Vloer zelf isoleren en vloerverwarming leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ninnoc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-04 20:38
Mijn vraag
Ik wil zelf de vloer van mijn nieuwe huis isoleren en vloerverwarming laten aanleggen. Het heeft geen kruipruimte. De vloer bestaat op dit moment uit een houten bovenvloer die is ligt op een betonvloer. Vanaf het beton tot de bovenkant van vloer is ongeveer 10cm. De houten vloer is zelf bijna 2cm dik, dus 8 cm ruimte ertussen. Er is daardoor niet genoeg ruimte voor isolatie en een cementdekvloer en daar de vloerverwarming in frezen. Ik wil niet dat mijn vloer heel veel hoger wordt, maar 2cm is OK. Vloeroppervlakte is ong. 22m2.

Mijn plan:
Op het beton PIR platen 80mm leggen (zoals deze)
Daarop EPS droogbouwsysteem vloerverwarming (30mm)
En dan natuurlijk de vloer.

Mijn vraag:
Is het nodig om folie tussen de betonvloer en pir platen te leggen?
Zijn er nog alternatieven die beter/goedkoper zijn? Bv ipv EPS Knauf Brio 23 en dan infrezen

Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb nog een stukje vergelijkbare vloer en daar is het beton niet vocht dicht Eerst wilde ik een soort gelijke opbouw maken maar ik heb gekozen om de gehele vloer te vervangen maar als ik voor jouw opbouw zou gaan zou ik zeker folie op de beton leggen.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:05

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als het een vloer op zand gestort is kun je het ook "groter" aanpakken.
Uitbreken, stuk afgraven, isoleren en opnieuw opbouwen. Ter inspiratie mijn start van mijn huidig huis, (en HIER het vorige) en dit is de 3de keer dat ik het zo doe. Bij het eerste huis had ik een vergelijkbare constructie die jij hebt (jaren '50 huis) maar de oplossing die ik toen had ga ik niet delen want die was te belabberd achteraf gezien..... Iets met verwarmen van de pieren die onder het beton leven.

Wil je bij het huidige blijven dan is droogbouw vloeren je zoekterm met daaronder een vochtscherm en daarop een isolatie. Als je met weinig opbouwhoogte zit een hoge isolatiewaarde wil halen denk dan aanAerogel.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 23-04-2026 09:54 . Reden: zinsopbouw ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Vadecium
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:43
Vergeet niet de dikte van je nieuwe vloer voor de totale hoogte.