AM Zender hoorbaar via sateliet ontvanger op speakers

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bij mij op het plat dak staat een AM zender (met vergunning) van 1 watt. Daarnaast heb ik een 4-tal schotels staan voor satelliet ontvangst. Alle kabels (COAX + kabel naar de zendantenne) komen door 1 koker naar binnen.

Nu is het probleem dat zodra de AM zender aan staat ik het geluid van de zender over mijn speaker systeem hoor. Het maakt niet uit of de AV receiver op -79.5db staat of 0db. Het geluid gaat even hard. Net of het geluid NA de versterker toegevoegd wordt. Zodra er andere content wordt afgespeeld hoor je er helemaal niets van (gaat al snel harder dan hetgeen instraalt), alleen bij stilte is het hoorbaar. Ik heb de bron terug kunnen traceren tot mijn Satelliet ontvanger. Daar heb ik 2 opties om het probleem op te lossen:
1) COAX losmaken
2) HDMI kabel loshalen tussen satelliet ontvanger en receiver.
Van de HDMI kabel heb ik het nog verder kunnen tracen. Zodra de massa van de HDMI in contact staat met mijn AV receiver hoor ik de zender over de speaker. Nu dacht ik slim te zijn en een HDMI kabel te kopen van glasvezel. Dus eentje op AliExpres gescoord, loopt er alsnog een massadraad naast de glasvezel. Dus de massa van de HDMI staat nog steeds in verbinding tussen satelliet ontvanger en AV receiver.

Apparatuur:
- Gigablue UHD UE 4K
- Denon AVR4300H
- 5x antieke KEF C55
- 4x moderne RSL C34Es
Geluid is op alle speakers hoorbaar.
Zendantenne staat op enkele meters van mijn hele installatie.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan tackelen? Weet iemand een HDMI glasvezel ZONDER dat de massa's aan elkaar verbonden zijn?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
Wat voor coax zit er tussen je zender en zendantenne? Lekt die niet gewoon, en heeft instraling op de coax van je satelliet installatie? Als je de mogelijkheid hebt zou ik eerst eens proberen om die twee coax kabels uit elkaar te leggen (bv als test de AM coax even door een raam naar buiten). Als dat werkt permanent separeren.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55
Twazerty schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:37:
Bij mij op het plat dak staat een AM zender (met vergunning) van 1 watt. Daarnaast heb ik een 4-tal schotels staan voor satelliet ontvangst. Alle kabels (COAX + kabel naar de zendantenne) komen door 1 koker naar binnen.
Je kabel naar de AM antenne is geen coax?

Het heeft er idd alle schijn van dat je AM-signaal tussen de zender en de antenne lekt op de coaxkabels

Spel en typfouten voorbehouden

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Als ik mij niet vergis gaat er een 50 ohm RG59 coax kabel naar de antenne. Voor de satelliet verbind liggen er regulier dubbel afgeschermde coax kabels.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.