Ervaren Mac gebruikers, wat is jullie koopstrategie?

Pagina: 1
Acties:

• KWgezond
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:11
Hi Tweakers, eerst een beetje achtergrond bij mijn vraag:

Ergens rond 2021, kocht ik een m1 air, tweedehands maar bijna nieuw voor ~500 euro. Mijn beste aankoop en beste computer ooit.

Het apparaat is niet meer weg te denken uit mijn werk en leven, maar nodig aan een upgrade toe. Dus, sta ik op het punt te upgraden.

Echter, wat youtuber Marques Brownlee de "price ladder" noemt, doelend op upgrades, in combinatie met het toch al grote aanbod kwa modellen, is ronduit overweldigend.

Voor hardware aankopen check ik (normaal gesproken):

1. tweakers BBGs,
2. fora,
3. benchmarks

En kies dan iets met goede prijs kwaliteit verhouding...

Maar volgens mij doen Mac gebruikers vaak.

1. lekker hoog speccen zodat hij lang meegaat,
2. regelmatig upgraden / doorverkopen

Dus mijn vraag is hoe jij hier in staat. Koop je wat nu nodig is en blijf je flexibel, of smijt je juist met geld en blijf je je werkpaardje trouw? Of koop je altijd base omdat dit (gezien mijn ervaring) eigenlijk ook best wel goed werkt. Koop je vaak tweedehands, of altijd nieuw?

En waarom zint je jouw Mac koopgedrag?

Voor specifiek advies voor mij (welkom maar niet nodig):

Mijn m1 air was base model, 8gb/256gb, maar swapt en throttled reeds bij het compilen van apps waaraan ik werk.

Was overtuigd dat een nieuwe air het antwoord zou zijn, maar zag het nieuwe (vanaf m2) dozige model, waardoor ik een Macbook Pro minder als compromis ben gaan zien. Dus ik cirkel nu een beetje rond:

1. een m5 air base
2. misschien toch upgrade naar-> 24gb/1TB
3. als ik toch geld uitgeef dan ook een Macbook Pro
4. en waarom niet een m5 pro chip?
5. dan ook meteen een dikke m5 max setup voor Local LLMs en gaming 8)7

Maar ik land eigenlijk nergens... en ondertussen zit ik hier te wachten tot mijn m1 air afkoelt en weer door kan...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien je langdurige workloads moet je eigenlijk wel naar een Pro, want alle Airs throttlen door hoge temperaturen onder langdurige belasting. Dat probleem zul je dan blijven houden in zekere zin.

De base 14” M5 is dan de beste keuze. Kost alleel wel fors meer euro’s.

Als je echt vooral naar waar voor je geld kijkt is de M5 Air dan wel veel beter, maar het compromis is dus dat langdurige workloads nog altijd tot een verlaging van performance zal leiden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, ik heb altijd vrij dikke Macs gehad en ben nu over op, of all things, de Macbook Neo.

Maar ik ben jaren terug al gestopt met snelle upgrades en resell, ik heb de afgelopen laptops steeds iets van 5 jaar gebruikt (2010, 2015, 2020 en nu dus de Neo). Krengen zijn duur genoeg tenslotte.

als je M1 air thermal throttled en uit zn RAM loopt, dan is een tweedehands M3 Pro met 16gb RAM al genoeg vermoedelijk. Mijn ergernis zat in de hoge tweedehands verkoopprijzen deze laatste ronde van upgrades. Het prijsverschil tussen een ouder model tweedehands en een nieuwe bij Apple is zo klein…

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:47
WiLLoW_TieN in "Centraal Aanbiedingentopic V2.0" willow heeft toevallig net een prima aanbieding gepost voor een pro :) . Let wel op - de pro is ongeveer 3x zo duur :( .

• KWgezond
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:11
Thanks voor de reacties!

Had er beter bij kunnen zeggen dat ik direct bij Apple ga kopen waar ik woon (Tokio) omdat ik dan een westers toetsenbord kan kiezen. Aanbiedingen (zelfs waren ze lokaal) hebben die optie meestal niet.

Het is een aftrekbare uitgave voor mijn eenmanszaak, en ben niet mega op zoek naar value maar vooral benieuwd naar ervaringen van anderen.