Vraag

• willem bever
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 07:10
Mijn vraag
ik heb zonnepanelen met een zeverlution 3680 omvormer. De terug geleverde energie kan behoorlijk oplopen. Daarvoor wil ik de geleverde energie kunnen beperken wanneer ik deze niet geheel nodig heb. In het menu van de omvormer zit een optie om de geleverde zonnestroom te limiteren. Ik ben daarmee aan het experimenteren geslagen. De omvormer staat nu ingesteld op maximaal 40% van het geïnstalleerde vermogen. En inderdaad wordt de geleverde energie daarop beperkt.

Maar er zijn momenten waar ik meer nodig heb. Aangezien die 40% een harde waarde is wordt de rest geïmporteerd vanuit het net. Ook in dit menu zit een optie om gebruik te maken van een sdm120-M modbus. Deze aangeschaft en
aangesloten (voor de aardlekschakelaars en na de officiele meter) De modbus aangesloten op de omvormer. In het menu van de omvormer verschijnt nu een extra item (automatisch) : de energy meter. Blijkbaat 'ziet' de omvormer de sdm120 wel. De omvormer geeft dan een waarde aan en E-total in en E-total-out.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrWrzGOyPTEAnNkhZM-n1iqZLJM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ObbUzO5LkZg880sHIhCepvow.png?f=user_large

De gemeten waarde lijkt meer overeenkomsten te vertonen met de geleverde zonnestroom dan wat daadwerkelijk gebeurd net na de officiële meter van liander. ik vergelijk die waarde met de waarde die de p1 meter uitspuugt. En dat is heel wat anders.

ik heb de volgende vragen:
- heb ik de juiste sdm120?
- maak ik ergens een denkfout? (welke?)
- moet er nog iets anders gebeuren? (wat)

De bedoeling is om de zonnestroom te beperken wanneer daar aanleiding voor is. Dat werk met de sdm120 niet of niet goed. Weet iemand meer hierover?

Alle reacties

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
Waarom wil je niet terugleveren? Tot 01-01-2027 kan je nog volledig salderen. Zelfs als je een teruglever-heffing in je contract hebt zitten is bijna altijd de totale rekensom van teruglever-vergoeding min teruglever-heffing een positief getal. Wat betekend dat je met terugleveren netto geld verdiend.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:00
Ik ken deze omvormer niet, maar blijkbaar zou dit gewoon moeten werken , zie deze pdf https://www.zeversolar.co...vercom_user_manual_en.pdf en dan met name bij "Power Limitation Based on the Energy Meter Reading"

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mocht het niet lukken kun je nog altijd zo eentje aanschaffen
Die praat modbus tcp en kun je met een homeassistant yaml sturen

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2026 17:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 21:54
willem bever schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:37:
De gemeten waarde lijkt meer overeenkomsten te vertonen met de geleverde zonnestroom dan wat daadwerkelijk gebeurd net na de officiële meter van liander. ik vergelijk die waarde met de waarde die de p1 meter uitspuugt. En dat is heel wat anders.
Wat zijn de verschillen?

Pac zou gelijk moeten zijn met de actuele afname/teruglevering in Watt.

De tellers in kWh van de slimme meter zullen altijd wat anders aangeven dan de kWh meters in je slimme meters. Je slimme meter is immers al veel langer aan het meten (dus heeft ook al heel wat meer kWh voorbij zien komen) en je slimme meter heeft verschillende tarieven voor dag en nacht die sdm12 niet heeft.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 21:54
Verder eens met de vraag waarom je het terugleveren zou willen beperken. Met het juiste contract levert terugleveren tegen < €0,01 netto nog altijd meer op dan niet terugleveren.

Spel en typfouten voorbehouden

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
FredvZ schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:24:
Verder eens met de vraag waarom je het terugleveren zou willen beperken. Met het juiste contract levert terugleveren tegen < €0,01 netto nog altijd meer op dan niet terugleveren.
Met het juiste contract... weet niet welk contract TS heeft en hoe lang hij nog moet, maar ik zat vorig jaar bij Innova tegen de 2000KWh teruglevering aan te hikken. 1KWh eroverheen was 125 euro extra kosten. Heb toen met Home Assistant een zero export regeling gemaakt de laatste maand, 8KWh teruggeleverd in oktober en op 1995KWh uitgekomen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:46
kloppen de getallen niet of heb je in en uit omgedraaid?

• willem bever
Ja de getallen kloppen kan ik nu zeggen. Zat geen logica in dacht ik. Maar na bestudering van alle mogelijkheden in de sdm120M viel mijn oog op de term "multifunctional". En in een ander youtube filmpje werd gezegd dat het bij de configuratie vaak mis gaat. Dus bestuderen van de mogelijkheden. Bij het doorlopen van de configuratie (via EEM) kwam ik E-total tegen die ook geconfigureerd kon worden. huh? Daaronder zat een menu(tje) waarin je kon aangeven wat E-total moet weergeven. In mijn geval stond deze op E-in + E-out. Ineens begreep ik de vreemde waarden. Hij telt alles op!. Aangepast naar E-in - E-out
Ik denk dat het hiermee is opgelost. We gaan het zien...

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-04 21:46

SSSF

BLAAT !!

Je omvormer ondersteund RRCR of andere dynamische (DRED) manier van vermogen limiteren. Rrcr is makkelijk is met wat electronica aan te sturen (bv ESP met enkele optocouplers naar de rrcr)

• willem bever
nou voor alle duidelijkheid: het heeft niet(s) opgelost. Bij bestudering van de output viel mij de lage power factor op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VthBpnx0aEEM-odyFqRGDZaRkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NjxyZD9wPlqwdXymMhJoo4jd.png?f=fotoalbum_large

De waarden van import Wh en export Wh vind ik terug op de website van de omvormer. Maar de power factor zit mij dwars. Die hoort zo rond de 0.9 te liggen. Weet iemand wat hier mis is? ik heb een gewoon huis! Is de meter stuk of ...? in ieder geval klopt het niet met de waarden in homeassistant en domoticz.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:00
Zware omvormers zijn niet goed in de power factor op 1 te houden bij lage vermogens… 30W is nog geen 1% van het max.

Er zitten domweg vrij zware condensatoren in die het veroorzaken

In Nederland wordt je niet afgerekend op afschuwelijke power factor…

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 27-04-2026 13:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• adrdui
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 28-04 02:29
willem bever schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:37:
Mijn vraag
ik heb zonnepanelen met een zeverlution 3680 omvormer. ...

Maar er zijn momenten waar ik meer nodig heb. Aangezien die 40% een harde waarde is wordt de rest geïmporteerd vanuit het net. Ook in dit menu zit een optie om gebruik te maken van een sdm120-M modbus. Deze aangeschaft en
aangesloten (voor de aardlekschakelaars en na de officiele meter) De modbus aangesloten op de omvormer. In het menu van de omvormer verschijnt nu een extra item (automatisch) : de energy meter. Blijkbaat 'ziet' de omvormer de sdm120 wel. De omvormer geeft dan een waarde aan en E-total in en E-total-out.

[Afbeelding]

ik heb de volgende vragen:
- heb ik de juiste sdm120?
- maak ik ergens een denkfout? (welke?)
- moet er nog iets anders gebeuren? (wat)
...
Moet er nog iets anders gebeuren: Ja
In de handleiding staat vermeld dat je het vermogen van de omvormer moet instellen, je een keuze moet maken om de meter de omvormer te laten sturen, je het type meter, sdm120, moet instellen. En je moet een keuze maken voor de instelwaarde van de begrensde teruglevering.
Maak ik ergens een denkfout: Mogelijk niet. Mogelijk heb je bovenstaande nog niet gedaan en veroorzaakt dit de fout.
Heb ik de juiste sdm120: Volgens de handleiding behoort de sdm120 tot de mogelijkheden.

De keuze voor de instelwaarde van de begrensde teruglevering
Je kunt kiezen voor:
- nul-op-de-meter
- netneutraal
- geen-teruglevering

Geen-teruglevering
Gewoon nul invullen. Niet nodig in Nederland. Je mag als huishouden gewoon terugleveren.

Nul-op-de-meter
Je levert jaarlijks evenveel terug dan je afneemt. Dit vraagt nadenken en rekenen. Je stelt een vermogen in om een teruglevering te bereiken. Ik leg het uit met een voorbeeld aan de hand van mijn eigen situatie. Als ik de omvormer vol laat terugleveren dan wekt deze 1800kWh per jaar op. Ik heb nodig 1200kWh. Dus ik heb 66% nodig van de energielevering. Dit moet omgerekend worden naar vermogen. Proefondervindelijk heb ik bepaald dat ik daarvoor deze verhouding tot de derde macht moet verheffen. 0.66 tot de derde macht is 0,29. Het vermogen van mijn omvormer is 1500W. In mijn situatie zou ik 0,29 keer 1500 is 435W moeten instellen.

Netneutraal
Bij netneutraal lever je zoveel aan het net terug dat je omgeving afneemt wat jij opwekt zonder dat je het transportnet van TenneT nodig hebt. Daarvoor heb ik www.energieleveren.nl gebruikt. Daar kun je zien hoeveel huishoudens zonnepanelen hebben in je woonomgeving. Ik kwam uit op 2/3. Omdat het KNMI aangeeft dat het verstandig is de helft met zon en de helft met wind op te wekken, volgt daaruit dat daarvoor een opwek van 0,75 van de benodigde kWh nodig is. In mijn situatie 0,75 keer 1200kWh is 900kWh. Nu moeten we dit omrekenen naar vermogen door de verhouding met 1800kWh tot de derde macht te verheffen. 0,5 tot de macht 3 is 0,125. Het in te stellen vermogen zou in mijn situatie worden 0,125 keer 1500W is afgerond 188W.

• willem bever
dank allemaal voor het meedenken. Aan de PF is denk ik niet veel te doen. De omvormer(s) lijken daarin de boosdoeners. Mijn omvormer reageert niet zoals verwacht op de sdm120. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6Ea1rRgeajPDnrgenqnzFxu_BA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xel43lw4lZr6CbJRs2YzY2tb.png?f=user_large Misschien zou een firmware upgrade daarbij kunnen helpen. (kan ik nergens vinden) Voorlopig ga ik door met het gebruik te limiteren op 35-40%. DRM wil ik nog proberen wanneer ik daar even tijd voor heb.
Pagina: 1