• Collins112
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23-04 22:52
Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht. Samen met onze twee kinderen van onder de vijf gaan we hier eind mei intrekken.

Het huis komt uit 1920, heeft energielabel A en is goed geïsoleerd. De verwarming gaat via airco’s en ook het koken is op inductie.

Voor het douchen zit er een erg verouderde geiser in. Die willen we uiteraard laten vervangen.

Gezien onze situatie gebruiken we nu alleen gas voor het douchen. Wat is een verstandige keuze: een combiketel installeren of een elektrische boiler plaatsen zodat we helemaal van het gas af kunnen? We hebben overwogen een warmtepompboiler te plaatsen, maar deze past helaas niet in ons huis.

Ik heb begrepen dat een combiketel natuurlijk goedkoper en zuiniger in gebruik is dan een elektrische boiler.

Nu is het natuurlijk zo dat als we van het gas af gaan, we ook geen vastrecht meer hoeven te betalen.

Heeft iemand ervaring met een elektrische boiler van 120 liter? Hoeveel verbruikt deze boiler ongeveer bij gemiddeld gebruik?

Zouden jullie deze gasloze stap zetten of toch gaan voor een combiketel?

Onwijs bedankt voor het lezen, ik kijk uit naar jullie reacties.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wij hebben een oude elektrische boiler van 80l en die gebruikt zo’n 4 kWh per dag. Dit wordt alleen gebruikt voor de badkamer.

Denk dat je hiermee wel je berekening kunt maken of het nog verstandig is om je gasaansluiting te behouden.
Weet je echt zeker dat een warmtepompboiler niet past?

[ Voor 10% gewijzigd door fenrir op 22-04-2026 22:32 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• Collins112
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23-04 22:52
fenrir schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:31:
Wij hebben een oude elektrische boiler van 80l en die gebruikt zo’n 4 kWh per dag. Dit wordt alleen gebruikt voor de badkamer.

Denk dat je hiermee wel je berekening kunt maken of het nog verstandig is om je gasaansluiting te behouden.
Weet je echt zeker dat een warmtepompboiler niet past?
Bedankt voor je bericht. De enige plaats waar de warmtepomp boiler zou kunnen is in een dichte kast op onze slaapkamer. Dit werd sterk afgeraden vanwege het geluid.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:26

Jan2023

KISS

Je kan het geluid ook naar buiten brengen.
https://www.hybridegigant...alypso-split-v3-270-liter

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je de warmtepompboiler zo instelt dat hij alleen overdag verwarmt heb je geen last van het geluid als je slaapt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:49

de Peer

under peer review

Ik zou sowieso van het gas af gaan, aangezien je nu het vastrecht alleen betaalt om te douchen.
Warmtepompboiler heeft vervolgens wel de voorkeur, maar kost wat ruimte inderdaad.

er zal toch iets bedacht moeten worden, vroeg of laat gaat ook jullie woning van het gas af. E-boiler kan altijd natuurlijk maar dat is, op termijn, de duurdere optie als je alle kosten meeneemt.

misschien creatiever denken? 2 x een kleine WPB bijvoorbeeld, of een liggend exemplaar. wellicht past dat beter.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 23-04-2026 09:36 ]

Pagina: 1