Balkon waterdicht laten maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ansharus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:50
Onze woning die we ongeveer 10 jaar geleden gekocht hebben dateert van 1974 en de betonplaat van de eerste verdieping maakt een "oversteek" van ca. 80cm rondomrond de woning.
Vooraan en achteraan de woning is van die oversteek een balkon gemaakt, met daar bovenop blauwe steen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWdcI_qnXWPDUKgb4htvS2v1TdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6GsHaUTHgMnFUoJrEa6sMkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu merkte ik enige tijd geleden onderaan die betonplaat wat oneffenheden. M'n ergste vrees lijkt uit te komen, en het lijkt toch te gaan om een vroeg stadium van betonrot. De balkonnen hebben niet echt een geweldige afwatering, en vermoedelijk sijpelt het vocht zo toch in de beton. Ik heb offerte laten maken voor inspectie en herstelling van de beton, en dat ligt wel min of meer binnen m'n verwachtingen (ca. €10k voor inspectie, herstelling, aanbrengen van coating, etc.). Natuurlijk moet de oorzaak ook aangepakt worden, en daarvoor werd offerte gemaakt voor het waterdicht maken van de balkons met SikaFloor MonoFlex Quartz, een soort polyurethaan coating. Nu, de balkons zijn hoogstens 80 cm breed, en in totaal elk 9,5m lang, dus al bij al een totale oppervlakte van pakweg 15m2 en er wordt grofweg €12k gevraagd. Dat lijkt mij persoonlijk aan de hoge kant, want dan kijk je toch naar een kostenplaatje van bijna €800 per m2. Heeft iemand ervaring met een dergelijk systeem, of kan iemand misschien prijzen vermelden van gelijkaardige systemen?

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Plaats de geanonimiseerde offerte hier. Met 'etc' kan niemand wat.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:41
Heb eerder dat soort prijzen gezien. Die coatings zijn niet goedkoop en moeten in flink aantal lagen worden opgebracht waardoor de arbeidskosten erg hoog zijn.

Daarnaast zijn die coatings ook nog is erg gevoelig voor beschadigingen. Het zou zomaar kunnen zijn dat je na 5 jaar weer aan de beurt bent.

Een goedkoper alternatief zou zijn is om er gewoon dakbedekking op te leggen. Zink of bitumen bijvoorbeeld. Dat is heel veel goedkoper en gaat jaren mee, eventueel afwerken met een vlonder of tegels.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
balkons renoveren gaat over steigers het aantal meters die aansluiten op de gevel (voetlood) per per m2 is niet echt een ding.alleen voor het coaten. het probleem van 1 balkon laten doen is dat ze opgebroken dagen hebben door (vrij veel) droogtijden.

ik snap veder niet hoe je een offerte maakt zonder inspectie. Om alles af te dekken moet je dan met een vork schrijven of de klant achteraf doodgooien met meerwerk. Ik verwacht normaal gesproken eigenlijk iets onder de 4 K maar hoger is zeker ook mogelijk. Heb je al een 2e offerte?

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:02
Coaten is duur, maar zo duur?

Zou er zeker nog 2 opvragen en kritische vragen gaan stellen, want prijs is wel hoog.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:00
Zal een lekkere koudebrug zijn. Is het een optie om het geheel te isoleren en van een andere afwerking te voorzien?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Ansharus
@Joris748 Hebben ongeveer 2 jaar geleden een keer offerte laten maken voor het extra isoleren van de ganse buitengevel. Die firma die toen langskwam zei dat het technisch geweldig moeilijk zou zijn om die betonplaat te isoleren. De offerte die ze doorstuurden voor de rest van de buitenkant te isoleren kwam toen al op 60000€ of meer uit. Tijdens een grote verbouwing 2 jaar terug hebben we alle ramen vervangen en de buitengevel boven nog wat extra laten isoleren. Al bij al is het meestal aangenaam warm in huis, en de energiekosten zijn zeker niet hoger dan die van een gemiddelde woning. Is nogal moeilijk om dan een investering van 60k te verantwoorden. Zelfs al zouden we 80% kunnen besparen op de energiefactuur, dan kijken we nog naar een terugverdientijd van meer dan 30-40 jaar.

• Ansharus

• Ansharus
Ben ondertussen aan het rondvragen bij andere firma's voor nog een extra offerte, maar het is een moeizaam proces. Een betrouwbaar ogende aannemer vinden is al niet echt zo evident, en dan nog een afspraak vast krijgen om een offerte te maken is soms wel even een full time job.
Snap dat er redelijk wat werk komt kijken bij het plaatsen van een dergelijke coating. Maar ze moeten eigenlijk al steigers plaatsen om de herstellingswerken uit te voeren, dus zou verwachten dat ze die kunnen hergebruiken om de waterdichting van de balkons te doen. Misschien dat ik het allemaal wat te simplistisch in m'n hoofd heb of zo, maar voor minder dan €12000 heb ik 2 jaar geleden heel m'n huis boven en beneden laten chappen, en dat ging toch al snel over 200 m2. Beetje appels met peren vergelijken, maar heb niet echt een ander referentieframe.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
Tillumen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:23:
Een goedkoper alternatief zou zijn is om er gewoon dakbedekking op te leggen. Zink of bitumen bijvoorbeeld. Dat is heel veel goedkoper en gaat jaren mee, eventueel afwerken met een vlonder of tegels.
Ik vind dit wel een goed idee eigenlijk. Je ziet het van beneden/buiten niet, behalve vanuit het raam van je balkon. Aansluiting in de hoeken is dan wel erg belangrijk, anders kan het water er onder komen via kieren/naden. Zink of bitumen gaat 30 jaar mee.

• Ansharus
@Tillumen Denk dat het lastig gaat worden van er iets anders op te leggen. Het voordeel van die Sikafloor is dat het maar een opbouwhoogte van een paar millimeter heeft en op de bestaande vloer kan worden gelegd. Dit is wat er momenteel op ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_6gsFFpoDsSqg-P2xTGXQTodZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTbXpT2ABwStRrpUc6Z9ALvs.jpg?f=fotoalbum_large

Als je daar nog een ietwat nette afwerking bovenop wil leggen ga je qua opbouwhoogte in de problemen komen en krijg ik m'n raamdeuren waarschijnlijk niet meer open. Of ik moet natuurlijk heel die blauwe steen laten uitbreken, maar ik vermoed dat de kosten dan eveneens wel over de 12k zullen gaan.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zo'n coating aanbrengen is geen rocket science. En als ik het zo zie dan hoeft het ook echt niet perfect, want het is al niet zo strak.

https://www.epoxywinkel.n...erras-vloercoating-pakket
Ben je voor jouw balkon €1000 verder. En qua werk is het niet zwaar, het is vooral doorwerken, want zodra je mixt moet je door en is het ~30 minuten later af, ongeacht hoe het gaat.

Er zijn meer van dit soort clubs, die zijn over het algemeen heel behulpzaam bij product advies.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:41
Ansharus schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:10:
@Tillumen Denk dat het lastig gaat worden van er iets anders op te leggen. Het voordeel van die Sikafloor is dat het maar een opbouwhoogte van een paar millimeter heeft en op de bestaande vloer kan worden gelegd. Dit is wat er momenteel op ligt:

[Afbeelding]

Als je daar nog een ietwat nette afwerking bovenop wil leggen ga je qua opbouwhoogte in de problemen komen en krijg ik m'n raamdeuren waarschijnlijk niet meer open. Of ik moet natuurlijk heel die blauwe steen laten uitbreken, maar ik vermoed dat de kosten dan eveneens wel over de 12k zullen gaan.
Het coaten van deze tegels vind ik sowieso een enorme beun oplossing. Dat zou met goed voegen / kitten ook waterdicht moeten zijn. Kost je misschien 4 dagen arbeid en wat materiaal.

• Ansharus
@Tillumen Het probleem is dat blauwe steen redelijk lijkt te werken. Ons terras op het gelijkvloers is in dezelfde steen opgetrokken, en bij iedere seizoenswissel duiken er wel weer ergens gebarsten voegen op. Zelfs al zou je alles perfect afkitten, na een jaar (of 2) heeft het water ongetwijfeld wel weer een weg gevonden omdat de kit begint te lossen of omdat er elders barsten in de voegen opduiken.
Om eerlijk te zijn: We hebben 2 jaar geleden een grote renovatie van de woning gedaan (toen was het probleem aan die terrassen nog niet zichtbaar), en dat heeft me echt tot het randje van een zenuwinzinking gebracht. Heb veel over mezelf geleerd, en een van die dingen is dat ik absoluut niet omkan met onverwachte dingen, of zaken die in m'n achterhoofd blijven spelen. Dus voor m'n eigen mentale gezondheid heb ik echt wel een oplossing nodig waar ik van weet dat ze minstens 20 jaar gaat meegaan.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:48
Je kan die voegen ook uithakken/slijpen, en dan de stenen van het beton afbikken.
Dan kan je rondom bij de betonplaat, en hem goed behandelen.

Ik zie op de foto's geen gootje, ligt het balkon op afschot naar de voorkant, en loopt het water dan gewoon over de rand?

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Ansharus
@FRANQ Ja, er is inderdaad geen goot, het loopt gewoon zo van het terras langs de voorkant. Verre van ideaal natuurlijk. De firma die we al offerte hebben laten maken stelde voor de waterdichte onderlaag tot over de rand te laten lopen, en dan de bestaande bruine rockpanel platen er achteraf terug op te bevestigen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb een huis van bijna 100 jaar oud, en ook daar hadden we vochtproblemen bij ons balkon. Maar ik heb het eerst met een camera laten inspecteren, gaatje boren en de muur in dus, en het bleek dat er geen betonrot was. Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan dat het beton rot is, eerst goed naar laten kijken, bij voorkeur door een onafhankelijke bouwtechnische partij.

Wij haddden ook tegeltjes op ons balkon, en hebben dat er allemaal af laten bikken en toen zo'n 3laags coating erop laten brengen, en nog wat extra werk aan de stalen balken etc. de prijs daarvan was iets meer dan 4k alles bij elkaar, en dat was vorig jaar. 10k lijkt me vrij extreem?
Pagina: 1