Hi Tweakers, eerst een beetje achtergrond bij mijn vraag:
Ergens rond 2021, kocht ik een m1 air, tweedehands maar bijna nieuw voor ~500 euro. Mijn beste aankoop en beste computer ooit.
Het apparaat is niet meer weg te denken uit mijn werk en leven, maar nodig aan een upgrade toe. Dus, sta ik op het punt te upgraden.
Echter, wat youtuber Marques Brownlee de "price ladder" noemt, doelend op upgrades, in combinatie met het toch al grote aanbod kwa modellen, is ronduit overweldigend.
Voor hardware aankopen check ik (normaal gesproken):
1. tweakers BBGs,
2. fora,
3. benchmarks
En kies dan iets met goede prijs kwaliteit verhouding...
Maar volgens mij doen Mac gebruikers vaak.
1. lekker hoog speccen zodat hij lang meegaat,
2. regelmatig upgraden / doorverkopen
Dus mijn vraag is hoe jij hier in staat. Koop je wat nu nodig is en blijf je flexibel, of smijt je juist met geld en blijf je je werkpaardje trouw? Of koop je altijd base omdat dit (gezien mijn ervaring) eigenlijk ook best wel goed werkt. Koop je vaak tweedehands, of altijd nieuw?
En waarom zint je jouw Mac koopgedrag?
Voor specifiek advies voor mij (welkom maar niet nodig):
Mijn m1 air was base model, 8gb/256gb, maar swapt en throttled reeds bij het compilen van apps waaraan ik werk.
Was overtuigd dat een nieuwe air het antwoord zou zijn, maar zag het nieuwe (vanaf m2) dozige model, waardoor ik een Macbook Pro minder als compromis ben gaan zien. Dus ik cirkel nu een beetje rond:
1. een m5 air base
2. misschien toch upgrade naar-> 24gb/1TB
3. als ik toch geld uitgeef dan ook een Macbook Pro
4. en waarom niet een m5 pro chip?
5. dan ook meteen een dikke m5 max setup voor Local LLMs en gaming
Maar ik land eigenlijk nergens... en ondertussen zit ik hier te wachten tot mijn m1 air afkoelt en weer door kan...
Ergens rond 2021, kocht ik een m1 air, tweedehands maar bijna nieuw voor ~500 euro. Mijn beste aankoop en beste computer ooit.
Het apparaat is niet meer weg te denken uit mijn werk en leven, maar nodig aan een upgrade toe. Dus, sta ik op het punt te upgraden.
Echter, wat youtuber Marques Brownlee de "price ladder" noemt, doelend op upgrades, in combinatie met het toch al grote aanbod kwa modellen, is ronduit overweldigend.
Voor hardware aankopen check ik (normaal gesproken):
1. tweakers BBGs,
2. fora,
3. benchmarks
En kies dan iets met goede prijs kwaliteit verhouding...
Maar volgens mij doen Mac gebruikers vaak.
1. lekker hoog speccen zodat hij lang meegaat,
2. regelmatig upgraden / doorverkopen
Dus mijn vraag is hoe jij hier in staat. Koop je wat nu nodig is en blijf je flexibel, of smijt je juist met geld en blijf je je werkpaardje trouw? Of koop je altijd base omdat dit (gezien mijn ervaring) eigenlijk ook best wel goed werkt. Koop je vaak tweedehands, of altijd nieuw?
En waarom zint je jouw Mac koopgedrag?
Voor specifiek advies voor mij (welkom maar niet nodig):
Mijn m1 air was base model, 8gb/256gb, maar swapt en throttled reeds bij het compilen van apps waaraan ik werk.
Was overtuigd dat een nieuwe air het antwoord zou zijn, maar zag het nieuwe (vanaf m2) dozige model, waardoor ik een Macbook Pro minder als compromis ben gaan zien. Dus ik cirkel nu een beetje rond:
1. een m5 air base
2. misschien toch upgrade naar-> 24gb/1TB
3. als ik toch geld uitgeef dan ook een Macbook Pro
4. en waarom niet een m5 pro chip?
5. dan ook meteen een dikke m5 max setup voor Local LLMs en gaming
Maar ik land eigenlijk nergens... en ondertussen zit ik hier te wachten tot mijn m1 air afkoelt en weer door kan...