Vraag

• willem bever
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:13
Mijn vraag
ik heb zonnepanelen met een zeverlution 3680 omvormer. De terug geleverde energie kan behoorlijk oplopen. Daarvoor wil ik de geleverde energie kunnen beperken wanneer ik deze niet geheel nodig heb. In het menu van de omvormer zit een optie om de geleverde zonnestroom te limiteren. Ik ben daarmee aan het experimenteren geslagen. De omvormer staat nu ingesteld op maximaal 40% van het geïnstalleerde vermogen. En inderdaad wordt de geleverde energie daarop beperkt.

Maar er zijn momenten waar ik meer nodig heb. Aangezien die 40% een harde waarde is wordt de rest geïmporteerd vanuit het net. Ook in dit menu zit een optie om gebruik te maken van een sdm120-M modbus. Deze aangeschaft en
aangesloten (voor de aardlekschakelaars en na de officiele meter) De modbus aangesloten op de omvormer. In het menu van de omvormer verschijnt nu een extra item (automatisch) : de energy meter. Blijkbaat 'ziet' de omvormer de sdm120 wel. De omvormer geeft dan een waarde aan en E-total in en E-total-out.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrWrzGOyPTEAnNkhZM-n1iqZLJM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ObbUzO5LkZg880sHIhCepvow.png?f=user_large

De gemeten waarde lijkt meer overeenkomsten te vertonen met de geleverde zonnestroom dan wat daadwerkelijk gebeurd net na de officiële meter van liander. ik vergelijk die waarde met de waarde die de p1 meter uitspuugt. En dat is heel wat anders.

ik heb de volgende vragen:
- heb ik de juiste sdm120?
- maak ik ergens een denkfout? (welke?)
- moet er nog iets anders gebeuren? (wat)

De bedoeling is om de zonnestroom te beperken wanneer daar aanleiding voor is. Dat werk met de sdm120 niet of niet goed. Weet iemand meer hierover?

Alle reacties

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:55
Waarom wil je niet terugleveren? Tot 01-01-2027 kan je nog volledig salderen. Zelfs als je een teruglever-heffing in je contract hebt zitten is bijna altijd de totale rekensom van teruglever-vergoeding min teruglever-heffing een positief getal. Wat betekend dat je met terugleveren netto geld verdiend.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:20
Ik ken deze omvormer niet, maar blijkbaar zou dit gewoon moeten werken , zie deze pdf https://www.zeversolar.co...vercom_user_manual_en.pdf en dan met name bij "Power Limitation Based on the Energy Meter Reading"

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mocht het niet lukken kun je nog altijd zo eentje aanschaffen
Die praat modbus tcp en kun je met een homeassistant yaml sturen

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2026 17:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek