Passieve Dab antenne op Pioneer radio

Pagina: 1
Acties:

• Mieske34
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-05 19:03
Beste Tweakers,

Heb momenteel een Pioneer SPH-DA360DAB radio. Hier wil ik graag een pasieve dab antenne op aansluiten, maar deze radio heeft helaas geen mogelijkheid om de voeding van de Dab antenne uit te zetten. (Tenminste staat nergens in de handleiding, zie nergens deze instelling in het menu, en ook Pioneer zelf weet het niet). Pioneer zelf geeft als tip een hifi dealer te raadplegen of die het weet. Weet iemand alsnog de mogelijkheid dit te doen of bestaat er een kastje die de dc spanning blokkeert zoals Ai adviseert? Maar krijg deze nergens gevonden.
Alle tips zijn welkom.

Mvg Mieske34

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 09:06
Leuke autoradio. Volgens mij kan je hem gewoon op een passieve antenne aansluiten. Ik lees nergens in de handleiding dat dat niet zou kunnen. Alleen dat de ontvangst beter is met een actieve antenne. Of had je ergens gelezen dat een passieve antenne een probleem zou vormen?

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
vraag me af waarom je de voeding af wil sluiten ? die paar mah trekt je accu iig niet leeg

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je kan normaal gesproken gewoon een passieve antenne aansluiten op een powered (DC, phantom power) antenne aansluiting. Er is voor zover ik je verhaal zie geen reden om aan te nemen dat dat niet kan. De DC voeding kan dus gewoon aan staan samen met een passieve antenne.

Alles kan stuk.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 23:21

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als ik mij niet vergis, vragen deze radio’s van Pioneer bij de eerste installatie bij het opstarten of er wel/geen elektriciteit naar de antenne gestuurd moet worden.

Je zou ‘m dus even los kunnen koppelen om vervolgens te kijken naar de vragen bij de boot! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Mieske34
Bedankt voor jullie reactie.

De reden dat ik hem uit wilde zetten was omdat ik dacht dat de pasieve antenne daar niet tegen kon en bij een eerdere jvc radio en mijn andere pioneer (sph-evo64dab) kon ik dat namelijk wel. De sph-da360dab vraagt er niet om bij eerste keer opstarten, ook niet na een reset naar fabrieksinstellingen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:39

franssie

Save the albatross

Een passieve antenne zal bijnaaltijd iets van een dipool zijn en dan maakt 5v niet uit, je krijgt geen kortsluiting. Wat voor antenne is het?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mieske34
Beste Franssie,

Het is een standaard pasieve fm antenne van een toyota corolla verso van 2007 maar dan wil ik er een fm/dab splitter tussen zetten omdat ik die raamantenne die meegeleverd is zo lelijk vind op de voorruit wil ik die niet gebruiken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Mieske34 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:44:
Beste Franssie,

Het is een standaard pasieve fm antenne van een toyota corolla verso van 2007 maar dan wil ik er een fm/dab splitter tussen zetten omdat ik die raamantenne die meegeleverd is zo lelijk vind op de voorruit wil ik die niet gebruiken.
Dat is een soort dipool met de spriet als actieve antenne en het dak van de auto als massa. Moet gewoon werken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mieske34
Bedankt allemaal,

Heb hem aangesloten en idd, hij werkt gewoon en zonder rooksignalen😉😅.
Te bang geweest.

• franssie

franssie

Save the albatross

Beter even controleren toch? Geniet van je radio

Pagina: 1