[iOS 26] Apps hebben geen Internet via wireless CarPlay

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:22
Hier al langere tijd problemen met Carplay.
Mijn Audi Q6 heeft draadloze carplay en vereist connectie via WiFi en Bluetooth. De auto heeft een eigen data verbinding (Vodafone). Het probleem? Carplay zelf werkt altijd direct, alleen de apps hebben vaak geen internet. Na veel klooien krijg ik dan soms een melding op mijn iPhone 'WiFi netwerk <VAN AUDI> heeft geen internet', waarbij ik kan tikken op de optie om mobiel internet over 5g te gebruiken. De apps binnen Carplay werken dan ook direct. Zowel mijn vorige iPhone (16 pro max) als mijn huidige (17 pro) geven dezelfde problemen, dus ik denk dat het aan de auto ligt, maar... Na die pop-up werkt carplay met alle apps als een zonnetje. Ik wil dus nu eigenlijk zorgen dat ondanks dat Carplay over WiFi verbonden is, deze ten alle tijde gewoon mobiel internet van de telefoon pakt, niet van de auto.

Het is me niet gelukt om te vinden hoe ik dat moet forceren. Die pop-up krijg ik ook niet zomaar, ik moet vaak dan een andere app openen - maar dat is niet consistent, het is vaak zoeken totdat de telefoon die melding geeft.

Iemand ideeen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Alle reacties

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:20
Hammetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:36:
Mijn Audi Q6 heeft draadloze carplay en vereist connectie via WiFi en Bluetooth. De auto heeft een eigen data verbinding (Vodafone). Het probleem? Carplay zelf werkt altijd direct, alleen de apps hebben vaak geen internet. Na veel klooien krijg ik dan soms een melding op mijn iPhone 'WiFi netwerk <VAN AUDI> heeft geen internet', waarbij ik kan tikken op de optie om mobiel internet over 5g te gebruiken. De apps binnen Carplay werken dan ook direct. Zowel mijn vorige iPhone (16 pro max) als mijn huidige (17 pro) geven dezelfde problemen, dus ik denk dat het aan de auto ligt, maar... Na die pop-up werkt carplay met alle apps als een zonnetje. Ik wil dus nu eigenlijk zorgen dat ondanks dat Carplay over WiFi verbonden is, deze ten alle tijde gewoon mobiel internet van de telefoon pakt, niet van de auto.

Het is me niet gelukt om te vinden hoe ik dat moet forceren. Die pop-up krijg ik ook niet zomaar, ik moet vaak dan een andere app openen - maar dat is niet consistent, het is vaak zoeken totdat de telefoon die melding geeft.

Kun je de hotpsot van de auto niet uitzetten? Bij peugot kan dit via de instellingen van de auto waarna de iphone niet meer probeert te verbinden via wifi maar enkel nog wifi gebruikt voor carplay. Hier trouwens geen problemen met carplay, peugot 108 2021 met een usb adapter om hem dradloos te maken en een peugot 208 2024. iPhone 12 mini en 15 pro max

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:51
Hammetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:36:

Ik had iets soortgelijks met mijn auto (ander merk en ik kreeg nooit de pop-up). Meeste apps werkte niet en op het carplay display stond dan ook altijd het wifi-teken ipv 4g/5g.

Wat voor mij werkte was om op de telefoon naar de wifi-instellingen te gaan van het netwerk van de auto (terwijl carplay dus verbonden was). Dan bij IPv4-adres configureer IP op handmatig zetten. Daar dan handmatig dezelfde waarden overnemen die al bij automatisch stonden. Sindsdien in het display weer 4g/5g en geen problemen meer.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:22
bleekie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:07:
[...]

Ik had iets soortgelijks met mijn auto (ander merk en ik kreeg nooit de pop-up). Meeste apps werkte niet en op het carplay display stond dan ook altijd het wifi-teken ipv 4g/5g.

Wat voor mij werkte was om op de telefoon naar de wifi-instellingen te gaan van het netwerk van de auto (terwijl carplay dus verbonden was). Dan bij IPv4-adres configureer IP op handmatig zetten. Daar dan handmatig dezelfde waarden overnemen die al bij automatisch stonden. Sindsdien in het display weer 4g/5g en geen problemen meer.
Interessant, dank voor deze tip. Ga ik proberen.

@Roy Tollenaar ; Hotspot van de auto uitzetten geeft de auto een melding dat ook Carplay functionaliteit komt te vervallen. Lost trouwens de connectiviteitsproblemen dan wel op vermoedelijk, haha. Kwam nog een instelling tegen om 'internettoegang' vanuit de auto uit te zetten, maar dat maakte geen verschil leek het.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reacties zijn afgesplitst van [iOS en iPadOS 26] Ervaringen & Discussie Problemen komen beter tot hun recht in een eigen topic :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Ik vraag me af waar die auto hotspot voor is, ik vermoed zelf alleen voor de Carplay verbinding en niet voor volledige internettoegang. De auto gebruikt het waarschijnlijk alleen maar voor navigatie/verkeersinformatie/noodmeldingen en dergelijke. Of zou je hier gewoon youtube overheen moeten kunnen streamen?

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:00:
Ik vraag me af waar die auto hotspot voor is, ik vermoed zelf alleen voor de Carplay verbinding en niet voor volledige internettoegang. De auto gebruikt het waarschijnlijk alleen maar voor navigatie/verkeersinformatie/noodmeldingen en dergelijke. Of zou je hier gewoon youtube overheen moeten kunnen streamen?
Ja, er zijn veel auto’s die een hotspot opzetten waar over geinternet kan worden. De data die dat kost zit dan bij het connectivity pakket in.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Dank @Donstil! Ik zie dat ik achterloop met mijn auto's ;)
Pagina: 1