Welke gevelbekleding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Hallo

Ik heb een hoekhuis gekocht waarbij de gehele bovenverdieping voor, achter en zijkant houten gevelbekleding zit.
Dit moet vervangen worden wat ik ingecalculeerd heb...

Er zit nu een houtsoort met plastik/folie?? Laag. Lijkt op zweeds rabbat.
Weer dus niet wat het is en hoe zoiets heet?
Misschien optie om opnieuw te monteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7p-0aQYvlq7HcTJXggYNsnMYuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaDME5Bc6AVf6leGY7wT5Im2.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik in mijn huidige huis al eens keraliet geplaatst tussen boven en onderraam (tussen de verdieping)
Prachtig spul en goed strak op maat te zagen.
Maar schrikbarend duur helaas.

Mijn vraag is of er iemand ook ervaring heeft met andere kunststof bekleding wat goedkoper is dan Keraliet?

Onderstaande foto is soortgelijk maar veel goedkoper dan Keraliet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM04Krb53Xa09yyGWIG0v8exScg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oD2L7yT9Mlt8RTBlEi4gdNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Steenwijkerland op 22-04-2026 12:50 ]

Alle reacties

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Goedkoper kan altijd, maar dan krijg je meestal wel dat die sneller verkleuren. Bij keralit heb je wel een lange garantie op kleurbehoud. Ook de dikte en kwaliteit verscheelt ook vaak.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:45
Hoelang ga je er wonen? Ik ga altijd voor als ik iets doe, doe ik het goed. Als je de meerkosten deelt door het aantal jaren dat je er woont is het dan per jaar/maand nog zoveel duurder?

Tip: gelijk Pir erachter plaatsen en pas op met donkere kleuren. Ik had zwarte hout geschilderde planken en nu bruingrijs classic 190mm van Keralit. Scheelt fors in temperatuur binnen. Mijn zwarte planken werden makkelijk 80 graden in de zon.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:45
Er zijn zeker voordeliger alternatieven, maar ik denk dat je dan op vlakken water bij de wijn moet doen. Trespa of HPL is goedkoper, maar het ziet er ook wat goedkoop uit, zullen we maar zeggen. Je moet met Trespa / HPL meer rekening houden met uitzetten krimp waardoor je dus meer naden zult maken (2,5 mm per strekkende meter vs 1 mm per strekkende meter voor Keralit)

Colordeck heb je ook nog, maar heb ik geen ervaringen mee. (edit: colordeck zet 3mm uit per strekkende meter, nog meer naadjes dus)

Je kunt ook terugpakken op hout, maar dat zul je elke X jaar moeten onderhouden en is denk ik op langere termijn niet goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwindorian op 22-04-2026 12:54 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf zou ik ook zeker rockpanel overwegen met de goedkopere pvc gevels heb ik wel ervaring en als ik eerlijk ben zou ik daar met een grote boog omheen lopen. Het is niet alleen verkleuren , maar ook golven, uitzet geluiden etc. deels op te lossen door de details onder de loep te nemen. maar het blijft toch gewoon minder.

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 22-04-2026 13:30 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-04 23:31
Kun je ook een foto plaatsen die niet met aardappel gemaakt is?
Want nu lijkt de gevelbekleding nog pi in orde, en zou ik adviseren om het te laten zitten.
Overigens is goedkoop heel vaal duurkoop. Voor kwaliteitsspullen betaal je gewoon wat meer, maar dat betaald zich op den duur (meestal) wel uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:35
Yaksa schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:31:
Kun je ook een foto plaatsen die niet met aardappel gemaakt is?
Want nu lijkt de gevelbekleding nog pi in orde, en zou ik adviseren om het te laten zitten.
Inderdaad, is het niet gewoon vies/smoezelig? Ik moet onze boeidelen ook minimaal 1x per jaar schoonmaken omdat ze er dan verweerd uit zien.

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Zitten wat rotte planken tussen.
Die alleen vervangen is een optie.
Maar ik weet niet wat voor spul er nu op zit en weer de naam ook niet.
Weet dus ook niet waar ik moet zoeken op internet

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:03
Zou het werzaliet kunnen zijn (dat zit er bij ons op) werd veel bij jaren 70-80 gebruikt toen keraliet nog niet bestond
Pagina: 1