb al wat onderzoek gedaan op dit forum en Jeroen.nl maar wil toch jullie mening peilen

Situatie: 14 panelen op het dak met tot nu toe flink overschot. Er komt een Volvo EX40 op het pad die ik ga laden via een Zaptec Go 2. De auto wordt niet voor woon werk verkeer gebruikt en staat daarom ook vaak overdag op het pad. Doel is dynamisch te laden en ook alleen op zonne-energie overschot. Ik weet dat er een firmware update aankomt voor Zaptec. Echter werkt load balancing alleen in de automatische stand.

Zonneplan lijkt af te vallen omdat hun powerplay alleen werkt met hun eigen lader. Bij Frank begrijp ik dat je de auto direct kan koppelen in de app en op die manier alleen ook zon kan laden. Het eventueel afkoppelen van panelen in de toekomst (2027) zou een mooie optie zijn.

Ik heb Home Assistant maar ben niet echt thuis in het programmeren van zaken en hier wat huiverig in. Daarnaast een Homewizard P1 meter en straks ook een Zaptec Sense (Homewizard P1 splitter)

Ik ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernie007 op 23-04-2026 11:19 ]

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om te beginnen zou ik me in Home Assistant verdiepen. Een automation maken is zo moeilijk nog niet. Het is niet dat je die-hard codes moet kloppen, gewoon een logische flow opzetten. Het programmeerwerk is vaak al voor je gedaan. De echte kunst is vaak om de producten er aan te koppellen. Soms is dat super simpel, zoals de Homewizard die je ongetwijfeld al in HA ziet, soms wat meer een uitdaging. Maar laat dat je niet van de wijs brengen, google helpt je vaak al een eind op weg.

Zo heb ik een Zonneplan inverter, die onder water gewoon een rebranded SAJ blijkt te zijn. Voor SAJ heb je gewoon een plugin voor Home Assistant, alleen werkt die plugin wel via Modbus. En laat er nu gewoon een modbus-ingang op mijn inverter zitten... Dus ik heb op Ali een Modbus naar Ethernet adaptertje gekocht et voila... ik kan mijn inverter aansturen. Oke, uitzetten gaat niet, ik kan tot een minimum van 200W gaan, maar dat is stukken beter dan de 2,5kW die hij kan leveren op een mooie koele zonnige dag.

Frank Energie heeft daarnaast een integratie waarmee je de energietarieven kunt binnenhalen (en er zijn er meer die de marktprijzen tonen). Dus heb ik een automation opgezet met de volgende eigenschappen:
- ALS energieprijs met kosten lager is dan 0
- DAN dim de panelen naar 0% (= feitelijk ongeveer 200W)
- EN laad de Home Assistant batterij op maximaal vermogen.

Ik ben nu niet thuis, dus kan je de YAML niet geven (en eigenlijk, door het zelf te doen leer je het ook beter), maar voor de zonnepanelen alleen komt het in kort neer op:
TRIGGER:
- Entity: Energieprijs
- To: <leeg laten, elke wijziging is interessant>
CONDITION:
<geen>
ACTIONS:
- IF Energieprijs < 0
-- THEN
--- Number.setvalue:
---- entity: <saj-value>
---- value: 0
-- ELSE
--- Number.setvalue:
---- entity: <saj-value>
---- value: 110

• Ernie007
Dank voor je antwoord. Ik kan vast wel HA inregelen, ik heb nu al mijn apparatuur, inclusief panelen (EnPhase) en HW erin staan.

Ik begrijp dat Frank Energie via de App kan zonneladen, hij kan dat zowel via de auto of via de paal regelen. Bij Zonneplan heb je meer lock-in door hun eigen lader. Dat afschakelen van de panelen zou sowieso iets voor volgend jaar zijn als er geen saldering meer is. We zijn natuurlijk precies tijdens de zomer vakantie een paar weken weg dan ben je volop aan het terugleveren, voor de rest wil ik juist de auto gebruiken om overtollige zonne-energie te gebruiken.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ernie007 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:49:
Dat afschakelen van de panelen zou sowieso iets voor volgend jaar zijn als er geen saldering meer is. We zijn natuurlijk precies tijdens de zomer vakantie een paar weken weg dan ben je volop aan het terugleveren, voor de rest wil ik juist de auto gebruiken om overtollige zonne-energie te gebruiken.
Ehh nee... je zit met een dynamisch contract met tarieven die elk uur of elk kwartier wisselen. En die kunnen óók negatief worden. Dus als de stroomprijs -0,10 cent per kWh is en je levert een uur lang 3000 Watt terug (3kWh) dan kost je dat 30 cent, plus de inkoopkosten en andere overhead.

Toevallig is het vandaag ook even negatief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfgBXa9fLnxBIW4p3i2vHvOPSSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MDrsRkWG3hTaLjeVasNDx380.png?f=fotoalbum_large

Dus in je vakantie lekker terugleveren? Doe dat lekker met je (voor onbepaalde tijd verlengde) vaste contract. Met een dynamisch contract moet je juist je best doen om je eigen opwek zoveel mogelijk te verbruiken. En bij een negatieve stroomprijs, juist zoveel mogelijk te verbruiken. Dus (vaat)wasmachine en droger aan en de EV en thuisbatterijen volle bak opladen. Want ook dát is een dynamisch contract.

[ Voor 14% gewijzigd door RiDo78 op 23-04-2026 16:04 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:34
Hoe je zonladen via Frank app zou moeten doen weet ik niet, ik heb er nooit een stand voor gezien.
Je kan ook nog even kijken op site NextEnergy, die hebben vrij veel veranderd laatste tijd.

• Ernie007
Vdvmark schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:02:
Hoe je zonladen via Frank app zou moeten doen weet ik niet, ik heb er nooit een stand voor gezien.
Je kan ook nog even kijken op site NextEnergy, die hebben vrij veel veranderd laatste tijd.
Volgens de website kan dat zo: "https://www.frankenergie....pG-BL-PRHDORoCRy8QAvD_BwE" maar ik ben geen klant en kan dus ook niet in de app kijken....

• Ernie007
RiDo78 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:02:
[...]

Ehh nee... je zit met een dynamisch contract met tarieven die elk uur of elk kwartier wisselen. En die kunnen óók negatief worden. Dus als de stroomprijs -0,10 cent per kWh is en je levert een uur lang 3000 Watt terug (3kWh) dan kost je dat 30 cent, plus de inkoopkosten en andere overhead.

Toevallig is het vandaag ook even negatief:
[Afbeelding]

Dus in je vakantie lekker terugleveren? Doe dat lekker met je (voor onbepaalde tijd verlengde) vaste contract. Met een dynamisch contract moet je juist je best doen om je eigen opwek zoveel mogelijk te verbruiken. En bij een negatieve stroomprijs, juist zoveel mogelijk te verbruiken. Dus (vaat)wasmachine en droger aan en de EV en thuisbatterijen volle bak opladen. Want ook dát is een dynamisch contract.
Eens en daarom wil ik ook een Dynamisch contract. Vaatwasser en wasmachine en droger kan ik al aansturen via Homewizard (of HA) en dus plannen tegen de laagste kosten. Nu de auto er komt is dat een mooie bron voor overtollige energie en dan begint een dynamisch contract te lonen. Alleen dan heb je natuurlijk periodes zoals de vakantie waar je nauwelijks verbruik hebt.

• Ernie007
Ik zie trouwens dat Frank Energie dit ook heeft in de app (Slime terugleveren) en deze is compatibel met mijn omvormer. Aangezien er ook compatibiliteit is met zowel en auto als de laadpaal lijkt me dit een goede oplossing.

• Vdvmark
Ja geen zonladen dus, laden tegen laagste prijs of onbalans. Dat kan vaak samenvallen, maar is dus prijsgestuurd niet zongestuurd. Je laadpaal heeft misschien optie om zongestuurd te laden.

• Ernie007
Vdvmark schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:12:
Ja geen zonladen dus, laden tegen laagste prijs of onbalans. Dat kan vaak samenvallen, maar is dus prijsgestuurd niet zongestuurd. Je laadpaal heeft misschien optie om zongestuurd te laden.
Die optie zou volgende maand middels een FW update beschikbaar moeten komen!

• Vdvmark
Ernie007 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:14:
[...]

Die optie zou volgende maand middels een FW update beschikbaar moeten komen!
Dan kan niemand dat nu kontroleren :D

• Vdvmark
Ik heb tot deze maand slim laden en slim terugleveren aan gehad. Voor slim laden moet je je realiseren dat ie dus gaat laden als dat qua onbalans uitkomt, dat betekent vaak dat ie ook niet laad als de gewone prijzen het laagst zijn en ik van overschot af wou. Voor slim terugleveren geldt iets vergelijkbaars, ik heb voldoende speelruimte in overschot om altijd als beursprijzen negatief zijn uit te schakelen, relatief zelden gebeurt dat automatisch via slim terugleveren. Wel kan ie kort uitschakelen terwijl t je niet uitkomt, omdat de prijzen vrij hoog zijn en je verbruikt, maar dat gebeurt dan omdat dat gezien onbalans aantrekkelijk is. Ook dat irriteerde mij :) Financieel zal t per maand echt wel geld opleveren, maar er zijn dus situaties die voor hun op onbalans geld opleveren en jou op dat moment geld kosten of ervoor zorgen dat je auto niet laadt. Als je t in de gaten hebt kan je slim laden uitschakelen, als je t niet in de gaten hebt loop je kans dat je auto niet of minder geladen heeft dan je verwachtte.

• Ernie007
Vdvmark schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:31:
Ik heb tot deze maand slim laden en slim terugleveren aan gehad. Voor slim laden moet je je realiseren dat ie dus gaat laden als dat qua onbalans uitkomt, dat betekent vaak dat ie ook niet laad als de gewone prijzen het laagst zijn en ik van overschot af wou. Voor slim terugleveren geldt iets vergelijkbaars, ik heb voldoende speelruimte in overschot om altijd als beursprijzen negatief zijn uit te schakelen, relatief zelden gebeurt dat automatisch via slim terugleveren. Wel kan ie kort uitschakelen terwijl t je niet uitkomt, omdat de prijzen vrij hoog zijn en je verbruikt, maar dat gebeurt dan omdat dat gezien onbalans aantrekkelijk is. Ook dat irriteerde mij :) Financieel zal t per maand echt wel geld opleveren, maar er zijn dus situaties die voor hun op onbalans geld opleveren en jou op dat moment geld kosten of ervoor zorgen dat je auto niet laadt. Als je t in de gaten hebt kan je slim laden uitschakelen, als je t niet in de gaten hebt loop je kans dat je auto niet of minder geladen heeft dan je verwachtte.
Wat heb je nu dan, heb je beide uitgezet?

• Vdvmark
Ja, slim laden omdat t alleen met steeds aangepastte opdrachten mogelijk bleef om m iig grotendeels te laten laden waarneer ik dat wilde. Slim terugleveren heb ik uitgezet, nadat ik anderen van paranoia betichtte vanwege schakelen waarneer t Frank uitkomt en toen schakelde Frank twee keer kwartier uit bij 16 cent, terwijl ik net mn jaarrekening bestudeerd had waar mn gemiddelde inkoop 7,xx cent was. Bij meer dan dubbele prijs schakelden ze zonnepanelen dus kort uit, terwijl ik zeg maar 5500 watt zonneopbrengst had en paar duizend verbruik. Het was voor die dag een lage prijs, dat wel, maar op jaarbasis was t een heel forse prijs, door verbruik op dat moment kostte het mij circa 50 cent, dagvergoedingen slim terugleveren meestal 15 tot 25 cent, zoiets. Het maakt niet veel uit, maar ik was er klaar mee. (Het is niet zo dat je een vergoeding krijgt voor t uitschakelen, je krijgt een vaste vergoeding van zegmaar 1 cent extra voor teruglevering, voor de teruglevering die tijdens zonuren is, batterijteruglevering wordt afgetrokken, het gedeelte waarvan zij vermoeden dat t batterijteruglevering is wordt afgetrokken, zij zouden dat vrij precies kunnen weten, maar zijn er niet heel moeilijk mee, maar dus bij mij wel altijd enige aftrek vanwege thuisaccu).
Pagina: 1