Vraag

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:14
Mijn vraag
Recent hebben wij een nieuwe eigendom gekocht en we zitten met een bizar ripple sluipverbruik 's nachts. Mogelijks is dit ook overdag maar dat is moeilijker te zien. De meeste zekeringen lagen tot voor kort af en dit begon pas nadat we alle zekeringen hebben aangelegd. Het huis is een klassiek halfopen bebouwing, niet al te best geïsoleerd. De verwarming is op gas, er zijn zonnepanelen aanwezig en een thuisbatterij. Er zijn de normale huishoud toestellen aanwezig (kookplaat, oven, dishwasher, TV, paar lampen, wasmachine, stereo installatie, koelkast, diepvries, etc...). Alles is minstens 10 jaar oud. Mijn eerste vermoeden was de koelkast en/of diepvries, zijn twee oude beestjes en ik ging er logisch vanuit dat die 's nachts periodiek aanschoten om te koelen maar komt zelfs niet in de buurt van wat er gemeten word. TV & andere apparatuur heb ik ook gemeten en afgezet, blijft hetzelfde. Alle lampen zijn ondertussen vervangen door LED. Ondertussen een server opgezet met home automation en de P1 meter en energy socket meter besteld die de komende dagen geleverd worden, huidige grafiek is van de omvormer. Het probleem waar ik nu tegen aan loop, ik zou niet weten wat ik als volgende kan uitmeten, ik kan mij niet voorstellen dat dit van de vaatwas komt die niet draait. Heeft iemand een idee ?
De pieken zijn om en bij de 300watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPuzjNINF6G_mfc2sKWMwlPDC08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3XhFgTTHNFXIzvKqVjw4rBp.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
P1 meter
kill-a-watt
energy socket
Home automation

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kill-a-watt meting op diepvries, koelkast en media apparatuur.

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je een quooker? Die heeft een dergelijk verbruiksprofiel. Eigenlijk wat kortere pieken (2 kW) maar dat kan op deze grafiek misschien een beetje uitgesmeerd zijn?

Life is not about specs, it is about joy!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:05
Je kunt groepen uitzetten en zo.lokaliseren. uurtje een groep uit doen in de meterkast, ff naar de metingen kijken en dan verder.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:24
Dit is een apparaat dan "pendelt", je Quooker, je koelkast, iets met een verwarmings element of compressor.
Zelfs je gas gestookte CV-ketel die een ruimte op temperatuur probeert te houden kan dit zijn.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een boiler?
Pompen van vloerverwarming?

[ Voor 56% gewijzigd door pagani op 22-04-2026 09:06 ]

• silencedkill
bartvl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:56:
Heb je een quooker? Die heeft een dergelijk verbruiksprofiel. Eigenlijk wat kortere pieken (2 kW) maar dat kan op deze grafiek misschien een beetje uitgesmeerd zijn?
Geen quooker of andere (kleine) boilers. Verwarming en warm water gaat via gas (doorstroomketel itho daalderop)

• toxict
Ik heb dit ook bij mij thuis. Daar is het mijn amerikaanse koelkast. Die zie je de hele nacht door "pendelen".

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet toevallig een pomp in de tuin (grondwater/hydrofoor ofzo)

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:32
Je ziet het ook gedurende de dag, dus moet wel een koelkast, boiler, quooker, vriezer o.i.d. zijn.

• silencedkill
toxict schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:05:
Dit is een apparaat dan "pendelt", je Quooker, je koelkast, iets met een verwarmings element of compressor.
Zelfs je gas gestookte CV-ketel die een ruimte op temperatuur probeert te houden kan dit zijn.
Goed idee, volgende meting word op de gasketel. Update binnen een paar uurtjes :)

• toxict
Zet een energiemeter op de stekker van je koelkast of vrieskist.
Als die kunnen loggen heb je zo je antwoord.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:41
zo bizar is een sluipverbruik van een paar 100 watt nou ook weer niet. Koelkast, vriezer, boiler, Quooker, waterbed hebben allemaal dit soort profielen. Nagenoeg ieder huis heeft daar wel een of meerdere van staan.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:46
Ik kan de schaalverdeling niet helemaal goed zien, maar je lijkt in de nacht een standaard verbruik van zo'n 150W te hebben met steeds pieken naar ongeveer 300W.
Ten opzichte van je standaard verbruik zijn de pieken dan maar zo'n 150W.

Dit laat het ontladen van je accu tenminste zien.

Dus wat dat betreft denk ik ook gelijk aan de koelkast/vriezer.
Een nieuwe (vaak beter geisoleerd) kan wat dat betreft vaak nog wel eens flink schelen in het energieverbruik.

In de meting van de load zie je dat standaard verbruik niet terug, wel de pieken. Dat vind ik gek, maar ik weet ook niet hoe je tot die verschillende waardes komt.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:29

Part

Helemaal niets.....

Het opgenomen vermogen gedurende de ripple is ongeveer 150 watt.
Dus het is geen boiler of Quooker die zijn eerder 2000 watt.

150 watt zou wel heel goed een koelkast kunnen zijn. Ook de frequentie van in- en uitschakelen kan goed overeenkomen met een koelkast.

(pickboy was mij net voor en komt op exact de zelfde waarde uit ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Part op 22-04-2026 09:29 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:32
Wellicht kun je wat minder cryptisch zijn en delen wat je voor apparaat hebt aangeschaft.

• toxict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cmc-dAesIHdChvvae4mZ6Pggkf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGk6M4IFXoo5gnrte3AjL3gM.jpg?f=fotoalbum_large Dit is mijn amerikaanse koelkast die pendelt

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Zo ziet het eruit als het typische profiel van een koelkast.

Als je voldoende resolutie hebt en inzoomt op 1 of een paar momentjes waarop dit voorkomt kan je het apparaat wat verantwoordelijk is wat beter herkennen. Zo'n dagoverzicht is enkel leuk ter illustratie.

Een koelkast heeft altijd een piek bij het starten van de compressor.
Voorbeeld van een moderne unit (een 'ouderwets' model zal een flinke spike tonen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgSlSmqgKqkDJ7mTJGLPCguKJyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b2TwY6sIy1wZtgXdVImZWGEP.png?f=fotoalbum_large

- knip -

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Koelvriescombi van een jaar of 15 oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4h7IOl3uL3i7VssPqQRhGjDpE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgQWZrcRO1tAMiQ8AWfZeSxU.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Raymond P schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:33:
Zo ziet het eruit als het typische profiel van een koelkast.

Als je voldoende resolutie hebt en inzoomt op 1 of een paar momentjes waarop dit voorkomt kan je het apparaat wat verantwoordelijk is wat beter herkennen. Zo'n dagoverzicht is enkel leuk ter illustratie.

Een koelkast heeft altijd een piek bij het starten van de compressor.
Voorbeeld van een moderne unit (een 'ouderwets' model zal een flinke spike tonen):
[Afbeelding]
Nou dat vind ik niet zo heel typisch. Want jou koelkast schakelt dus niet af, maar doet even 90 watt continue? Is dit niet je hele verbruik?

edit: Dat van @Ronald.42, dat is inderdaad een typisch koelkast profiel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door dehardstyler op 22-04-2026 09:37 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
dehardstyler schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:36:
[...]

Nou dat vind ik niet zo heel typisch. Want jou koelkast schakelt dus niet af, maar doet even 90 watt continue? Is dit niet je hele verbruik?
Jazeker wel, enkel niet met 100% zoals een 'ouderwetse' (die van mij is PWM gestuurd).
Dit is inderdaad cumulatief, waarop dus de koelkast te zien is, ik doel specifiek op de spike bij het aanslaan wat een koelkast (compressor) zo makkelijk herkenbaar maakt.

edit: zo wellicht iets duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfP8QYZE5ohFFWybew8D34LPKHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0SOn5bf5qeQ3A3DTpfq6hjx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 22-04-2026 09:42 ]

- knip -

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11
Typisch vriezer/koelkast verbruik, hier ook zo'n 50~80 watt met een korte piek aan het begin.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:22
Mijn koelkast maakt zo'n ripple, vastgesteld door er een (HomeWizard) energysocket tussen te zetten.

@superduper Jouw vraag heeft helemaal niets met de vraag van TS te maken, beter maak je een eigen topic daarvoor.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dieks77 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:55:

@superduper Jouw vraag heeft helemaal niets met de vraag van TS te maken, beter maak je een eigen topic daarvoor.
oeps, thx, dacht dat we in het algemene HA topic zaten...

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:22
Als het niet de koelkast of vriezer is zou ik zeggen de CV die iets van een tankje op temperatuur houdt, om te testen een keer gewoon stekker eruit hele nacht.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
silencedkill schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:47:
Recent hebben wij een nieuwe eigendom gekocht en we zitten met een bizar ripple sluipverbruik 's nachts.
Als je goed kijkt is het niet alleen 's nachts en zie je het ritme overdag en 's avonds ook.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kill-a-watt meting op diepvries, koelkast en media apparatuur.
En wat kwam daar uit?
Hoe heb je gemeten? Heb je er naast gestaan of een paar uur gemeten en dan gekeken wat er verbruikt is?

Net zoals menig Tweaker hierboven vermoed ik ook dat het de koelkast en/of vriezer is.

[ Voor 17% gewijzigd door FredvZ op 22-04-2026 13:19 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1