AM Zender hoorbaar via sateliet ontvanger op speakers

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 21:26

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bij mij op het plat dak staat een AM zender (met vergunning) van 1 watt. Daarnaast heb ik een 4-tal schotels staan voor satelliet ontvangst. Alle kabels (COAX + kabel naar de zendantenne) komen door 1 koker naar binnen.

Nu is het probleem dat zodra de AM zender aan staat ik het geluid van de zender over mijn speaker systeem hoor. Het maakt niet uit of de AV receiver op -79.5db staat of 0db. Het geluid gaat even hard. Net of het geluid NA de versterker toegevoegd wordt. Zodra er andere content wordt afgespeeld hoor je er helemaal niets van (gaat al snel harder dan hetgeen instraalt), alleen bij stilte is het hoorbaar. Ik heb de bron terug kunnen traceren tot mijn Satelliet ontvanger. Daar heb ik 2 opties om het probleem op te lossen:
1) COAX losmaken
2) HDMI kabel loshalen tussen satelliet ontvanger en receiver.
Van de HDMI kabel heb ik het nog verder kunnen tracen. Zodra de massa van de HDMI in contact staat met mijn AV receiver hoor ik de zender over de speaker. Nu dacht ik slim te zijn en een HDMI kabel te kopen van glasvezel. Dus eentje op AliExpres gescoord, loopt er alsnog een massadraad naast de glasvezel. Dus de massa van de HDMI staat nog steeds in verbinding tussen satelliet ontvanger en AV receiver.

Apparatuur:
- Gigablue UHD UE 4K
- Denon AVR4300H
- 5x antieke KEF C55
- 4x moderne RSL C34Es
Geluid is op alle speakers hoorbaar.
Zendantenne staat op enkele meters van mijn hele installatie.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan tackelen? Weet iemand een HDMI glasvezel ZONDER dat de massa's aan elkaar verbonden zijn?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:01
Wat voor coax zit er tussen je zender en zendantenne? Lekt die niet gewoon, en heeft instraling op de coax van je satelliet installatie? Als je de mogelijkheid hebt zou ik eerst eens proberen om die twee coax kabels uit elkaar te leggen (bv als test de AM coax even door een raam naar buiten). Als dat werkt permanent separeren.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 22:05
Twazerty schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:37:
Bij mij op het plat dak staat een AM zender (met vergunning) van 1 watt. Daarnaast heb ik een 4-tal schotels staan voor satelliet ontvangst. Alle kabels (COAX + kabel naar de zendantenne) komen door 1 koker naar binnen.
Je kabel naar de AM antenne is geen coax?

Het heeft er idd alle schijn van dat je AM-signaal tussen de zender en de antenne lekt op de coaxkabels

Spel en typfouten voorbehouden

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Als ik mij niet vergis gaat er een 50 ohm RG59 coax kabel naar de antenne. Voor de satelliet verbind liggen er regulier dubbel afgeschermde coax kabels.

• davidoffm
  • Laatst online: 08:01
Aja, niet heel slecht voor die frequenties dus. Desalniettemin zou ik even testen met de kabels uit elkaar halen, dat is gratis voor nieuwe andere kabels te kopen. Laat even weten wat het resultaat is!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:37
Het AM signaal lijkt mee te liften op de massa draad van de HDMI kabel, omdat het ook hoorbaar is met het volume v/d AVR op nul lijkt er AM detectie plaats te vinden in de Denon.
Je zou een HDMI kabel kunnen proberen met een ferrietkern, instraling via de speaker kabels kwam vroeger ook regelmatig voor maar of dat dit nu nog bij de huidige versterkers speelt durf ik niet te zeggen.
Zou zoals eerder vermeld eerst de kabels proberen te verleggen voordat je van alles gaat kopen.

Collectie

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
galvanisch geisoleerde active optical hdmi kabels bestaan wel, iets ander prijskaartje https://www.av-connection.com/?PGr=11817

[ Voor 120% gewijzigd door Tele op 23-04-2026 09:14 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Klinkt als HF instraling op je speakerkabels. Speakerkabels even door een ferrietringetje halen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• boxdreamer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 12:55
Hoi,
Je hebt last van laagfrequent detectie zoals dat heet ( typisch gedrag van audio apparatuur in de buurt van een AM zender) , je kan even spelen met wat ferriet kralen, speakerkabels, enkele windingen door een ferriet kraal en het verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik ben zendamateur en had soort gelijke problemen en heb hert ook zo op kunnen lossen en dan werk ik met veel grotere vermogens dan 1 watt. Een aantal zijn mij al voor geweest met deze suggestie.
Suc6 ermee.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
boxdreamer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:18:
Hoi,
Je hebt last van laagfrequent detectie zoals dat heet ( typisch gedrag van audio apparatuur in de buurt van een AM zender) , je kan even spelen met wat ferriet kralen, speakerkabels, enkele windingen door een ferriet kraal en het verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik ben zendamateur en had soort gelijke problemen en heb hert ook zo op kunnen lossen en dan werk ik met veel grotere vermogens dan 1 watt. Een aantal zijn mij al voor geweest met deze suggestie.
Suc6 ermee.
Als ik dit probeer bij 1 speakerkabel, zou het probleem dan mogelijk verdwijnen bij die speaker? Beetje zonde van de tijd als ik 9 speakers heb gedaan en het niet blijkt te werken :)
Maakt het nog uit aan begin of eind van de kabel? Dus aan versterker zijde of speaker zijde?
Als dit werkt is dat veruit de makkelijkste oplossing. Ferriet kralen hebben we vast nog wel ergens in de opslag liggen.

• boxdreamer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 12:55
Ik heb het net achter de speakers gedaan, of het per speaker werkt durf ik niet zo te zeggen want ik weet niet hoe het aan de versterker kant geschakeld is.
Hier nog een stukje over ontstoren : https://www.hfkits.nl/hf-storing-oplossen/

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:37
Om er achter te komen of het 1 speaker is die de instraling veroorzaakt kun je ze 1 voor 1 loshalen, wel aan de kant van de versterker en beide aders loshalen.

Collectie

• ronnie vd
Inderdaad
1 speaker aansluiten (en verder niets) en luisteren of het probleem aanwezig is
Zo kan ferrietkern plaatsen en luisteren of het over is

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:57
evilution schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:36:
Klinkt als HF instraling op je speakerkabels. Speakerkabels even door een ferrietringetje halen.
Daarvoor is de impedantie van de luidsprekers re laag. Je moet er een serieus vermogen in stoppen om het hoorbaar te maken. Het is eerder iets met de massa of voeding. Als de plus of min rail van voeding op een neer danst door de zonder hoor je dat.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Alle speakers losgemaakt op 1 na. Aan de speakerzijde de ferriet kraal ertussen (2x doorhalen), maar geen effect. Mijn vader had nog het idee om eens de koptelefoonuitgang te proberen van de receiver. Zodra je die inplugt worden alle speakeruitgangen uitgeschakeld. Ook op de koptelefoon is de instraling te horen.
Op dak ligt de satelliet kabel al zo ver mogelijk van de coax van de zender vandaan. Binnenkort nog eens wat meer proberen waaronder:
kijken of we de massa van de hdmi glasvezel kabel los kunnen knippen zodat het een zuivere glasvezel kabel wordt. Ben bang dat hij het dan niet meer doet :)

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:38
Je zou kunnen proberen die Gigablue te aarden.
Pagina: 1