Het net echt vol? Is mijn overcapaciteit waardevol?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• HGuijt
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:01
We horen overal dat het stroomnet "vol" zit en dat we miljarden moeten investeren in uitbreidingen. Maar wordt de huidige capaciteit wel efficiënt benut?

Ik heb als ondernemer een 3x35A aansluiting en 25kWh aan batterijopslag en zonnepanelen. In de praktijk piekt mijn verbruik alleen kortstondig bij het opstarten van zaagmachines (3-fase). Met frequentieomvormers en mijn batterijbuffer kan ik dit mogeijk afvangen en zou ik mijn aansluiting kunnen verkleinen naar zelfs een 1-fase 16A.(in theorie)

Mijn vragen aan jullie:

Waarom wordt er niet gestuurd op een 'harde limiet' per aansluiting (bijv. 3,6kW) waarbij de ondernemer zelf verantwoordelijk is voor het inregelen (batterij/peak-shaving)? Dit zou het net enorm ontlasten.

Is mijn (potentieel) vrijgemaakte capaciteit 'verkoopbaar'? Waarom kan ik niet mijn "reservecapaciteit" die ik niet gebruik aan de buurman geven, in plaats van dat de netbeheerder nieuwe dikke kabels moet trekken?

Lijkt het jullie realistisch dat we naar een model gaan waar 'capaciteits-budgettering' de norm wordt in plaats van onbeperkte nettoegang?

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Het punt is dat je die capaciteit "gratis" hebt gekregen maar dat die eigenlijk van de hele maatschappij is.

En gratis zorgt zelden voor een optimale verdeling maar een 'ikke, ikke, meer, meer' vraag.

vziw wordt er wel al gekeken naar 'use it or lose it' maar dat bevoordeelt uiteraard nog steeds de huidige bezitters die simpelweg uit angst kwijt te raken wat ze ooit misschien nodig hebben, een piekverbruik gaan simuleren.

[ Voor 36% gewijzigd door bombadil op 22-04-2026 21:41 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
@bombadil Die capaciteit krijg je helemaal niet gratis. Daar betaal je gewoon dik voor.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat jij noemt is congestiemanagement, en dat wordt al wel gedaan. Alleen heeft die 3x10 Ampere die jij zou inleveren geen effect op de tekorten op de grotere schaal. Zoek maar eens wat openbare rapporten op, daarin zal dit worden beschreven, en waarom het wel of niet haalbaar is.

Voorbeeld: https://www.liander.nl/-/...erbruik-14-september-2023

Wil dit op deze "kleine" schaal helpen dan zouden ze prijs van grotere aansluitingen zoals 3x35A zeer sterk laten stijgen zodat het financieel aantrekkelijk wordt om te gaan peak shaven.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

jbhc schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:41:
@bombadil Die capaciteit krijg je helemaal niet gratis. Daar betaal je gewoon dik voor.
zie de aanhalingstekens...

Het is ook relatief; als de capaciteit geveild zou worden, dan komt het uit bij de hoogste bieder. Dat zorgt voor een (economisch) optimale verdeling.

Als je, zoals nu, capaciteit hebt op grond van historie, dan betaal je waarschijnlijk veel minder dan de veilingprijs bij schaarste.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12
Met grootzakelijke aansluitingen (>3x80A) werkt dit wel zo. Daar koop je een bepaald transport vermogen in voor bedrag X. Het werkelijk aangesproken vermogen wordt los in rekening gebracht als bedrag Y.

Als het werkelijke (momentele) vermogen hoger is geweest dan het ingekochte vermogen heb je een probleem / boete en in een extreem geval een afsluiting. Dat ingekochte vermogen verhogen is al heel lang niet meer mogelijk.

(Afname en teruglevering worden ook nog afzonderlijk beschouwd / betekend)
Pagina: 1