Deurkozijn vs houten tussenwand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:31
We gaan onze zolder herindelen, bestaande muren er uit en nieuwe muren er in. De kozijnen willen er hergebruiken.

Ik heb al enige onderzoek gedaan en waar ik mee wil werken is een houten frame 44x69 of 38x89 met 12mm osb en 12.5mm gipsplaat.
Totale dikte 118 a 138mm

Nu zijn de kozijnen die er zitten 70 breed (buitenmaat) en heb ik een kozijn van beneden die ik ga hergebruiken (buitenmaat 90, binnenmaat 70). Dus resp. geschikt voor een muur van 50? en 70 breed. Dus niet passend bij de muur (of andersom).

Nu zitten ik even online te speuren.... maar ik zie alleen maar kozijnen die geschikt zijn voor 70 of 90 breede muurtjes....

Mis ik iets?.... hoe kunnen adviezen 118 of 138 breed zijn, maar passen er geen deuren in....

Alle reacties

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:45
Ja, je mist iets :) Maar daarom kunnen we elkaar hier helpen op het forum! Je zet het kozijn het beste aan 1 kant netjes op maat van de muur (een paar mm voorbij de muur steken is het mooiste vind ik persoonlijk)

De andere kant zul je mee uit timmeren met OSB en gips als je gaat stucen, of een strookje MDF. Dus feitelijk ga je met je plaatwerk de hoek om weer richting je kozijn, zodat het netjes aansluit je je niet in je muur kijkt. Dit noem je de neggekant of Dagkant

[ Voor 7% gewijzigd door Gwindorian op 22-04-2026 22:12 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoewel er ook grotere maten kozijnen bestaan wordt het doorgaans idd uitgetimmerd en/of gestuct.

Waarom wil je eigenlijk 38 x 89 gebruiken, zijn de wanden constructief? veel mensen denken dat dikker hout meer ruimte geeft voor isolatie en opzich klopt dat, maar een cm gips isoleerd geluid beter dan een cm isolatiemateriaal.

• White Dragon 6
Zover ik kozijnen zie steken ze altijd aan beide kanten ca 5 a 10mm uit de muur.
De aannemer heeft benede de kozijnen geplaatst (bij de trap) en hebben die aan de woonkamer kant flush gemaakt (zag er niet uit) en toen afgewerkt met een kopplat. Maar deze kozijnen zitten niet naast een muur.

Ik zie het nog niet helemaal voor me hoe je dit dan afwerkt....
Heb even een snelle schets gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBS_1aU7HW1KT_tboXIWt7oUI_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BPMODv7l9mDu4ucAXkdrXC0I.png?f=user_large
Donkerblauw is 38x89 hout, met 2x paars osb en 2x groen
Kozijn (oranje) zal je met een extra latje tegen de houten balk plaatsen
Heb hem zo ietsjes uit de gipsplaat steken voor de netheid
Aan de bovenkant zit er nu een 'gat van 53mm, dit vul je dan volledig op? Als een soort kozijn opvuller?
Als ik online kijk zie ik vooral houten kozijnen in hele dunne wandjes geplaatst worden.
Dus als je een video of foto hebt hoe het er uit zou komen te zien dan helpt dat wel

De wand is niet perse constructief, maar 89 wordt geadivseerd voor betere isolatie
De straks open ruimte wordt opgedeeld in 2 slaapkamers met middenin een berging (en gang).
De berging zal ik denk ik een wandrailsysteem monteren, dus dan is osb wel erg handig om dit stevig aan te monteren.
44x69 zou ook kunnen, maar dan zou je daar dus 1 laag osb en 2 lagen gips op zetten ter compensatie isolatie? Dan is 38x89 praktischer lijkt me...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
White Dragon 6 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:56:
Zover ik kozijnen zie steken ze altijd aan beide kanten ca 5 a 10mm uit de muur.
De aannemer heeft benede de kozijnen geplaatst (bij de trap) en hebben die aan de woonkamer kant flush gemaakt (zag er niet uit) en toen afgewerkt met een kopplat. Maar deze kozijnen zitten niet naast een muur.

Ik zie het nog niet helemaal voor me hoe je dit dan afwerkt....
Heb even een snelle schets gemaakt:
[Afbeelding]
Donkerblauw is 38x89 hout, met 2x paars osb en 2x groen
Kozijn (oranje) zal je met een extra latje tegen de houten balk plaatsen
Heb hem zo ietsjes uit de gipsplaat steken voor de netheid
Aan de bovenkant zit er nu een 'gat van 53mm, dit vul je dan volledig op? Als een soort kozijn opvuller?
Als ik online kijk zie ik vooral houten kozijnen in hele dunne wandjes geplaatst worden.
Dus als je een video of foto hebt hoe het er uit zou komen te zien dan helpt dat wel

De wand is niet perse constructief, maar 89 wordt geadivseerd voor betere isolatie
De straks open ruimte wordt opgedeeld in 2 slaapkamers met middenin een berging (en gang).
De berging zal ik denk ik een wandrailsysteem monteren, dus dan is osb wel erg handig om dit stevig aan te monteren.
44x69 zou ook kunnen, maar dan zou je daar dus 1 laag osb en 2 lagen gips op zetten ter compensatie isolatie? Dan is 38x89 praktischer lijkt me...
Isolatie van wat? geluid of warmte/kou?
Voor geluidsisolatie kun je beter een extra laag gipsplaat opzetten. Temperatuurverschillen wil je vast niet creeeren tussen deze ruimtes dus dan is daar die dikte niet voor nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:17
Aan de flush kant afwerken met een koplat en aan de andere kant met een lat in de dag en een koplat.
Is een heel gebruikelijke manier als de muur dikker is dan het kozijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• White Dragon 6
No Hands schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:05:
[...]
Isolatie van wat? geluid of warmte/kou?
Voor geluidsisolatie kun je beter een extra laag gipsplaat opzetten. Temperatuurverschillen wil je vast niet creeeren tussen deze ruimtes dus dan is daar die dikte niet voor nodig.
Isolatie van geluid, zal ooit moeten gaan dienen als tiener kamer...
Warmte maakt niet zo veel uit want het is van kamer naar kamer.
Dus jij zou eerder gaan voor 44x69 met 75mm isolatie en afwerken met 1x osb en 2x gipsplaat dan dus?
Dan moet de osb verticaal beginnen dan in plaats van horizontaal...

[ Voor 3% gewijzigd door White Dragon 6 op 23-04-2026 12:52 ]

• White Dragon 6
JukeboxBill schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:11:
Aan de flush kant afwerken met een koplat en aan de andere kant met een lat in de dag en een koplat.
Is een heel gebruikelijke manier als de muur dikker is dan het kozijn.
Ik zit niet zo in de termen, maar bedoel je zo? Rood= extra latjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsAhFK9AzM55a2G8SHGfrKoHd04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pgzj9OHtuAq9n5Wu6qKnGP90.png?f=user_large

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:17
White Dragon 6 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:59:
[...]

Ik zit niet zo in de termen, maar bedoel je zo? Rood= extra latjes
[Afbeelding]
Ja, zou alleen wel de flush kant aan de scharnierkant doen.
Dan kan de deur niet vast lopen op het kozijn als die per ongeluk helemaal open zwaait. Want dan heb je kans dat de scharnieren worden losgetrokken door de hefboomwerking.
Deurstopper of zo kan natuurlijk ook.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• White Dragon 6
JukeboxBill schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:19:
[...]

Ja, zou alleen wel de flush kant aan de scharnierkant doen.
Dan kan de deur niet vast lopen op het kozijn als die per ongeluk helemaal open zwaait. Want dan heb je kans dat de scharnieren worden losgetrokken door de hefboomwerking.
Deurstopper of zo kan natuurlijk ook.
Ah ja helder, de andere "flush" kant dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH5cy6WPQmJj74n5ox3a6eWoYXc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2J4HiibL0Sisxrlhzbs3e6rV.png?f=user_large

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:45
Ik weet natuurlijk niet hoe je het gips gaat afwerken, maar als je geluidsisolatie belangrijk vind, zou ik er zelf OSB en dan een fermacell plaat tegen schroeven. Fermacell is zwaar, massa = goede geluidsisolatie.
I

Gwindorian's Diablo Profiel

Pagina: 1