Juiste manier pv kabels trekken. Panelen > hybride thuisaccu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vibemaker
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:46
Ik heb een vraagje over het trekken van pv kabels.

Bij dit soort dingen heb ik de neiging om me maniakaal in te lezen maar in dit geval zie ik daardoor ff door de bomen het bos niet meer.

De situatie:
Ik ga in mijn schuur een Zendure solarflow 2400 pro plaatsen. Op het dak van de schuur komen 4 zonnepanelen in oost-west opstelling. Ik wil de panelen elk op een MPPT ingang van de 2400 pro aansluiten. De kabels gaan door een dakdoorvoer van de panelen naar de batterij. totale afstand zal tussen de 4 en 5 meter zijn.

Nu lees ik (voor mij) tegenstrijdige berichten online; aan de ene kant lees ik dat je de plus en min prima samen door een mantelbuis kunt trekken en aan de andere kant lees ik dat je de plus en min apart gebundeld met een paar centimeter ruimte er tussen moet monteren.

Oftewel:
- kan ik met deze opstelling per paneel de plus en min in een eigen mantelbuis naar de 2400 pro trekken, of moet ik van zowel de pluskabels als de min kabels een aparte bundel maken en die gescheiden van elkaar naar de batterij laten lopen?

Misschien vraag ik voor jullie naar de bekende weg, maar ik wil het graag juist doen.
Dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via Vibemaker op 23-04-2026 13:26)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:33
Het gescheiden doorvoeren heeft te maken met het doven van evt. vlamboog als deze door een brandscheiding gaat.
Bij een vrijstaande schuur is daar volgens mij geen sprake van.
Dan zou ik het technisch zo optimaal mogelijk monteren, en dat is elk paneel gebundeld houden voor EMC.

Alle reacties

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-04 14:36
Theoretisch gezien, + en - apart doorvoeren.

Bij AC-stromen als je een "vlamboog" trekt kan deze tussen de bekabeling zich voortbewegen, deze kan zichzelf doven doordat er altijd een nuldoorgang is (Alternating Current. Wissel spanning.)

Bij DC-stromen (zoals bij PV) heb je dat niet. de vlamboog blijft dan bestaan. stel je legt + en - in dezelfde doorvoer en krijgt dan een vlamboog, kan deze tot aan je omvormer geraken en de boel opblazen.
Kant-tekening. Wat als je na de doorvoer een vlamboog krijgt? Vaak leg je ze na de doorvoer terug samen..
reden ook dat veel paneelboeren ze gewoon bundelen.

Als je in de mogelijkheid bent, ze geheel scheiden tot aan de omvormer is dan een +'je. indien het niet lukt, is dat ansich geen probleem

[ Voor 3% gewijzigd door Skyllaer op 23-04-2026 11:23 ]

• Vibemaker
Dank voor je reactie.

het ding is dat de Zendure 2400 pro zélf de omvormer is. Dus als je de kabels gescheiden houdt, moeten ze toch vroeg of later bij de batterij bij elkaar komen.
Nou ben ik van plan boven de batterij pv schakelaars te monteren, zodat ik de panelen uit kan schakelen (voelt veilig). Daar komt alles dus samen en gaat het vervolgens toch een soort van gebundeld per mppt ingang naar de batterij.

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:33
Het gescheiden doorvoeren heeft te maken met het doven van evt. vlamboog als deze door een brandscheiding gaat.
Bij een vrijstaande schuur is daar volgens mij geen sprake van.
Dan zou ik het technisch zo optimaal mogelijk monteren, en dat is elk paneel gebundeld houden voor EMC.

• Vibemaker
Top, dank je wel. Het is inderdaad een vrijstaande schuur. Dan ga ik het netjes per paneel bundelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vibemaker op 23-04-2026 13:26 ]