Ventilatie woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hierbenikdan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-05 11:25
Hallo,

Wij zijn aan het verbouwen en zodoende gaan we een oude schoorsteen niet meer gebruiken. Deze zat op een ongemakkelijke plek en was daardoor onmogelijk te vegen zonder de kachel midden in de woonkamer te zetten.

Nu heb ik zitten denken om van de oude schoorsteen een soort mechanische ventilatie te maken.
Dus een spiro pijp door het kanaal (geisoleerd?) en hier op zolder dan een buisventilator in te maken.

Op zolder zit er een luikje van ongeveer 125x125mm. Ik wil eigenlijk constructief niet teveel aan de schoorsteen zelf doen, maar ik hoop hier een buisventilator doorheen te krijgen.
Door het kanaal zelf past wel een 125mm buis, maar dan zonder isolatie.

Is dit een goed idee en is dit haalbaar? Of ga ik mezelf een hoop (vocht)problemen op de hals halen?
En als er een buisventilator doorheen past, hoe kan ik deze dan het beste aansturen?
Gewoon op tijd? Of heel de dag zachtjes draaien?

Bedankt voor de ideëen alvast.

Alle reacties

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:34

JJ White

Prutser Eerste Klas

Ik ben iets vergelijkbaars aan het doen, ik heb een dubbele schoorsteen die ik ga ombouwen met spirobuis naar de aanvoerkanalen voor een WTW systeem. Ik heb de rookkanalen boven de zolder dichtgestopt met steenwol en een luchtdichte plug en op het dak een niet luchtdicht dakje erop gemaakt zodat er geen regen meer in komt. Maar als ik het goed begrijp wil je ook de "vuile" lucht via de schoorsteen naar buiten duwen?

In mijn geval zit deze schoorsteen tegen de scheidingsmuur van een 2-onder-1-kap woning, dus ik ben niet bang voor condens omdat de schoorsteen dus altijd net zo warm is als binnen. Zit jou schoorsteen op een plek waar deze kouder is dan de rest van je huis?

Als je het kanaal puur als afzuiging gaat gebruiken kun je nog bedenken of een spirobuis over de hele lengte wel nodig is, mocht je lucht een geurtje krijgen gooi je deze toch direct buiten.

Heb je al gekeken hoeveel natuurlijke trek er is door de schoorsteen zonder gebruik van een ventilator? Mogelijk heb je deze helemaal niet nodig en kun je gewoon een klep maken om de hoeveelheid te regelen.

• hierbenikdan
De schoorsteen loopt wel door het midden van het huis. Maar op de bovenverdieping en de zolder wordt niet vaak actief verwarmd.
Ik wil inderdaad de vuile lucht naar buiten hebben.

Het is een schoorsteen bestaande uit 4 rookkanalen. Ik zou er dan 1 van gebruiken voor de ventilatie.
Ik heb verder geen mechanische ventilatie dus daar kan ik hem niet op aansluiten.
Ik heb ook geen plannen voor een WTW unit, daar heb ik me dus nog helemaal niet in verdiept. Ook geen idee of dat voor mij interessant zou zijn.
Natuurlijke trek is niet zo veel en het rookgaskanaal is behoorlijk vies. Dus mocht er dan een keer een beetje regen of vocht inkomen sijpelt uiteindelijk het roet naar beneden. Dat vind ik nog wel een risico.

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Zo te zien bestaan er ook buisventilatoren die in een 125mm buis passen, of je zou een dakventilator kunnen zoeken waarmee je ook meteen het rookkanaal afschermt tegen regen en ongedierte.

Of je last gaat hebben van condens in de buis durf ik niet te zeggen. Mijn gevoel zegt dat het goed komt als je zorgt dat er altijd wat lucht doorheen stroomt, dan zou de warme binnenlucht de condens vanzelf mee moeten nemen. Je zou het bovenste stuk buis buiten de schil nog kunnen proberen te isoleren met wol of pur.

Over warme lucht gesproken, ik weet niet wat je verder aanpakt met je verbouwing, maar er zijn ook warmtepompen die warmte uit ventilatielucht halen om je huis mee te verwarmen. Dat is goed voor je energielabel, maar heeft meestal wel maar een beperkt vermogen.

• hierbenikdan
De gehele benedenverdieping is verbouwd, dus een redelijke verbouwing.
Ik heb voor nu nog geen warmtepomp, omdat er nog een mantelzorgwoning staat die ook alles op stroom doet. Dus ben bang dat ik voor een warmtepomp niet genoeg stroom heb.
In de toekomst wil ik nog wel zonnepanelen en een warmtepomp, maar dat zit er nu nog even niet in.
Heb daar al wel voorbereidingen voor getroffen.
Moet even kijken wat er dan door het kanaal past. Want geïsoleerde buis is natuurlijk wel dikker, misschien dat ik dan terug moet naar 100mm buis.

Ik weet ook niet zo goed waar ik dan de ventilator op moet sturen. Zou ik die de hele dag gewoon moeten laten draaien?

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Afhankelijk van hoe technisch je het wil maken kun je hem continue laten draaien, aan een schakelaar maken of CO2/luchtvochtigheid gestuurd maken.

Weet je trouwens of je (extra) ventilatie nodig hebt, heeft de woning al een andere vorm van ventilatie? Daarnaast moet bij het afzuigen ook ergens verse lucht binnen kunnen komen, dus als je alle kieren hebt gedicht en geen roosters bij de raam hebt kan dat ook een probleem zijn.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:43
Als je een kunstof buis gebruikt zul je nauwelijks last van condens hebben, bovendien als er wat vocht ontstaat dan zal dat meteen naar buiten worden gezogen want dat is juist het nut van ventilatie.
Ventileren kan nooit kwaad zeker in deze tijd van alle kieren en naden dichtstoppen. Als er te weinig ventilatie is dan stijgt de co2 waarde en vochtigheid in de lucht wat tot schimmelvorming kan leiden.
Er zijn zeer energiezuinige regelbare ventilatoren, met afstandbediening, die je dag en nacht kunt laten draaien. Als je een vochtmeter gebruikt kun je de ventilator op vochtige dagen of tijdens verjaardagen (veel personen in huis) wat harder laten draaien.
Voordeel is dat droge lucht sneller opwarmt en je misschien wat minder warm hoeft te stoken, nadeel de ventilator gebruikt wat stroom en zuigt ook warme lucht naar buiten.
Voor mij zou een gezond binnen klimaat het zwaarst wegen. Het verschil kun je meten met een co2 en vochtmeter.

• hierbenikdan
Bedankt voor de antwoorden, daar kan ik wel wat mee.

De woning heeft nog niet echt andere vormen van ventilatie. In de bijkeuken zit ook nog een afzuiging, maar dat zit dus niet direct in de leeftruimtes.

Ik ben wel bang dat ik alle kieren heb gedicht, dus wellicht moet ik daar nog wel iets op verzinnen. Al hebben we wel een paar ramen die op zo'n tussenstand open kunnen staan. Dus echt op een kiertje open. Kan me voorstellen dat we dat sowieso op die stand laten staan heel het jaar door.

Ik zat nu naar onderstaande ventilator te kijken:
https://www.ventilatiesho...silentube-diameter-100mm/

Die verbruikt 12W, dus dat is op jaarbasis niet zoveel. Wellicht dat ik dan inderdaad nog even moet bekijken of ik ergens een vochtmeter oid kwijt kan. Die moet natuurlijk in de kamer meten en de ventilator op zolder aansturen. Dus dan moet er waarschijnlijk wel een kabeltje of zoiets lopen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
welke lucht wordt je aanvoer? heb je roosters in je ramen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hierbenikdan
Ik heb geen roosters in de ramen. In de bijkeuken hebben we wel een rooster hangen. Dus dat zou aanvoer kunnen zijn. Nadeel is wel dat de lucht dan een aanzienlijk deel van het huis door moet.
We hebben wel ramen die waarschijnlijk heel vaak op nachtventilatie staan. Zou dat voldoende zijn?

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:55
Goed dat je bezig bent met ventilatie na het dichtstoppen van alle kieren. Maar neem eens goed te tijd om na te denken over ventilatie. Het klinkt nu alsof je aan het freestylen bent. Of aan het beunen.

Lucht neemt de weg van de minste weerstand. Ergens mechanisch lucht afzuigen, betekend dat er ergens lucht naar binnen moet. Met die kennis kan je bedenken hoe je ervoor zorgt dat er overal verse lucht komt. Dus is alle ruimtes. Lucht mengt vrij goed, maar bedenk je wel hoe de luchtstroom zal lopen zodat je geen ruimtes hebt die niet ventileren, of dat je niet verse lucht direct bij een afzuigpunt afzuigt.

Er zijn voldoende richtlijnen voor hoeveel je dient te ventileren. Ik neem 30 m2 per persoon als richtlijn per ruimte. (neem je bezoek ook mee!). En meten is weten, dus plaats eens co2 sensoren als je dat allemaal hebt gedaan om te finetunen. Harder, zachter, ventielen meer open of juist knijpen. Een raam die "waarschijnlijk heel vaak" open staat is geen ventilatie. Die zal dan altijd op een bepaalde stand dienen te staan. Maak daar dan ook afspraken over.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:43
Als er nog geen mechanische ventilatie in het huis zit dan is dit huis waarschijnlijk voor 1980 gebouwd. De huizen waren toen niet zo goed geïsoleerd als nu het geval is en daarom zullen er genoeg kieren her en der in het huis zitten waar buitenlucht naar binnen kan worden gezogen. Houten deuren en ramen sloten niet hermetisch en ook het dak zal niet helemaal luchtdicht zijn, kan ook niet want dan zou je op een gegeven moment stikken door de hoge concentratie co2.
De kunstof deuren en kozijnen die tegenwoordig geplaatst worden zijn wel luchtdicht maar daar zit dan meestal een ventilatierooster in gebouwd.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:09
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar je naar toe wil.
Je zegt dat je 'vuile lucht' af wilt voeren, maar waar haal je vandaan dat je überhaubt vuile lucht hebt?
Heb je dat dan gemeten en zo ja, waar bestaat die vervuiling dan uit?
Want in een dergelijk, wat ouder, huis is het af en toe openzetten van een raampje voldoende om voldoende luchtcirculatie te hebben.
Tenzij je binnen veel rookt, geen afzuiging in de keuken hebt, nog olielampen en kaarsen gebruikt als verlichting of een rij 3D printers hebt opgesteld, dan wordt het een ander verhaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:03
Ik zou denk ik dit kanaal gewoon dichten (of liever nog, helemaal verwijderen) en een decentrale WTW ergens in de buitenmuur plaatsen. Is een stuk effectiever en haalt geen/weinig koude/warme lucht van buiten naar binnen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
hierbenikdan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:10:
Ik heb geen roosters in de ramen. In de bijkeuken hebben we wel een rooster hangen. Dus dat zou aanvoer kunnen zijn. Nadeel is wel dat de lucht dan een aanzienlijk deel van het huis door moet.
We hebben wel ramen die waarschijnlijk heel vaak op nachtventilatie staan. Zou dat voldoende zijn?
als er door dat rooster net zoveel lucht binnen komt als je ventilator wegduwt dan gaat het goed.
als het door een aanzienlijk deel van het huis moet dan ververs je dar dus ook de lucht.
Een beetje ventilatie is altijd beter dan geen ventilatie maar het is wel goed om te weten wat je doet, dus meten hoe vies die lucht is en meten of het ververst en hoe is belangrijk voor je 'iets' gaat doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:07
hfolkers schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:09:
Ik zou denk ik dit kanaal gewoon dichten (of liever nog, helemaal verwijderen) en een decentrale WTW ergens in de buitenmuur plaatsen. Is een stuk effectiever en haalt geen/weinig koude/warme lucht van buiten naar binnen.
Dan wel het beste 2 stuks in min of meer dezelfde ruimte, die samenwerken.
Eentje zuigt dan af, en de andere blaast (opgewarmde) buitenlucht naar binnen.
Een enkele decentrale WTW in de afzuigstand zal namelijk ook gewoon ergens lucht vandaan moeten halen (kieren/rooster/raam).

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:03
klopt, je hebt ze ook die links aanzuigen en rechts uitblazen, of (niet aan te raden) om de 20 seconden wisselen van richting.

• hierbenikdan
We wonen er nu nog niet, dus echt meten zit er nog niet in.

Denk dat ik het dan toch maar helemaal dicht maak. Dan kan ik later alsnog een decentrale wtw unit ophangen, mocht dat nodig zijn.

Nog tips om deze buis af te dichten? Hij zit bijna gelijk met het plafond, dus wil de onderste laag waar de stucadoor overheen werkt afwerken met wedi plaat, of iets vergelijkbaars. Die zijn er lekker dun.

Moet ik nog isolatie in de buis doen? Bovenkant afdichten of juist niet?

• PhilipBB
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 14:13
Denman_ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:36:
[...]

Dan wel het beste 2 stuks in min of meer dezelfde ruimte, die samenwerken.
Eentje zuigt dan af, en de andere blaast (opgewarmde) buitenlucht naar binnen.
Een enkele decentrale WTW in de afzuigstand zal namelijk ook gewoon ergens lucht vandaan moeten halen (kieren/rooster/raam).
Een decentrale balansventilatie systeem is veel comfortabeler en efficiënter dan een push-pull systeem. Fresh-r heeft de beste unit en vrij eenvoudig te installeren.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 15:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Decentraal zal vast werken. Het vervelende vond ik echter dat dat best wel prijzige units zijn. Als je een beetje woning betrekt, kom je al vlug aan 2 a 3 decentrale units voor alleen de begane grond. Ik wilde geen goedkope onbekende chinese merken. Als je dan kijkt naar de instappers van itho daalderop begin je al rond de 500 euro per stuk. En dan schiet je al vlug over de prijs van een centrale Itho HRU-200.

Let wel in mijn geval wel zelf geïnstalleerd, dus geen installatiekosten.

Denk er goed over na, als er nog grote verbouwingen komen, als er nog verlaagde plafonds gepland worden etc. Want dan zou ik gewoon nadenken over het plannen van een centraal buizensysteem.

Ik zou dit goed doen of niet.
Pagina: 1