Marantz Cinema 60 of 70 als vervanger van mijn SR5006

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snoes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24
Hallo,

mijn huidige Marantz SR5006 heeft voor de 2de keer een kapot kanaal. Nu kan ik deze nog een keer laten repareren, maar langzaam aan denk ik eraan om voor een nieuwe AVR te gaan. Dit in combinatie met mijn (ook oude) KEF KHT2005.2 eitjes. Deze speakers bevallen me erg goed en geven in combinatie met mijn Marantz een erg mooi geluid. Ik wil dan ook graag bij Marantz blijven.

Bij mijn zoektocht kom ik uit op de Marantz SR5015, de Cinema 60 en de Cinema 70. Vooral de laatste 2 trekken me het meest.

Waar ik vooral mee zit, is de Cinema 70 zwaar genoeg voor mijn speakers. Ik zet het geluid niet vaak echt hard, maar vind het wel fijn als het af en toe kan. De SR5006 was qua vermogen het meest vergelijkbaar met de Cinema 60, maar deze heeft dan ook wel een veel duurder prijskaartje. De Cinema 70 is leuker geprijsd. We gebruiken hem vooral voor film, maar met de nieuwere opties zal er ook veel meer muziek op worden afgespeeld. (voorheen streamde ik vooral via een chromecast). Zijn er nog andere dingen die ik mee moet nemen in de afweging tussen deze 2?

Wellicht zijn er ook nog andere vergelijkbare opties, belangrijk voor mij blijft wel dat ik het geluid van een Marantz erg goed vind.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Snoes op 30-04-2026 21:23)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In de praktijk gebruik je in alle huis-tuin-en-keukensituaties maar maximaal een paar Watt. Dus wat die receiver in theorie kan leveren, zegt eigenlijk helemaal niks omdat het zelden tot nooit belangrijk is. Zoek je receiver gewoon zo uit Jorgen in "Keuze tussen receivers" en negeer Watt en Ohm. Enkel als je heel exotische apparaten wil gebruiken kan het van belang zijn. In alle andere gevallen niet.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:29
Beetje een lastige keuze voor jouw.
De 70s heeft in principe vermogen genoeg voor je Kef eitjes.
En hij is wat lager en goedkoper.

De cinema 60 heeft de betere specs.

Ik zou als ik jouw was en je kan het betalen, gewoon de cinema 60 kopen. Betere specs, beter gebouwd.
Ik zag bij Stassen hifi nu voor € 1049,-
Link: https://tweakers.net/pric...antz-cinema-60-zwart.html
Geen DAB, maar als je dat niet gebruikt, is het prijsverschil met een 70s niet zo enorm groot en wellicht te doen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • Beste antwoord

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In de praktijk gebruik je in alle huis-tuin-en-keukensituaties maar maximaal een paar Watt. Dus wat die receiver in theorie kan leveren, zegt eigenlijk helemaal niks omdat het zelden tot nooit belangrijk is. Zoek je receiver gewoon zo uit Jorgen in "Keuze tussen receivers" en negeer Watt en Ohm. Enkel als je heel exotische apparaten wil gebruiken kan het van belang zijn. In alle andere gevallen niet.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:29
Met betere specs bedoel ik niet alleen vermogen, uiteraard is dan de 70s al voldoende.
Het gaat om de HDAM-chip die het zogenaamde “Marantz geluid” geeft (wat warmer en gedetailleerder wordt zo beschreven). Een 70s bevat geen HDAM-chip maar je huidige SR5006 wèl.
Nou kunnen we heel lang discussiëren of een HDAM-chip nou wel of niet okay is en dat alle receivers in pure hetzelfde (zouden moeten) klinken, feit blijft dat de cinema 60 technisch wb geluid (en wat je wellicht aangenaam vindt) dichter bij de SR5006 komt.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Shocked schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:43:
Met betere specs bedoel ik niet alleen vermogen, uiteraard is dan de 70s al voldoende.
Het gaat om de HDAM-chip die het zogenaamde “Marantz geluid” geeft (wat warmer en gedetailleerder wordt zo beschreven). Een 70s bevat geen HDAM-chip maar je huidige SR5006 wèl.
Nou kunnen we heel lang discussiëren of een HDAM-chip nou wel of niet okay is en dat alle receivers in pure hetzelfde (zouden moeten) klinken, feit blijft dat de cinema 60 technisch wb geluid (en wat je wellicht aangenaam vindt) dichter bij de SR5006 komt.
Ook daarvan kan je je afvragen hoeverre dit marketing is, ten opzichte van wat daadwerkelijk technisch/natuurkundig/biologisch zo is. Elke versterker en receiver hoort het geluid volledig transparant door te geven en dus niks met het geluid te doen. Als het apparaat standaard wél iets met het geluid doet, dan is het apparaat niet goed. Natuurlijk heb je equalizers en roomcorrection en zo, maar in de standaardmodus zou een HDAM niks moeten doen en zou je het überhaupt niet moeten kunnen horen. Ik heb zelf ook een Marantz met een 'magische' HDAM erin, maar echt helemaal niemand gaat in blinde tests het verschil horen t.o.v. een receiver die dat niet heeft. Warmer geluid is gewoon onzin, evenals 'ruimtelijker'. In beide gevallen zou dat betekenen dat Marantz het originele geluid 'mooier maakt'. Hoe dan?